رشد ۴۰ درصدی بانوان پزشک در سایه انقلاب

انقلاب اسلامی ایران با ایجاد محیطی امن و فضایی سالم در محیط‌های آموزشی و اجتماعی فرصتی بی بدیل را برای حضور و مشارکت اجتماعی زنان فراهم آورد و همین مسئله موجب شد که آمار‌های رشد و ارتقای زنان در حوزه‌های مختلف به طرز قابل توجهی رشد کند؛ آمار و اطلاعاتی که حتی رسانه‌ها و نویسندگان غربی هم نتوانسته‌اند آن را کتمان کنند و از لابه لای گزارش‌های متقن رسانه‌های غربی درباره ایران، با تمام تلاشی که برای سیاه‌نمایی و وارونه‌نمایی پیشرفت‌های کشورمان وجود دارد می‌توان آمار‌ها و گزارشات متعددی را درباره پیشرفت‌های ایران به ویژه در حوزه زنان مشاهده کرد.
روز گذشته نشست رسانه‌ای دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه زنان برگزار شد. مینا بیابانی، رئیس بسیج جامعه زنان در این نشست با اشاره به اتفاقات چند ماه اخیر گفت: «با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر وضعیت زنان در جمهوری اسلامی توسط رسانه‌ها و نظام‌های معاند زیر سؤال رفته است، تصمیم گرفتیم در نشستی رسانه‌ای با استناد به آمار دقیق و متقن که بسیاری از آن‌ها از منابع خارجی استخراج شده است، از جایگاه زن در نظام اسلامی دفاع کنیم.»
بیابانی درباره تشکل مردمی بانوی ایران، بانی نشست رسانه‌ای اینگونه توضیح داد: «این تشکل برای تحقق الگوی سوم زن مسلمان که نافی الگوی شرقی و غربی زن است ایجاد شده است که تصمیم دارد هم در عرصه داخلی و هم خارجی فعالیت کند.»
رشد ۴۰ درصدی در آمار پزشکان زن


در ادامه این نشست عاطفه سماعی، پزشک و متخصص جراحی زنان و زایمان درباره پیشرفت‌های پزشکی و تحصیلی زنان بعد از انقلاب گفت: «در همین راستا تحصیل تخصص زنان برای زنان اختصاصی و بیمارستان‌های تخصصی زنان نیز ایجاد شد. طوری که امروز با یک رشد ۱۷درصدی، در سال ۱۳۹۸ به آمار ۶۰هزار پزشک زن رسیده‌ایم. از ۵۹۷ متخصص زن قبل از انقلاب به ۳۰هزار متخصص و یک رشد ۴۰درصدی رسیده‌ایم. در قبل از انقلاب نیز پزشک فوق تخصصی وجود نداشت، اما اکنون حدود ۵هزار پزشک فوق تخصص منهای فلوشیپ‌ها داریم. اکنون به ازای هر ۱۰۰هزار خانم، ۶۰ماما داریم که مطابق استاندارد‌های جهانی است.»
به گفته وی هم اکنون تا دورافتاده‌ترین مناطق کشور ما دسترسی به انواع غربالگری‌ها از جمله غربالگری سرطان سینه و جنین وجود دارد. درحالی که در کشوری مثل نروژ که رتبه ۳رفاهی را در امر بهداشت دارد یک مادر باردار ممکن است در طول بارداری خود هیچ وقت فرصت ملاقات با پزشک را نداشته باشد و فقط از سوی ماما ویزیت شود. همچنین ایران در بحث سرطان دهانه رحم که شایع‌ترین سرطان برای زنان در دنیاست، کم‌ترین آمار را دارد که این موضوع هم به خاطر توجه ویژه به بهداشت زنان بعد از انقلاب و همچنین سبک زندگی عفت بنیان زن ایرانی است.
عدالت‌محور کردن سرانه فضای ورزشی برای خانم‌ها
مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان هم در این نشست گفت: «هم‌اکنون در سطح کشور ۲۶هزارو۷۰۰ باشگاه فعال ورزشی وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰۰ باشگاه مختص بانوان و ۴۱۰۰ باشگاه به صورت مشترک با ساعات متفاوت برای خانم‌ها و آقایان اداره می‌شود.»