وحشت از تکه تکه شدن خانه غصبی

بنیامین نتانیاهو که مدعی بود همه بحران‌های داخلی را حل کرده و اعتماد را به صهیونیست‌ها برخواهد گرداند، اکنون در سومین هفته حضور خود در مسند نخست‌وزیری، تصمیماتی جنجالی اتخاذ کرده که به تشدید بحران‌ها دامن زده است و آنگونه که رسانه‌ها گفته‌اند قریب به ۱۰۰ هزار نفر در سرزمین‌های اشغالی علیه سیاست‌های کابینه جدید به خیابان‌ها آمدند، تظاهراتی بی‌سابقه که مقامات صهیونیستی هم در آن حضور داشتند و نسبت به تشدید بحران‌های امنیتی و اقتصادی هشدار دادند. رئیس رژیم صهیونیستی در واکنش به تظاهرات شنبه شب گفته که اسرائیل در میانه شکاف‌هایی است که ممکن است آن را پاره پاره کند. در شرایطی که تنها ۱۷ روز از تشکیل کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گذرد، تصمیماتی که او و دوستانش گرفته‌اند، فضای امنیتی در سرزمین‌های اشغالی را ملتهب‌تر کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، شنبه شب هزاران صهیونیست در تظاهراتی که بزرگ‌ترین اعتراض جامعه صهیونیستی علیه نتانیاهو توصیف شده، به خیابان‌ها آمدند. منابع صهیونیستی مشارکت‌کنندگان در این اعتراضات را در شهر تل‌آویو، حیفا و قدس اشغالی در مجموع قریب به ۱۰۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند. منابع عبری اعلام کردند که در این اعتراضات گسترده، اصلی‌ترین شعار‌های مخالفان نتانیاهو در محکومیت دخالت کابینه وی در مسائل قضایی و اختیارات پلیس رژیم صهیونیستی سر داده شده است. برخی مقامات سابق رژیم صهیونیستی که هم اکنون در صف مخالفان نتانیاهو هستند، پیش از برگزاری این تظاهرات از آغاز اعتراضاتی بی‌سابقه علیه اقدامات کابینه جدید خبر داده و اعلام کرده بودند که در مخالفت با سیاست‌های نتانیاهو که آزادی‌های جامعه صهیونیستی را در معرض تهدید قرار داده در تظاهراتی میلیونی به خیابان‌ها می‌آیند.
در قدس اشغالی، هزاران صهیونیست با تجمع در برابر منزل «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی، شعار‌هایی علیه نتانیاهو و کابینه‌اش سر دادند. همچنین شماری از معترضان در قدس اشغالی در برابر منزل وزیر دادگستری تجمع کرده و شعار‌هایی علیه وی سر دادند. پیش از آغاز این تظاهرات، پلیس رژیم صهیونیستی به طور گسترده نیرو‌های ضد شورش را در مناطق مختلف تل‌آویو، حیفا و قدس اشغالی مستقر کرده بود. تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که پلیس با معترضان درگیر شده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی در این باره نوشت: برگزار کنندگان این تظاهرات در اعتراض به دخالت‌های کابینه نتانیاهو در مسائل قضایی، وی را به آغاز اعتصابات سراسری و فلج نمودن اقتصاد اسرائیل تهدید کرده‌اند.
به گزارش روزنامه العربی‌الجدید، در تظاهرات شنبه در تل‌آویو، بنی گانتس و موشه یعلون از مقامات سابق رژیم صهیونیستی مشارکت داشتند. حضور سیاستمداران اسرائیلی در تظاهرات علیه کابینه کم‌سابقه است. گانتس تأکید کرده که در اعتراض به کودتای نتانیاهو علیه اختیارات پلیس رژیم صهیونیستی و مخالفت کابینه وی با هرگونه گفتگو و مذاکره، به اعتراضات خود ادامه خواهد داد. این تظاهرات پس از آن انجام شد که یاریو لوین، وزیر دادگستری تل‌آویو اخیراً طرحی را برای اصلاح نظام قضایی رژیم صهیونیستی ارائه کرد که هدف اصلی آن محدود کردن اختیارات نظام قضایی است. به گزارش الجزیره، این طرح در دو زمینه اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند. از یک سو، کابینه بر انتصاب قضات از جمله قاضی دیوان عالی رژیم صهیونیستی کنترل کامل خواهد داشت. از سوی دیگر، این طرح قدرت دیوان عالی برای لغو قوانین و تصمیمات کابینه را به شدت محدود کرده و به پارلمان این امکان را می‌دهد تا قوانینی را که دادگاه موفق به لغو آن‌ها شده، با موافقت تنها ۶۱ عضو، مجدداً وضع کند؛ بنابراین این طرح اصل تفکیک قوا را از بین برده و وزن پارلمان و کابینه را در مقابل نظام قضایی افزایش می‌دهد.
نتانیاهو که از چند سال پیش با پرونده‌های فساد مالی مواجه است سعی دارد با کمک تندرو‌ها که در پرونده‌های جنایی دست کمی از نتانیاهو ندارند، قوانین قضایی رژیم صهیونیستی را تغییر داده و خود را از مهلکه زندان نجات دهد. اعتراضات اخیر در ابتدای شروع به کار کابینه نوید تنش‌های بیشتر در سرزمین‌های اشغالی را می‌دهد و با توجه به اتحاد مقامات سابق برای مقابله با سیاست‌های کابینه نتانیاهو، سیر بی‌ثباتی سیاسی در آینده هم دامن این رژیم را خواهد گرفت.


نگرانی صهیونیست‌ها از بحران امنیتی
افزایش موج مخالفت‌ها با کابینه افراطی‌ها، نگرانی مقامات صهیونیستی را افزایش داده است. اسحاق هرتزوگ در این باره به روزنامه معاریو گفت: «من دو مأموریت اساسی دارم؛ نخست اینکه از ایجاد بحران بی‌سابقه و گسترده سیاسی جلوگیری کنم و دوم اینکه شکاف‌های جامعه اسرائیلی را برطرف کنم.» وی به شدت درباره عمق اختلافات گسترده در جامعه صهیونیستی و امکان تشدید این شکاف‌ها، ابراز نگرانی کرد. او گفته است: «ما در قبضه شکافی پرقدرت هستیم که دارد ملت ما را از هم پاره می‌کند. این کشمکش مرا عمیقاً نگران کرده همانطور که بسیاری را در سراسر اسرائیل و بین خارج‌نشینان نگران کرده است.
از سوی دیگر، موشه یعلون، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی هم به نتانیاهو هشدار داد که روند اصلاحات قانونی و دست بردن در اختیارات پلیس و نیرو‌های امنیتی را متوقف کند. وی افزود: «در صورتی که این اقدامات متوقف نشود، در آینده شاهد تشدید بحران‌های امنیتی و اقتصادی خواهیم بود، همچنین اسرائیل به یک حاکمیت منفور در جهان تبدیل می‌شود و همین مسائل بر روابط امنیتی ما با امریکا تأثیر می‌گذارد.» ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم از هرتزوگ خواست موضعی جدی در برابر سیاست‌های نتانیاهو اتخاذ کند.
نتانیاهو و رهبران تندرو مدعی هستند که کابینه آن‌ها تا پایان دوره چهارساله باثبات خواهد ماند، اما موج مخالفت‌های مردمی و مقامات سابق نشان می‌دهد که شاید زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود، نتانیاهو پست نخست‌وزیری را ترک کند. یائیر لاپید، نخست وزیر سابق اسرائیل همزمان با روی کار آمدن افراطی‌ها هشدار داد که این کابینه به دلیل سیاست‌های اشتباهش به زودی سقوط خواهد کرد. مقامات سابق تل‌آویو حتی حضور احزاب افراطی در کابینه را مقدمه فروپاشی از درون این رژیم می‌دانند که سرنگونی آن را تسریع خواهد کرد. به همین منظور است که بسیاری از صهیونیست‌ها در اینکه آیا هشتاد سالگی تأسیس رژیم خود را جشن خواهند گرفت تردید دارند. در این رابطه، نشریه اینترنتی فرانسوی OrientXXI روز یک شنبه با انتشار یادداشتی اذعان داشت که اسرائیل در سایه تشکیل کابینه افراطی کنونی، بر لبه پرتگاه قرار گرفته است و حتی این کابینه تل‌آویو را به سمت درگیری با امریکا سوق خواهد داد.
وضعیت انفجاری در کرانه باختری
همزمان با شروع موج جدید اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی، به دلیل درگیری با گروه‌های فلسطینی شرایط امنیتی هم به شدت متشنج است. فلسطینی‌ها در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری دامنه عملیات شهادت‌طلبانه خود علیه صهیونیست‌ها را افزایش داده‌اند. در تازه‌ترین اقدام، منابع فلسطینی روز یک شنبه از عملیات جدید شهادت‌طلبانه با استفاده از سلاح سرد از سوی یک جوان فلسطینی در شهرک صهیونیست‌نشین عوفرا در نزدیکی رام الله خبر دادند. بنابر این گزارش، این جوان فلسطینی پس از انجام عملیات مقاومتی از سوی نظامیان صهیونیست هدف تیراندازی قرار گرفت و به شهادت رسید. همچنین منابع محلی اعلام کردند که نظامیان صهیونیست دیروز پس از نزدیک شدن دو جوان فلسطینی به دیوار حائل در غرب شهرک حبله به سمت آنان تیراندازی کردند که در پی آن هر دو نفر زخمی شدند، اقدامی که واکنش تند رهبران فلسطینی را در پی داشته است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ادامه قتل ملت فلسطین و نقض قوانین بین‌المللی و توافق‌ها توسط اسرائیل و اقدامات تحریک آمیز در اماکن مقدس منجر به انفجار اوضاع خواهد شد.
وی گفت: «دولت اسرائیل مسئول ایجاد تنش‌ها است. افزایش تنش‌ها موجب بی‌ثباتی و خطراتی شده است که پیامد‌های جدی به دنبال خواهد داشت. ما برای مقابله با این اقدامات اسرائیل مواضع جدی و اقدامات مختلفی خواهیم داشت.» وضعیت کرانه باختری به دلیل جنایات ارتش صهیونیستی در ماه‌های اخیر به شدت متشنج است و هر لحظه احتمال انتفاضه وجود دارد و مقامات صهیونیستی هم به شدت نسبت به این مسئله هشدار می‌دهند. باتوجه به روی کار آمدن افراطی‌ها در کابینه تل‌آویو احتمال شروع جنگ جدید بین مقاومت فلسطین با این رژیم وجود دارد.