بازگشت مدهای قدیمی به زندگی‌های امروزی

 چینی‌های گل‌سرخی از توی انباری درآمده‌اند. پارچه‌های راه‌راه چین‌دار دوباره در قامت دامن سینک، جلوی کابینت آویزان شده‌اند. پارتیشن‌های شیشه‌ای کم‌کم دارند محبوب می‌شوند تا آشپزخانه‌های اُپن را به آشپزخانه‌های قدیمی که حریم خصوصی در آن‌ها رعایت می‌شد، شبیه کنند و سروصدا و بوی غذاپختن در کل خانه پخش نشود. گلدان‌ها که مدتی بود دست‌وپاگیر قلمداد می‌شدند، حالا مدتی است جای خودشان را در گوشه‌وکنار خانه پیدا کرده‌اند. خانه‌های مدرن ما، رنگ‌ولعابی از خانه‌های قدیمی مادربزرگ‌های‌مان گرفته‌اند و آن‌چه تا مدتی پیش ازمدافتاده و قدیمی به‌نظرمان می‌رسید، حالا در چشم‌مان شیک و امروزی است. خب مدها برمی‌گردند، همان‌طور که فریم‌های عینک اورسایز و شلوارهای دم‌پاگشاد و مدل موی مصری از سال‌ها پیش دوباره سربرآورده‌اند. هر آن‌چه در دایره مد می‌گنجد، در بازه‌های زمانی مختلف، می‌رود و برمی‌گردد. البته بعضی‌های‌شان اصولا هیچ‌جا نمی‌روند و همیشه روی قله محبوبیت می‌مانند. در پرونده امروز نگاهی داریم به چندوچون تکرار شدن مدهای قدیمی، با تأکید بر چیدمان و دکوراسیون داخلی. همچنین با کمک طراحان داخلی که توانایی پیش‌بینی ترندها را دارند، مدهایی را که به‌زودی از دور خارج خواهندشد، بررسی می‌کنیم تا روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نکنید.
مدها چرا و چطور برمی‌گردند؟
از آشنایی با رویه تغییر ترندها تا زیروبم انواع ترندهای طراحی داخلی و رازهایی که مدها را ماندگار می‌کند

شلوارهای پارچه‌ای رنگی، گاهی هستند و گاهی نه اما شلوار جین همیشه جای پایش محکم است. پیراهن‌های طرح‌دار، بعضی‌وقت‌ها روی خوش می‌بینند اما پیراهن سفید هیچ‌وقت از دور محبوبیت خارج نمی‌شود. مبل‌های فلزی و نیمکتی، هرازگاهی سروکله‌شان پیدا می‌شود اما مبلمان راحتی پارچه‌ای همیشه طرفدار دارد. خب به‌نظر می‌رسد یکی از رازهای ماندگاری بعضی از مدها در سادگی و کم‌زرق‌وبرق بودن‌شان است. بی‌ادعاها و کم‌سروصداها معمولا عمر زیادی دارند، حتی اگر در بازه‌هایی کم‌رنگ شوند اما بعد با قوت بیشتر برمی‌گردند. در این رفت‌وبرگشت، بعضی از چیزها به «کلاسیک» تبدیل می‌شوند و عمر جاودانه می یابند. در ادامه با رویه تغییرات ترندها بیشتر آشنا می‌شویم.

چیدمان خانه رو به تکامل مسئولانه دارد
ترندهای طراحی داخلی، سه گرایش «میکرو»، «ماکرو» و «مگا» دارند. متخصصان می‌گویند اگر دل‌تان نمی‌خواهد در مدت کوتاهی هزینه زیادی به خانه‌تان تحمیل کنید، اساس چیدمان را روی ترندهای «مگا» بگذارید. این‌روزها تحت‌تأثیر فضای مجازی، ترند به ظهور ناگهانی و کوتاه‌مدت پدیده‌ها و رویدادها اطلاق می‌شود اما در ادبیات دکوراسیون داخلی، هر جریانی که وارد دنیای مد می‌شود -صرف‌نظر از مدت دوامش- ترند نام می‌گیرد. طراحان دکوراسیون داخلی در سال‌های اخیر تمایل پیدا کرده‌اند که خودشان را به معماری نزدیک‌تر کنند. معماری، کاری پرهزینه و وقت‌گیر است بنابراین تمایل به تکامل مسئولانه دارد و در بازه‌های زمانی کوتاه دچار تغییر و تحولات اساسی نمی‌شود. طراحان داخلی هم معتقدند دنیا جای بهتری خواهدبود اگر چیزهایی را تولید کنیم که به استفاده مسئولانه از آن‌ها متعهد شویم. اگر کالاهای ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت و مدهای موقتی جای خودشان را به کالاهای بادوام و همیشگی بدهند، نه‌تنها به نفع جیب ما خواهدبود بلکه هزینه‌ای که از جیب طبیعت –انرژی و مواد اولیه- می‌کنیم هم کاهش خواهد یافت. در ادامه با زیروبم انواع ترندهای طراحی داخلی آشنا می‌شوید.
ترند میکرو  در دنیای پوشاک، مفهومی وجود دارد به‌نام «فست‌فشن» یا «مد سریع»، به‌معنی آن‌چه به‌سرعت تولید می‌شود، با قیمت پایین به فروش می‌رسد و به‌سرعت هم از دور خارج می‌شود. مدهای سریع که با ایجاد عطش مطابق روز بودن، پول زیادی به جیب تولیدکننده‌ها می‌ریزند، به‌رغم قیمت پایین‌شان هزینه زیادی به مصرف‌کننده و محیط‌زیست تحمیل می‌کنند چون بنا به کیفیت پایین و از مد رفتن سریع، در مدت کوتاهی دور انداخته می‌شوند و از آن‌جایی‌که به‌دلیل استفاده از مواد مصنوعی وارد چرخه بازیافت نمی‌شوند، به زباله‌ تبدیل می‌شوند و انرژی زیادی که صرف تولیدشان شده‌است، عملا هدر می‌رود. ترند میکرو در طراحی داخلی که معادل مد سریع در صنعت پوشاک است هم به همین شیوه عمل می‌کند. عمر این ترند معمولا یک سال است و یکی از نمونه‌هایش، گیاهان خاصی است که استفاده از آن‌ها در دکوراسیون مد می‌شود. رنگ سال هم جزو ترند خرد به‌شمار می‌رود.
ترند ماکرو ترندهای ماکرو، همان کالاهای پرفروشی هستند که با سرعت کمتری نسبت به میکروها جای خودشان را در خانه‌ها باز می‌کنند و عمر بیشتری هم دارند؛ البته در مقایسه با ترندهای میکرو وگرنه درمقیاس طراحی داخلی، عمر سه‌ساله آن‌ها اندک و نامقرون‌‎به‌صرفه به‌شمار می‌رود. بعضی از انواع صندلی‌های چرخان در مبلمان خانگی که زمانی مد شدند و بعد هم به‌دلیل زیادی جاگیر بودن و بی‌ربط بودن‌شان به سبک چیدمان خانه‌های عموما کوچک از مد افتادند، جزو ترندهای ماکرو به‌شمار می‌روند.

ترند مگا ترندهای مگا را طراحان و سازندگان با استفاده از بهترین مواد اولیه و روش‌های ساخت استاندارد، ایجاد می‌کنند. طولانی‌ترین زمان ماندگاری متعلق به این ترندهاست که معمولا بیش از یک دهه دوام می‌آورند. فرش‌های موسوم به فرش شرقی با عمر چندین‌وچندساله‌شان را مقایسه کنید با فرش‌های فانتزی رنگارنگ که مدام در رفت‌وآمدند تا منظور از ترندهای مگا را بهتر درک کنید. ترندهای مگا همان‌هایی هستند که به سبک‌های کلاسیک تبدیل می‌شوند چون زمان، بهترین داور است. درواقع یکی از دلایلی که مدها برمی‌گردند این باور است که اگر چیزی زمان زیادی دوام آورده، حتما دلیل خوبی برای ماندگاری داشته‌است.
 
کدام ترندها به‌زودی دمده می‌شوند؟
ترندها، راهی برای الهام گرفتن و کسب اطلاعات درباره سبک‌های مختلف هستند و قرار نیست چیزی را به ما دیکته کنند

پیشتر توضیح دادیم که ترندهای طراحی داخلی چطور در رفت‌وآمد هستند. برای تکمیل این موضوع، مد در صنعت پوشاک هم نکات خوبی برای آموختن به ما دارد. یکی از اصول پذیرفته‌شده در مد پوشاک، قانون 20ساله است که می‌گوید آن‌چه امروز محبوب است، 20سال دیگر دوباره محبوب خواهدشد. متخصصان می‌گویند مد در همه زمینه‌ها ازجمله پوشاک، معماری، طراحی داخلی و حتی موسیقی به‌صورت یک چرخه عمل می‌کند. بعضی‌ها به قانونِ 20ساله استناد می‌کنند و بعضی‌های دیگر، بازه 50ساله را درنظر می‌گیرند. نکته مهم‌تر از این عدد آن است که مد، برمی‌گردد چون هدفی دارد. مثل چی؟ در دهه 30 میلادی، استفاده از اپل‌ شانه در لباس‌های زنانه مد شد. این ترند که از لباس بازیکنان فوتبال آمریکایی الهام گرفته بود، حدود نیم قرن بعد، وقتی زنان در دنیای حرفه‌ای با مفهومی به‌نام «سقف شیشه‌ای» -ایجاد موانع نادیدنی بر سر راه ارتقای حرفه‌ای زنان- مواجه شدند، دوباره مد شد تا به‌نوعی قدرتمندی آن‌ها را نشان بدهد. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر رفت‌وبرگشت ترندها، وضعیت اقتصادی است. در دوره‌های رکود، لباس‌های مشکی با طرح‌های ساده که با همه‌چیز هماهنگ می‌شوند، محبوب هستند و در دوره‌های رشد اقتصادی، ترندهای پرزرق‌وبرق مثل خز و چرم و پولک –برای نمایش ثروت- از راه می‌رسند. عواملِ گفته‌شده، مد را نه‌تنها در پوشاک بلکه در همه زمینه‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. اما طراحان داخلی درباره سرنوشت مدهای امروزی چه نظری دارند؟
خانه باید بازتاب سلیقه ساکنانش باشد
نشریه «فوربس» در ماه‌های پایانی سال 2022 به بهانه ورود به سال جدید، مقاله‌ای منتشر کرد درباره ترندهای طراحی داخلی که درحال ازبین‌‌رفتن‌ هستند. در این مقاله، چند طراح داخلی براساس تجربه‌شان پیش‌بینی می‌کنند که یک‌سری از مدهای امروزی عمر کوتاهی خواهندداشت و بهتر است روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نشود. تأکید همیشگی طراحان داخلی متعهد این است که خانه به‌جای آن‌که منعکس‌کننده مد یعنی سلیقه عمومی باشد، باید سلیقه شخصی ساکنانش را بازتاب بدهد؛ یعنی آن‌چه آن‌ها می‌پسندند و راحتی‌شان را تأمین می‌کند. درواقع ترندها، راهی برای الهام گرفتن و کسب اطلاعات درباره سبک‌های مختلف هستند و قرار نیست چیزی را به ما دیکته کنند. با این‌حال اگر دل‌تان می‌خواهد بدانید در دنیای مد طراحی داخلی چه خبر است، پیش‌بینی آن‌ها را از وسایل و ایده‌های چیدمانی که به‌زودی دمده خواهندشد، ازدست ندهید.
مفهوم اُپن و فضاهای یکپارچه
پس از فرمانروایی چندین‌ساله مفهوم اُپن در خانه‌ها، میل به حفظ حریم خصوصی دوباره برگشته‌است. اُپن صرفا به آشپزخانه محدود نمی‌شود بلکه منظور از آن، چیدمان خانه‌ به‌صورت یک فضای اشتراکی یکپارچه است که مرزی بین بخش‌های مختلفش وجود ندارد. حالا این فضای باز، دارد از مد می‌افتد و جداسازی قسمت‌های خانه با فرش، در و پارتیشن مجدد ترند می‌شود. متخصصان طراحی داخلی می‌گویند همه‌گیری کرونا و ماندن طولانی‌مدت در خانه، یکی از دلایلی است که اهمیت رعایت حریم خصوصی در فضای شخصی را به مردم یادآوری کرد که حالا به‌شکل یک ترند درحال برگشت است.
رنگ‌های خنثی و بی‌روح
سفید و خاکستری، مدتی در دکوراسیون داخلی محبوب شدند و حالا دوران‌شان درحال سپری شدن است. این رنگ‌ها که قرار بود حس سادگی و مینیمالیستی را القا کنند و فضاها را بزرگ‌تر نشان بدهند، کم‌کم دارند جای خودشان را به رنگ‌های گرم می‌دهند. طرح‌ها و بافت‌ها، جای رنگ‌های خنثی را می‌گیرند چون آن‌ها موجی از دلزدگی و رخوت را به خانه‌ها رسانده‌بودند و حالا دیگر زمان‌شان گذشته‌است. دیوارهای سفید البته همچنان مثل همیشه طرفدار دارند اما بافت و طرح دادن به آن‌ها با گچ، درحال برگشت است. قهوه‌ای شکلاتی، نسخه‌ای گرم و دلپذیر از خاکستری، کم‌کم به دکوراسیون اضافه می‌شود و سبز دارد به‌سمت قله محبوبیت پیش می‌رود. به‌نظر می‌رسد خانه‌های تک‌رنگی که بیشتر فضایی شبیه به گالری‌های نقاشی را تداعی می‌کردند، از چرخه مد خارج خواهندشد.
براق‌ها و تیره‌ها
شیرآلات، دستگیره‌ها و دیگر اجزایی که مدتی به‌رنگ‌های سیاه و طلایی درآمده‌بودند، هواداران‌شان را ازدست داده‌اند. هرآن‌چه پیش از این برای مدت کوتاهی، رنگ‌ولعاب براق به خود گرفته‌بود، از مد خواهدافتاد. قاب‌های پنجره مشکی که زمانی محبوب شدند، کم‌کم روی‌شان یک‌دست رنگ سفید زده می‌شود. بنابراین اگر مجذوب مد تیره و براق شده‌اید، بدانید که دوام چندانی نخواهدداشت پس ریسک نکنید و اجزای دیگر خانه را به‌منظور هماهنگ شدن با آن‌ها تغییر ندهید.
چوب‌های رنگ‌شده
چوب همیشه جزئی از خانه بوده‌است؛ چه در وسایل و چه در دکوراسیون اما برای مدتی از شکل‌وشمایل همیشگی و اصیل خودش دور شد و به‌ رنگ‌های مختلفِ عموما روشن درآمد. ناهارخوری‌ و قاب آینه و تخت و کمدهای از جنس چوب رنگ‌شده دارند به همان‌جایی برمی‌گردند که از آن آمده‌بودند. رنگ واقعی چوب با طرح‌های مخططش دوباره سروکله‌اش پیدا خواهدشد.
مبل‌های حصیری
مبل‌ها و میز و صندلی‌های حصیری که یک‌روز ناگهان سر از همه خانه‌ها درآوردند، بابت زیاده‌روی‌شان تنبیه خواهندشد و مجازات‌شان، فراموشی خواهدبود. حصیر آن‌قدر در همه اجزای کوچک و بزرگ خانه‌ها خودش را جا داد که دلزدگی به همراه آورد و از این به‌بعد جز در لوازم کوچک، دیده نخواهدشد تا به‌جای نقطه کانونی، به همان چیزی تبدیل شود که پیش از این بود؛ یعنی یک‌جور تزیین که چندان هم خودنمایی نمی‌کند.
فرم‌های دایره‌ای
مبل‌های قوس‌دار و منحنی درست مثل اجداد فلزی‌شان، عمر کوتاهی خواهندداشت. متخصصان طراحی داخلی می‌گویند این ترند به‌نفع کاناپه‌های مستطیلی آشنا و همیشگی از دور خارج می‌شوند و اگر هم هرازگاهی دیده شوند در فضاهای اداری و لابی شرکت‌ها و هتل‌ها خواهدبود. ظاهر نامأنوس و دست‌وپاگیر این نوع مبلمان، دلیل عمده‌ای است که آن را به سرنوشت مدهای زودگذر دچار می‌کند.


منابع این پرونده: mondoro.com، southernliving.com، medium.com،forbes.com