مخالفان نتانیاهو‌: اعتراض و اعتصاب را تا فلج شدن اقتصاد گسترش می‌دهیم

به گزارش «جوان» «صهیونیست‌ها علیه صهیونیست‌ها»؛ این احتمالاً تعبیری دقیق از ماهیت اعتراضاتی است که از ۲۰ روز قبل که نتانیاهو سوگند نخست‌وزیری یاد کرده، گریبانگیر کابینه او شده است. معترضان به چیزی اعتراض دارند که نتانیاهو و تیم تندرو‌های دست‌راستی کابینه‌اش، نام اصلاحات قضایی، روی آن گذاشته‌اند. رژیم صهیونیستی قانون اساسی نوشته شده به مفهوم عام ندارد و نتانیاهو با همین مستمسک و شرایطی که پیروزی در انتخابات پارلمانی دو ماه قبل برایش فراهم کرده، می‌خواهد نظام قضایی اسرائیل را مقابل کنست (پارلمان) بی‌اثر کند، چیزی که مخالفان، آن را استحاله دموکراسی، زمینه‌ساز دیکتاتوری نخست‌وزیر و از همه مهم‌تر فرار او از محاکمه در پرونده فساد مالی می‌خوانند. درگیری کابینه نتانیاهو به عنوان تندرو‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل با مخالفان، در حال رقم زدن بزرگ‌ترین رویارویی تاریخ رژیم صهیونیستی است، دوئلی که در آن، هر کدام از طرفین برای چیزی که آن را «نجات اسرائیل» می‌خوانند، حاضرند دست به هر کاری بزنند. روز دو شنبه به فاصله دو روز بعد از تظاهرات ۱۰۰ هزار اسرائیلی در تل‌آویو، قدس و حیفا، معترضان که اکثراً مقام‌های دولتی و سیاستمداران سابق هستند، اعلام کردند که به اعتصاب و اعتراض ادامه خواهند داد. «یائیر گولان»، عضو سابق پارلمان از حزب چپ‌گرای «مرتز» که در تظاهرات شنبه در مرکز تل‌آویو حضور داشت، گفت که هدف رهبران کمپین علیه سیاست‌های کابینه، سازماندهی اعتصابات و تداوم تظاهرات سراسری است. گولان گفته که می‌خواهد از دو ابزار «حق تظاهرات و حق اعتصاب» برای مقابله با نتانیاهو استفاده کند و بر اهمیت سازماندهی اعتصاب‌هایی تأکید کرد که به عقیده او «اقتصاد را فلج می‌کند، تا این دولت شیطانی متوجه شود که نمی‌تواند «دموکراسی» را از بین ببرد.» او گفته که برگزاری تظاهرات هفتگی کافی نیست و ضمن اشاره به اینکه نهاد‌های بیشتری از بخش اقتصاد به اعتراضات خواهند پیوست گفته است: «باید اعتراضات را تشدید کنیم، زیرا تا زمانی که زندگی اقتصادی فلج نشود، خدمات ارائه نشود و همچنین جاده‌ها بسته نشود، باند مخرب نتانیاهو متوجه نخواهد شد که ما جدی هستیم.»‌گولان ادامه داد: «این مبارزه تلخ و دشوار خواهد بود، اما با پشتکار، شجاعت و استقامت پیروز خواهیم شد. اسرائیل باید نجات یابد.» «روی نیومن»، رهبر جنبش اعتراضی موسوم به «پرچم‌های سیاه» نیز گفت که از مقدمات سازماندهی اعتصاب توسط شرکت‌ها آگاه است و تأکید کرد که اعتراضات گسترش خواهد یافت. همچنین جنبش «کرایم مینیستر» (نخست‌وزیر جنایت) که در واکنش به نتانیاهو تشکیل شده، در نامه‌ای خطاب به او نوشته که آنچه روز شنبه اتفاق افتاد تنها یک آغاز بود و تأکید کرده که آیا واقعاً فکر می‌کنی که می‌توانی برای جلوگیری از زندانی شدنت، سیستم قضایی را از بین ببری؟ «گیلید شر» رئیس دفتر ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی۲۴نیوز» درباره تظاهرات اخیر علیه کابینه بنیامین نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: اسرائیلی‌ها حق دارند علیه فدا شدن برای دغدغه‌های شخصی یک نفر یعنی نخست‌وزیر قیام کنند.
نتانیاهو: تظاهرات واقعی، انتخاب بود!
بنیامین نتانیاهو در نخستین واکنش به تظاهرات روز شنبه، در سخنانی که چشم‌اندازی تقابلی را نشان می‌دهد، از اینکه معترضان کابینه او را تهدید به «جنگ داخلی» و «نابودی دولت» می‌کنند، انتقاد کرد و تظاهرات واقعی را رأی دو ماه پیش اسرائیلی‌ها به کابینه خود دانست. نتانیاهو که در جلسه روز دو شنبه کابینه صحبت می‌کرد، گفت: «دو ماه پیش تظاهرات بزرگی در اسرائیل برگزار شد که مادر همه تظاهرات‌ها بود. میلیون‌ها نفر برای شرکت در انتخابات به خیابان‌ها ریختند. یکی از موضوعات اصلی که به آن رأی دادند، اصلاح نظام قضایی است.»‌نتانیاهو گفته است: «باید بگویم زمانی که ما اپوزیسیون بودیم، دعوت به جنگ داخلی نمی‌کردیم و از نابودی دولت صحبت نمی‌کردیم؛ حتی زمانی که دولت تصمیماتی گرفت که ما به شدت با آن‌ها مخالف بودیم.» او گفت که انتظار دارد از رهبران اپوزیسیون مخالف او نیز «همین کار را بکنند.» همزمان، در رویدادی که نشانه امنیتی شدن فضای عمومی است، دفتر «بنیامین نتانیاهو»، از دریافت یک پاکت مشکوک ارسالی برای نتانیاهو خبر داد. شبکه عبری «کان» گزارش داد رسیدن یک بسته مشکوک که چند لکه روغن روی آن قابل مشاهده است باعث شد نیرو‌های امنیتی به دفتر نتانیاهو یورش ببرند تا از غیر خطرناک بودن بسته اطمینان حاصل کنند. گفته شده که بسته مشکوک پس از بررسی توسط واحد خنثی‌سازی پلیس پاکسازی شد، هرچند جزئیات بیشتری از محتویات پاکت مشکوک فاش نشده است.
۴۹ درصد به آینده اسرائیل بدبین هستند
با تداوم رویارویی‌ها بین دو جریان اصلی در سرزمین‌های اشغالی، تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد تنها ۴۹ درصد از صهیونیست‌ها دیدگاه خوش‌بینانه درباره آینده این رژیم دارند. نتایج همین نظرسنجی در سال ۲۰۱۲، حاکی از آن بود که ۷۶ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی، به آینده رژیم صهیونیستی خوش‌بین بودند. به گزارش فارس، این نظرسنجی که «مؤسسه دموکراسی اسرائیل» آن را انجام داده، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از اسرائیلی‌ها (۵۱ درصد) نسبت به آینده رژیم صهیونیستی بیمناک هستند که حاکی از کاهش شدید امیدواری نسبت به آینده رژیم صهیونیستی در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی طی یک دهه گذشته است. نتایج این تحقیق روز یک شنبه منتشر شده و داده‌های آماری آن، اطلاعات جمع‌آوری شده از مردم را بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲ تحلیل کرده است. نتایج این تحقیق حاکی از افت در اعتماد اسرائیلی‌ها به هشت مؤسسه رژیم صهیونیستی است. ارتش، پلیس، ریاست (جمهوری)، کابینه، کنست، احزاب سیاسی و دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، هشت نهادی هستند که اعتماد ساکنان سرزمین‌های اشغالی به آن‌ها کاهش یافته است. خبرنگار روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت گفته که مؤسسه دموکراسی رژیم صهیونیستی بیستمین شاخص سالانه خود را اعلام کرد که نشان می‌دهد نسبت اعتماد اسرائیلی‌ها به دادگاه عالی تنها ۴۲ درصد، اعتماد آن‌ها به کنست ۱۸ درصد، به احزاب سیاسی تنها ۹ درصد و به رسانه‌ها نیز تنها ۲۳ درصد است و همچنین اکثریت قاطع اسرائیلی‌ها معتقدند که چهره‌های سیاسی به منافع شخصی‌شان بیشتر از مردمی که آن‌ها را انتخاب کردند، اهمیت می‌دهند. این خبرنگار آحارونوت نوشت، طبق داده‌های موجود در شاخص فعلی، کاهش شدیدی در میزان اعتماد شهروندان به نهاد‌های دولت ثبت شده که به ویژه در دهه گذشته چشمگیر است و از ۶۱ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۳۳درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. همچنین او تأکید کرد، این شاخص نشان می‌دهد که شهروندان اسرائیلی اینگونه برداشت می‌کنند که مسئولان سیاسی به مسئولیت‌های محول شده به آن‌ها به عنوان متولیان منافع رأی‌دهندگان‌شان عمل نمی‌کنند، ۸۵ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند که مسئولان سیاسی اساساً به منافع خودشان توجه دارند و تنها ۲۲ درصد بر این باورند که اعضای کنست با جدیت در حال کار و عمل به وظایف‌شان هستند، ۳۸ درصد نیز معتقدند توازن قوا میان احزاب کنست نشان‌دهنده اختلاف‌نظر است و در دهه اخیر تعداد اسرائیلی‌های علاقه‌مند به رهبری قدرتمند که بتواند بدون محدودیت عمل کند، به‌شدت افزایش یافته است.