انصارالله از چشم‌انداز مثبت مذاکرات صلح می‌گوید

نماینده سازمان ملل در یمن برای مذاکره با انصارالله جهت تمدید آتش‌بس در این کشور وارد صنعا شد و برخی منابع نزدیک به انصارالله نیز از نزدیکی دیدگاه‌ها برای اتمام جنگ هشت‌ساله در یمن خبر می‌دهند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک منبع نزدیک به انصارالله یمن اعلام کرد، هیئت عمانی روز یک شنبه به این سفر خود پایان داد و طی آن توانست نقاط مورد اختلاف را در پرونده انسانی که مانع هرگونه پیشرفتی از جمله تمدید آتش‌بس سازمان ملل در یمن بود، حل و فصل کند. این منبع گفت، مذاکرات مسقط که در هفته‌های اخیر شتاب پیدا کرده بود، به توقف حملات به بنادر نفتی، از سرگیری صادرات محموله‌های نفت خام توسط دولت مستعفی یمن منجر شد که از اکتبر گذشته به حالت تعلیق درآمده بود تا درآمد‌های حاصل از آن صرف پرداخت حقوق کارمندان شود. وی افزود: هیئت عمانی در این سفر روی محدودیت‌هایی که ائتلاف عربی بر بنادر حدیده و فرودگاه بین‌المللی صنعا اعمال کرده، متمرکز شد چرا که انصارالله خواهان رفع کامل این محدودیت‌هاست و عربستان با آن موافق نیست. این منبع نزدیک به انصارالله نسبت به موفقیت مأموریت هیئت عمانی در دستیابی به رویکردی در مورد موضوعاتی که همچنان مورد اختلاف است ابراز خوش‌بینی کرده است. موضع غیر رسمی انصارالله یک روز بعد از اتمام دور دوم مذاکرات انصارالله با میانجی عمانی صورت گرفته است. هیئت عمانی روز یک شنبه به سفر چهار روزه خود به صنعا پایان داد و به همراه محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره‌کننده انصارالله پایتخت یمن را ترک کرد. عبدالسلام گفته که هیئت عمانی پس از انجام مذاکرات «جدی و مثبت» عازم مسقط شده است. سفر نماینده سازمان ملل به صنعا نیز که گفته می‌شود دیروز انجام شده، نشانه روند مثبت رویداد‌ها است. یک منبع آگاه در فرودگاه صنعا به خبرگزاری «آناتولی» گفته که «هانس گروندبرگ» از امان، پایتخت اردن به صنعا وارد شده است. قرار است گروندبرگ با انصارالله در موضوع تمدید آتش‌بس در یمن و راه‌های دستیابی به یک راه‌حل جامع سیاسی گفتگو کند.
صلح در دریا بدون حاکمیت یمن ممکن نیست
با وجود نزدیک شدن دیدگاه‌ها برای اتمام جنگ در یمن، معاون نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن تأکید کرد که کشورش ذره‌ای از حاکمیت مطلق دریایی، زمینی و هوایی خود چشم‌پوشی نمی‌کند. به گزارش ایرنا، جلال الرویشان دیروز به شبکه المسیره گفت: «کنفرانس امنیت دریایی که روز ۲۲ ژانویه برگزار خواهد شد، پیامی دو وجهی دارد. نخست اینکه یمن فقط به پاسداری و حفاظت از سواحل و آب‌های منطقه‌ای خود اهتمام می‌ورزد و دوم اینکه این کشور در امنیت گذرگاه‌های دریایی شریک است.»‌وی تأکید کرد: «اگر حاکمیت بر آب‌های منطقه و جزایر ما تحقق نیابد، صلحی در دریا نمی‌تواند وجود داشته باشد.» الرویشان گفت: چشم‌پوشی درخصوص حاکمیت مطلق ما بر منطقه دریایی و زمینی و هوایی نیست و با هرگونه تهدید آب‌های منطقه‌ای و جزایرمان مقابله خواهیم کرد.