تساوی زن و مرد به ضرر زن است!

آرمان ملي – مطهره شفيعي: دولت سيزدهم تفاوت‌هاي خاصي با دولت‌هاي قبل دارد و عملکرد آن چنان نيست که رضايت برخي از اقشار را جلب کند مانند فيلتر شبکه‌هاي اجتماعي يا وضعيت اقتصادي که سبب رشد تورم شده است. در کنار اين موضوعات برخي اظهارات هم هست که جاي تامل دارد مانند آنچه روز گذشته انسيه خزعلي، معاون امور زنان رئيس‌جمهور بيان کرد.
حذف ايران ازکميسيون حقوق زنان
پس از فوت مهسا اميني، 40 سازمان غيردولتي در نامه‌اي سرگشاده به شوراي حقوق بشر خواستار برگزاري نشست ويژه شدند که با حمايت ايسلند و آلمان و حمايت 44 کشور در دستور کار شورا قرار گرفت و در نهايت سي و پنجمين نشست ويژه در تاريخ 24 نوامبر برابر با سوم آذرماه در ژنو برگزار شد. خبرآنلاين نوشت، در اين جلسه برخي از دولت‌ها اتهاماتي عليه ايران مطرح کردند تا اينکه 23 آذر در نشست کميسيون مقام زن سازمان ملل، قطعنامه حذف ايران از اين کميسيون با 29 رأي موافق، 8 رأي مخالف و 16 رأي ممتنع به تصويب رسيد. نتيجه اين اقدام براي ايران مناسب نبود اما مسئولاني مانند معاون امور زنان دولت به‌جاي رايزني قبل از رأي‌گيري به اظهاراتي پس از حذف ايران پرداخت که قابل تامل بود. انسيه خزعلي گفت: «ادعاي حمايت از حقوق زنان ايراني آنجا مضحک مي‌شود که آمريکا يعني پيشنهاد دهنده قطعنامه، خود بيش‌ترين سهم از آمار جهاني زنان زنداني را دارد.»
زن و مرد برابر نيستند


انسيه خزعلي ديروز گفت: «در نشست سال قبل سازمان ملل، مدير اجرايي بخش زنان پرسشي را مطرح کرد که چرا شما برابري زن و مرد را نمي‌پذيريد؟ در پاسخ گفتم که تساوي به ضرر زن است و ما قبول نداريم‌. اما عدالت را مي‌پذيريم. تساوي يعني زن و مرد در هزينه‌ها مشارکت داشته باشند و به‌طور يکسان بار و فشار زندگي را تحمل کنند درحالي که اين تساوي در جسم آنها وجود ندارد و از اين رو تساوي به ضرر زن است، اما عدالت، تقسيم کار، تقسيم مسئوليت و قرار دادن زن و مرد در جايگاه خود کمک کننده است.» وي با تاکيد بر اينکه ما در مقايسه زن و مرد معتقد به عدالت جنسيتي و نه برابري جنسيتي هستيم، تصريح کرد: «با توجه به تکاليف و مسئوليت‌ها بايد حقوقي براي زن و مرد در نظر گرفته شود. بايد به عدالت در برخي مراکز به صورت جدي توجه شود. لازم است در بسياري از مراکز تصميم‌گيري از زنان استفاده شود. رهبري دو بار بر روي اين امر تاکيد کردند که براي آن چاره‌انديشي شود. در همين راستا دولت سيزدهم زنان را در بسياري از شوراهاي عالي منصوب کرده است.» معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهوري، با بيان اينکه قوانين غرب زن را مثل کالا در اختيار مرد قرار داده است و ارتباطات خارج از رابطه زناشويي باعث شده مادران فرزنداني را بزرگ کنند که پدر هيچ مسئوليتي را در قبال آنها برعهده نمي‌گيرد، گفت: «گاهي داشته‌ها، هويت و ارزش‌هايمان ناديده گرفته شده و بسياري اوقات تحقير مي‌شود و يا تلاش مي‌شود که اين‌ها کوچک جلوه داده شوند. از اين رو ما نياز داريم دچار خودتحقيري‌ها نشويم.» وي با بيان اينکه دشمن تلاش مي‌کند برخي ارزش‌ها را ضد ارزش و برخي ضدارزش‌ها را ارزش جلوه داده و تحقيرآميز بودن برخي ارزش‌ها را به خورد جامعه شرقي دهد، ادامه داد: «دشمن سعي مي‌کند با افراط و تفريط الگويي را براي زن و به ويژه زن شرقي ترسيم کند.» برخي ديگر مانند يک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبي هم مانند خزعلي معتقد است: «تساوي زن و مرد، ظلم دوران معاصر در حق زنان است و هر کس بخواهد در مسير تساوي حرکت کند، به زن ظلم کرده و زن را به مبارزه با مردان دعوت کرده است.»
جايگاه زن و مرد در قرآن و کلام بزرگان
تساوي حقوق زن و مرد که خزعلي روز گذشته به رد آن پرداخت موضوعي است که بارها از سوي بزرگان به آن تاکيد شده و مشخص نيست معاون زنان رئيس‌جمهور بر چه اساسي به رد آن اصرار دارد. قرآن کريم از هنگام نزولش، احيا کننده حقوق زن و مرد در عرصه‌هاي گوناگون بوده است و درباره ارزش انساني برابر بين زن و مرد مي‌فرمايد: «اي مردم! از پروردگارتان پروا داشته باشيد؛ همان کسي که شما را از يک نَفْس آفريد و از همان نفس جفت وي را خلق کرد.» [منظور از نفس در اين ‌آيه، همان گوهر و ذات و اصل و واقعيت عيني شيء است؛ يعني همه انسان‌ها اعم از زن و مرد از يک ذات و گوهر خلق شده‌اند و اولين زن که همسر اولين مرد است نيز، از همان ذات و گوهر عيني آفريده شد.» در حديث از قول پيامبر گرامي اسلام (صلي‌ا...‌عليه‌وآله‌وسلم) آمده است: «به يقين زنان همتايان مردان هستند.» در حديث ديگري چنين مي‌خوانيم: «مؤمنان (زن و مرد) کفو و همتاي يکديگرند»
چرا معاون رئيسي است؟
در نهايت بايد از انسيه خزعلي سوال کرد که بر چه اساسي رئيس‌جمهور نياز به انتخاب او به عنوان معاون امور زنان داشته است؟ اگر تساوي ميان زنان و مردان نبود به‌طور حتم نيازي به تاسيس اين معاونت هم احساس نمي‌شد و مردان تصميم‌گير در حوزه زنان مي‌شدند. به نظر مي‌رسد اظهارات روز گذشته انسيه خزعلي واکنشي به حذف ايران از کميسيون حقوق زنان است و او اصرار دارد مواضعي اتخاذ کند تا نشان دهد با اعضاي ديگر اين کميسيون تفاوت دارد.