تعیین تعرفه اینترنت ثابت به شورای رقابت واگذار شد

مرکز ملی رقابت با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دستورالعمل بازار اینترنت ثابت را تدوین می‌کند.
با بررسی بازار اینترنت ثابت، شورای رقابت این بازار را مصداق بازار انحصاری تشخیص داد و مرکز ملی رقابت به تنظیم دستورالعمل قیمت مکلف شد.
شورای رقابت اعلام کرد که با بررسی‌های لازم درخصوص بازار اینترنت ثابت، این شورا به استناد مفاد بند ۵ ماده ۵۸ قانون  سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، این بازار را مصداق بازار انحصاری دانست.بر همین اساس، مرکز ملی رقابت به ارائه دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار اینترنت ثابت مکلف شد.
گفتنی است مرکز ملی رقابت باید این دستورالعمل را با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و نظرخواهی از سایر ذی‌نفعان، تهیه و برای تصویب به شورای رقابت ارائه کند.



این درحالی است که حوالی نیمه سال‌جاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده بود که تا پایان سه ماه نخست سال۱۴۰۱، مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت، ۱۱میلیون و ۳۵هزار و ۲۴ نفر را شامل‌ می‌شود که ضریب نفوذ را به ۱۳.۰۳ رسانده است. این در حالی است که تا پایان سه‌ماهه چهارم ۱۴۰۰، تعداد مشترکان ارتباطات پهن‌باند ثابت، حدود ۱۱میلیون و ۵۰هزار نفر بود و ضریب نفوذ به ۱۳.۱۵ رسیده بود.

بررسی آمار تفکیک تعداد مشترکان پهن باند ثابت
تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت نشان می‌دهد تا پایان سه ماه نخست سال۱۴۰۱، بیشترین کاربران از فناوری xDSL (شامل ADSL و VDSL  که سرعت بیشتری دارد) استفاده می‌کنند که افزون‌بر ۸میلیون و ۶۷۸هزار و ۱۰۷ کاربر است.در جایگاه دوم،  اینترنت TD-LTE قرار دارد که افزون ‌بر یک‌میلیون و ۷۵۸هزار و ۳۴۳ کاربر است.پس از آن، کاربران وای‌فای هستند که ۳۸۸هزار و ۹۷۷ مشترک را شامل می‌شود.
کاربران FTTx یا اینترنت فیبر نوری، در جایگاه بعدی قرار دارند که ۲۰۹هزار و ۷۱۹ مشترک هستند.
اتصال اینترنت ADSL را می‌توان روی خطوط تلفن ثابت ایجاد کرد و نیازی به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید ندارد.
این سرویس با محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از ۲۴مگابیت‌ بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌رو است.
در مقابل، اینترنت VDSL روی بستر کابل‌های شبکه است و برخلاف ADSL از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کند و نیاز به کابل‌کشی دارد.سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود ADSL است و سرعت آپلود آن نیز ۱۰ برابر ADSL است.
اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی بر کابل‌های فیبر نوری است و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیشتری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارائه دهد و سرعتی افزون بر یک گیگابیت دارد.
اینترنت TD-LTE نیز حداکثر سرعت آزمایشگاهی ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه را دارد، سرعت عملیاتی آن هم ۴۰ مگابیت بر ثانیه برآورد شده است.
محدودیت این سرویس قطع سرویس در صورت جابه‌جایی بین آنتن‌ها، کاهش کیفیت سرویس با افزایش فاصله کاربر از آنتن یا وجود اختلال‌های رادیویی، تعرفه بالاتر به دلیل نوع سرویس، هزینه نصب و نگهداری بالا و استفاده اختصاصی از فرکانس رادیویی است.