تنها ۶ وزیر نمره قبولی گرفتند!

بررسی عملکرد دولت یازدهم در فراکسیون امید
تنها 6 وزیر نمره قبولی گرفتند!
اصلاح‌طلبان به گزینه‌های ناموفق رأی اعتماد نمی‌دهند
آرمان: فراکسیون امید در سال 94 موفق شد با رأی مردم وارد مجلس شود و به‌عنوان فراکسیون اصلاح‌طلبان پیگیر مطالبات مردم باشد. این فراکسیون اکنون تلاش خود را برای انتخاب کابینه جدید دولت حسن روحانی به‌کار گرفته است تا کابینه‌ای درخور برنامه‌های دولت و مطالبات مردم تشکیل شود. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در همین خصوص به «آرمان»‌ گفت: «فراکسیون امید در مجلس عملکرد وزرای دولت یازدهم را ارزیابی کرده و شاخص‌هایی را تعریف کرده که بر اساس این شاخص‌ها اعضای فراکسیون، نظر خود را درمورد توانمندی وزرا اعلام کرده‌اند. نتیجه این بررسی‌ها نیز ازطریق رابط‌های میان فراکسیون امید و دولت، به‌صورت محرمانه به‌دست آقای روحانی خواهد رسید. این ارزیابی‌هایی که در فراکسیون امید صورت گرفته، در جریان رأی اعتماد به کابینه دولت دوازدهم نیز لحاظ خواهد شد.» بنابرگفته پارسایی، اصلاح‌طلبان مجلس عملکرد وزرای دولت یازدهم را به‌صورت کیفی بررسی کرده‌اند و طبق شاخص‌های تعیین‌شده، نمراتی را به این وزرا دادند. محمدعلی وکیلی، یکی از اعضای فراکسیون امید نیز درباره همین موضوع خبر داد که تنها 6وزیر موفق در کابینه دولت یازدهم وجود داشته است. این نماینده مجلس تصریح کرد: برخلاف کسانی که فیگور عدم‌ سهم‌خواهی می‌گیرند و به‌رغم مشارکت پایین، بیشترین سهم را می‌خواهند، ورزای کنونی را ارزیابی کردیم. شش‌وزیر ضریب بالای سه‌ونیم را از پنج گرفتند که نمره خیلی موفق را گرفتند. پنج‌وزیر عملکرد متوسطی داشتند و هفت‌وزیر متاسفانه نمره زیر متوسط را دارند و این به‌معنای عدم موفقیت این افراد است و اگر دوباره در کابینه باشند، ما به آنها رأی نخواهیم داد.


خطوط قرمز
الیاس حضرتی در توئیتر خود با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره چینش کابینه دوازدهم نوشت: «ابقای آقایان ظریف، قاضی‌زاده هاشمی، زنگنه، دهقان، سلطانی‌فر و واعظی در دولت دوازدهم قطعی است.» به‌نظر می‌رسد منظور حضرتی از این اظهارنظر، 6 وزیری است که از نظر فراکسیون امید نمره قبولی گرفته‌اند و قطعیتی که او به آن اشاره دارد، مربوط به تصمیم روحانی نیست، چراکه ممکن است برخی از این افراد تصمیمی برای حضور در دولت دوازدهم نداشته باشند و هنوز اطلاع دقیقی از نظر شخص رئیس‌جمهور برای هیات‌وزیران جدید وجود ندارد. البته به‌گفته سخنگوی فراکسیون امید، قرار بود نتیجه بررسی فراکسیون به‌صورت محرمانه باقی‌ بماند، اما حضرتی آن را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است. همه این بحث‌ها اما خبر از تلاش فراکسیون امید برای بهبود وضعیت دولت دوازدهم می‌دهد. محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید نیز با بیان اینکه دولت باید برای رأی‌گرفتن از مجلس در مورد کابینه کل مجلس را مدنظر قرار دهد، یادآور شد:‌ از طرفی باید افرادی انتخاب شوند که به شعارهای آقای روحانی جامه عمل بپوشانند و وجهه تخصصی و عمومی‌شان در جامعه بالاست و از طرفی اختیار رأی‌دادن به گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور با نمایندگان است. قاعدتا افرادی انتخاب می‌شوند که هم بتوانند شعارهای رئیس‌جمهور را محقق کنند و هم اعتبار بالایی در جامعه داشته باشند. طیبه سیاوشی، یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید نیز با اشاره به برگزاری نشست مجمع‌عمومی هفته گذشته فراکسیون امید با محوریت تصمیم‌گیری درخصوص نحوه تعامل با رئیس‌جمهور منتخب در جریان تشکیل کابینه دوازدهم اعلام کرد: ‌متاسفانه تاکنون ایده‌ها و خواست اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید در چینش کابینه درنظر گرفته نشده و منتظر هستیم با مذاکرات و تعاملی که قرار است توسط کمیته‌ای انجام شود که به این منظور تشکیل شد، به نتیجه مطلوب برسیم. عضو شورای مرکزی فراکسیون امید درعین‌حال تصریح کرد: اولویت نخست فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان تعامل و مذاکره با آقای رئیس‌جمهور و دستیابی به بهترین نتیجه از این طریق است و با این حساب باید منتظر بمانیم که مشخص شود این مذاکرات به کجا ختم می‌شود. او درباره عملکرد برخی وزارتخانه‌ها در دولت یازدهم گفت: یکی از وزارتخانه‌هایی که درجلسه مجمع عمومی فراکسیون امید مورد اشاره قرار گرفت و نمایندگان درباره لزوم تغییرات در آن اجماع و اتفاق‌نظر داشتند، وزارت کشور بود. این نماینده مجلس اضافه کرد: فراکسیون امید معتقد است که استاندار‌ان و فرماندار‌ان نه‌لزوما در راستای منافع جریان اصلاحات، بلکه در جهت منافع مردم، باید تغییر کنند و در آن جلسه نیز درباره لزوم اعمال تغییراتی در وزارت کشور اجماع وجود داشت. سیاوشی گفت: همواره تاکید کرده‌ایم که نماینده مردم هستیم، نه نماینده دولت؛ مسلما خطوط قرمزی نیز داریم اما به‌هرحال در زمان رأی‌دادن مصالح کشور و منافع‌ملی را درنظر خواهیم گرفت.
دیدار روحانی با وزرا
رئیس‌جمهور منتخب ملت چندهفته‌ای است که درپی ایجاد کابینه‌ای اجماعی و همسو با برنامه‌های دولت است تا بتواند با عملکرد موفق خود اعتماد 24میلیونی مردم را حفظ کند. در همین راستا گفته می‌شود او لیست وزرایی را که برای دور بعد در نظر دارد تهیه کرده و قصد دارد در آینده نزدیک به مشهد سفر کند تا با یکی از مسئولان ارشد کشور مشورت کند. او همچنین با وزرای کابینه دولت یازدهم نیز دیدارهایی ترتیب داده که به‌نظر می‌رسد این دیدارها به کابینه آینده بی‌ربط نباشد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم درباره برگزاری جلسات رئیس‌جمهور با برخی وزرا برای همکاری در دولت آینده گفت: آقای روحانی با همه وزرا جلسه می‌گذارد. جلسه‌ها نیز مشورتی و برای اخذ پیشنهادها و نقاط قوت‌وضعف وزارتخانه‌هاست. عضو شورای مرکزی حزب اعتدال‌وتوسعه یادآور شد: بسیاری از وزرا با آقای روحانی ملاقات کردند، در جمع آنها کسانی هستند که در دولت آینده می‌مانند و برخی نیز کسانی هستند که ممکن است نمانند. پس معنی ملاقات این نیست که ملاقات‌کننده در دولت آینده می‌ماند یا اینکه نمی‌ماند. وی با بیان اینکه آقای روحانی همان سیاست دولت یازدهم را درباره چینش کابینه دولت آینده دنبال می‌کند، توضیح داد: برای تعیین اعضای کابینه دولت یازدهم اصل بر اعتدال بود. بر همین اساس آقای روحانی برای همکاری از اصولگرایان معتدل، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان معتدل استفاده کرد. اصل بر این است که دولت دوازدهم بسیار قوی، هماهنگ و منسجم باشد، بنابراین تمام کسانی که هستند و می‌توانند ملت ایران را نمایندگی کنند، در آن دولت حضور خواهند داشت. واعظی یادآور شد: البته کابینه جای آن نیست که افراد اختلاف‌نظرهایشان را آنجا مطرح کنند. هیات‌دولت جای هماهنگی برای کاروتلاش است. بنابراین فکر می‌کنم اصولگرایان معتدل، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان معتدل در کابینه دوازدهم نماینده خواهند داشت. وی در واکنش به مواضع برخی اصولگرایان که می‌گویند چون 38‌درصد رأی‌دهندگان به نامزدهای آنها رأی دادند، باید همین‌وزن در کابینه آتی لحاظ شود، گفت: مگر در دولت‌های گذشته که همین رقابت‌ها وجود داشت، این کار انجام شد؟ وی ادامه داد: کاری که آقای روحانی در دولت یازدهم کرد، آن بود که کابینه فراجناحی تشکیل داد و همه کابینه را در اختیار یک‌حزب و یک‌گروه قرار نداد. او همین‌کار را برای دولت دوازدهم انجام می‌دهد تا ان‌شاءا... الگویی برای آیندگان شود. درمجموع به‌نظر من آقای روحانی می‌خواهد کابینه دوازدهم را ملی بچیند.