لاریجانی: بدون مشارکت، پیشرفت حاصل نمی‌شود ولو با دیکتاتوری خیرخواهانه

آرمان امروز: لاريجاني، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با قبول انتقاداتي که دانشجويان دانشگاه شريف خارج از کشور، در ديدار مجازي که با او داشتند، مطرح کردند خطاب به آنها گفت: شيوه من اين است که با مسائل و مشکلات مثبت برخورد کنيم و بايد به دنبال علاج درد باشيم. او همچنين در اين ديدار مجازي با تاکيد به باز شدن گره‌هاي فضاي بين‌المللي ادامه داد: در بحث اقتصادي، ديپلماسي ما بايد يک چرخش قوي داشته باشد و اراده‌ها را براي سرمايه‌گذاري بيشترکند.
«علي لاريجاني»، عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام که زمزمه‌هايي حضور او در انتخابات سال آينده مجلس شوراي اسلامي يا حمايت او از ليست اعتداليون در اين کارزار به گوش مي‌رسد، صبح روز گذشته 28 دي در ديدار اينترنتي با دانشجويان خارج از کشور «دانشگاه صنعتي شريف» با بيان اين‌که «در کشور ما انسان‌هاي جهانديده مثل بسياري از نخبگان کم نيستند اما مهم اين است که چقدر به کار گرفته شوند»، اظهار داشت: در اين مدت خاکپاشي به صورت انقلاب کم نبوده و فضاي مجازي و رسانه‌ها وضعيت را طوري منعکس مي‌کنند که انگار فضا در ايران ايستاست.
وي افزود: البته نواقصي هم داريم ولي اين خاکپاشي جدي است که در حوادث اخير هم وجود داشت و آن را بزرگ کردند. بودريار (فيلسوف) مي‌گويد در دنياي امروز حقيقت جابه‌جا شده و منطبق با واقعيت بيروني نيست بلکه آن چيزي است که رسانه‌ها روايت مي‌کنند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام  تاکيد کرد: ما بايد نسبت به کسب دانش حريص باشيم و در اين زمينه با انگيزه کار کنيم. دانشگاه‌ها هم بايد در جذب متفکرين با حداکثر توان حرکت کنند که البته در اين زمينه يک مقدار سخت‌گيري صورت مي‌گيرد در حالي که در جذب اساتيد و نخبگان نبايد امساک کرد.


لاريجاني در پاسخ به پرسشي درباره رويکرد اقتصادي خود گفت: در بحث اقتصادي، ديپلماسي ما بايد يک چرخش قوي داشته باشد و اراده‌ها را براي سرمايه‌گذاري بيشتر کند. از طرفي اولويت رشد اقتصادي بايد همراه با عدالت اجتماعي باشد که البته عدالت اجتماعي بايد درست تعريف شود.
وي در واکنش به دانشجويي که به نبود برنامه در کشور انتقاد داشت، بيان کرد: شيوه من اين است که با مسائل و مشکلات مثبت برخورد کنيم و بايد به دنبال علاج درد باشيم. به طور مثال شما گفتيد طرح آمايش وجود ندارد در حالي که طرح آمايش تصويب شده است. البته به خوب و بد آن کاري ندارم و شايد نواقصي هم داشته باشد که بايد برطرف شود ولي به هر حال اين طرح وجود دارد.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين عنوان کرد: شما مي‌گوييد فرهنگ کو؟ من دغدغه شما را مي‌پسندم. ما در زمينه فرهنگي علمايي مثل «شهيد مطهري» و «علامه طباطبايي» داريم. که بايد آن‌ها را دنبال کنيم. ما خودمان بايد عناصر فرهنگي باشيم و دغدغه داشته باشيم اما آيا به اين اساتيد رجوع کرده‌ايم؟ آيا در موضوع فرهنگ پرسش داشته‌ايم و دنبال پاسخ رفته‌ايم؟
لاريجاني در پايان درباره بوروکراسي کشور اظهار کرد: بوروکراسي کشور ما بيمار است و اين از مشکلاتي است که بايد حل شود.