اقتضائات كار فرهنگي را رعایت کنید

رهبر معظم انقلاب اسلامي ظهر ديروز در ديدار رييس و جمعي از مديران سازمان تبليغات اسلامي و حوزه هنري، توليد و ارايه محصولات فاخرِ مبتني بر فكر نو و در نظر گرفتن اقتضائات اجتماعي و فرهنگي تبليغ را در عين خشيت كامل از پروردگار، دو وظيفه مهم دستگاه‌هاي فرهنگي تبليغاتي خواندند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ضمن قدرداني از اقدامات خوبي كه در سازمان تبليغات اسلامي انجام گرفته است، با استناد به آيات قرآني، خشيت از پروردگار به معناي «ملاحظه، رعايت و مراقبت» را راهبرد ضروري و هميشگي فعالان عرصه فرهنگ و تبليغ دانستند و افزودند: دستگاه‌ها و عناصر فرهنگي-تبليغي بايد كاملا مراقب باشند كه حرف خدا در هيچ شرايطي زمين نماند و در اين زمينه نبايد از جنجال و هوچي‌گري و اتهامات ترسيد. ايشان توجه به اقتضائات اجتماعي در تبليغ را ناديده گرفتن خشيت الهي ندانستند و گفتند: كارهاي فرهنگي لوازمي دارد كه بايد به آنها توجه كامل كرد. ايشان توجه به لسان قوم را در فعاليت‌هاي فرهنگي- تبليغاتي از جمله اين اقتضائات برشمردند و گفتند: زبان ارتباط گرفتن با يك جوان و نوجوان با زبان حرف زدن با يك غافل جاهل يا معاند فرق مي‌كند، همچنان‌كه بايد زبان و لسان صحبت و تبليغ در كشورهاي ديگر با كار فرهنگي- تبليغي در داخل از جمله در مجموعه‌هاي انقلابي تفاوت داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامي بازار فكر و محصولات نو در داخل و خارج را پررونق خواندند و گفتند: با توليد فكر نو، فرآوري آنها و تبديل‌شان به محصولات فاخرِ داراي بسته‌بندي خوب، در اين بازار پرمشتري فعال شويد.
ايشان با ابراز ناخرسندي از كم‌كاري در اين عرصه گفتند: سازمان تبليغات و حوزه هنري در عرصه‌هاي مختلف، كار خوبِ زياد كرده‌اند اما نه به اندازه عمر حدودا چهل سال خود، بنابراين بايد كار و تلاش را مضاعف كرد.


اهميت دادن به نيروي انساني زبده به عنوان محور اساسي مجموعه‌هاي فرهنگي، حفظ نيروهاي خوب سازمان تبليغات در همه رشته‌ها، ‌مراقبت از نيروها و مواظبت در زمينه آفات برون‌سپاري كارهاي فرهنگي تبليغاتي، چهار نكته ديگر رهبر انقلاب در اين ديدار بود.
ايشان در اين زمينه گفتند: البته بايد از ظرفيت‌هاي مردمي حداكثر استفاده را كرد كه در اين زمينه جشنواره عمار نمونه خوبي است.
حفظ شادابي، سرزندگي، خوشحالي و خشنودي مردم از ديگر نكاتي بود كه ايشان به عنوان يكي از وظايف مهم دستگاه‌هاي فرهنگي- تبليغاتي بيان كردند.
رهبر انقلاب در تشريح بيشتر ابعاد و اهميت اين موضوع گفتند: البته اگر وضع اقتصاد و زندگي مردم بهتر شود شادابي و خشنودي آنها تا حدودي تامين مي‌شود اما جدا از اين مساله هم مي‌توان با مشاركت خود مردم، كارهاي متنوع – شيرين و سرزنده‌اي انجام داد.
بخش آخر سخنان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار حاوي چند توصيه از جمله پرهيز از جناح‌گرايي بود.
ايشان گفتند: در كل كشور به اتحاد كلمه و همدلي نياز داريم چه برسد به مجموعه‌هاي انقلابي كه بايد كاملا از افتادن در دام نحله‌هاي گوناگون فكري و جناح‌گرايي پرهيز كنند. خودداري از كارهاي صرفا ويتريني و شكلي و مراقبت از توليد آثار خنثي و بدون جهت‌گيري صحيح توصيه‌هاي ديگر رهبر انقلاب به رييس و تعدادي از مديران سازمان تبليغات اسلامي و حوزه هنري بود.
رييس سازمان تبليغات اسلامي هم در اين ديدار، از فعاليت‌ها گزارش داد.
حجت‌الاسلام قمي گفت: جوانگرايي – پرورش نيرو و جهاد تبيين را جدي گرفته و در اولويت قرار داده‌ايم و سعي داريم به سهم خودمان به تامين نيازهاي فرهنگي جامعه كمك كنيم، البته در برخي زمينه‌ها همچنان ضعف داريم. آقاي دادمان رييس حوزه هنري هم در گزارش كوتاهي گفت: مسير رشد حوزه در زمينه ادبيات و كتاب را ادامه داده‌ايم اما سعي كرده‌ايم در ديگر زمينه‌هاي فرهنگي، هنري و رسانه‌اي هم با تكيه بر ظرفيت درخشان جوانان همه مناطق كشور فعال باشيم.