درخواست پارلمان اروپا عليه سپاه

گروه ديپلماسي
پارلمان اروپا روز چهارشنبه به قطعنامه‌اي راي داد كه در آن از اتحاديه اروپا و كشورهاي عضو آن مي‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در فهرست تروريستي اتحاديه قرار دهند. به گزارش فرانس 24، در اين جلسه برخي از نمايندگان پارلمان از اعدام‌هاي اخير صورت‌گرفته در ايران ابراز نگراني شديد كردند. در اين راي‌گيري 598 راي موافق، 9 راي مخالف و 31 راي ممتنع ثبت شد. هانا نويمان، نماينده مجلس آلمان در پارلمان اروپا در سخناني با تكرار ادعاهاي بي‌پايه و اساس درباره تحولات داخلي ايران ادعا كرد كه اروپا بايد سپاه پاسداران را به دليل آنچه او سركوب معترضان در ايران و فعاليت‌هاي مخرب منطقه‌اي خواند در ليست تحريم‌ها قرار بدهد.  چارلي وايمرز، نماينده سوئدي‌تبار پارلمان اروپا، در توييتي ابراز اميدواري كرد كه گام بعدي اعضاي اين اتحاديه درخواست براي لغو مذاكرات برجام باشد. فرانس 24 در گزارشي در اين باره نوشت: اگر سپاه پاسداران در ليست گروه‌هاي تروريستي اتحاديه اروپا قرار بگيرد به اين معنا است كه عضويت در اين گروه، حضور در جلسات آن و حمل آرم آن در ملأ عام جرم محسوب مي‌شود. اين خبرگزاري در ادامه ادعا كرده كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نفوذ زيادي در ايران دارد و بخش‌هايي از اقتصاد و نيروهاي مسلح را كنترل مي‌كند و مسووليت موشك‌هاي بالستيك و برنامه‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي بر عهده اين نهاد است. يك روز قبل از راي‌گيري، اورسولا فون در لاين، رييس كميسيون اروپا در سخناني در مجمع جهاني اقتصادي داووس از قرارگرفتن نام سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي حمايت كرده بود. فرانس 24 در ادامه اين گزارش به بازداشت تعداد زيادي از افراد دو تابعيتي در ايران در چندماه اخير اشاره و پيش‌بيني كرده كه بريتانيا در هفته‌هاي آتي تصميم بگيرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار دهد. تصميم براي قرار دادن سپاه در فهرست تروريستي را شوراي اروپا بايد بگيرد. هرچند مصوبات شوراي اروپا عموما با راي حداقل ۱۵ كشور كه دست‌كم ۶۵ درصد جمعيت اروپا را نمايندگي مي‌كنند تصويب مي‌شود، اما در موارد حساس نظير موضوعات سياست خارجي، شوراي اروپا عموما بر اساس اجماع تمام اعضا تصميم‌گيري مي‌كند. پيش از اين راي‌گيري بيش از 100 عضو پارلمان اروپا از كميسيون اروپا و اعضاي اتحاديه اروپا خواسته بودند كه هم فشارها بر ايران را افزايش داده و هم نام سپاه را در ليست گروه‌هاي به اصطلاح تروريستي اين اتحاديه قرار بدهد. هرچند كه راي روز چهارشنبه پارلمان اروپا الزام‌آور نيست اما مي‌تواند بر اعضاي اتحاديه اروپا فشار مضاعفي براي اضافه كردن نام سپاه به ليست گروه‌هاي تروريستي وارد كند. ايالات متحده در سال 2019 و در دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ نام سپاه پاسداران را در ليست گروه‌هاي تروريستي قرار داده بود. از زمان شروع اعتراضات در ايران كانادا سپاه را در فهرست به اصطلاح سازمان‌هاي تروريستي خارجي خود قرار داده است. 

وزير كشور ايران: جاي نگراني نيست
همزمان با بالا گرفتن زمزمه‌ها درباره قرار گرفتن نام سپاه در فهرست به اصطلاح تروريستي اروپا، احمد وحيدي، وزير كشور ايران در واكنش به چنين احتمالي گفته بود كه اين موضوع، «جاي هيچ نگراني ندارد و سپاه با قدرت به راه خود ادامه خواهد داد.» وحيدي كه از فرماندهان پيشين سپاه است، در حاشيه جلسه روز چهارشنبه هيات‌دولت گفت: «اينكه عده‌اي در غرب بخواهند كاري خارج از قواعد بين‌الملل انجام بدهند و يك نيروي رسمي را تروريسم بنامند، نشان‌دهنده ضعف فكري، اخلاقي و سياسي‌شان است.» ناصر كنعاني سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري روز 19 دي‌ماه درباره اضافه شدن سپاه به فهرست سازمان‌هاي تروريستي اروپا گفته بود: آنهايي كه خودشان اقدام تروريستي انجام داده و متهم اصلي حمايت از تروريسم هستند، حق ندارند قهرمانان مبارزه با تروريسم بين‌المللي را به تروريسم متهم كنند. آنهايي كه قهرمان مسلم و شناخته‌شده مبارزه با تروريسم بين‌المللي را به صورت ناجوانمردانه و با نقض منشور ملل و حاكميت يك كشور مستقل ترور كردند و كشورهايي كه از اين اقدام جنايتكارانه حمايت كردند، حق ندارند در خصوص قهرمانان مبارزه با تروريسم ما از الفاظ ناروا و الفاضي كه ارتش‌هاي خودشان شايسته آن هستند، استفاده كنند و چنين صفتي برازنده خودشان است.

 تاكيد بورل بر حفظ  كانال‌هاي ارتباطي با ايران
پيش از انجام اين راي‌گيري، جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در گزارش به پارلمان اروپا بر اهميت حفظ گفت‌وگوها با ايران جهت تلاش براي احياي توافق هسته‌اي تاكيد كرده بود. 
به گزارش ايسنا به نقل از وبگاه اردوپوينت، جوزپ بورل در اين باره گفت: ما پنج اقدام محدوديت‌زا [در قبال ايران] انجام داده‌ايم كه سه مورد از آنها براساس نقض حقوق بشر و دو مورد بر اساس عرضه پهپادها به روسيه انجام شد.
بورل در سخنان پاياني‌اش در جلسه پارلمان اروپا با اشاره به مذاكرات احياي توافق هسته‌اي كه به دليل برخي مسائل حل‌نشده با وقفه‌اي چند ماه روبرو شده است، گفت: اما من فكر مي‌كنم با اين وجود، ما بايد كانال‌هاي ارتباطي را [با ايران] باز نگه داريم. ما برجام[توافق هسته‌اي] را داريم و فكر مي‌كنم بايد هر كاري كه مي‌توانيم انجام دهيم تا اطمينان بيابيم ايران به تسليحات هسته‌اي دست پيدا نمي‌كند.



ايران، دستور كار نشست بعدي وزراي  امور خارجه اتحاديه اروپا 
ديديه ريندرز، كميسيونر عدالت و برابري اتحاديه اروپا نيز در سخنراني در پارلمان اروپا با مطرح كردن ادعاهايي درباره ناآرامي‌هاي اخير در ايران گفت كه موضوع ايران در دستور كار نشست بعدي وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا خواهد بود. به گزارش ايسنا به نقل از وبگاه سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا، ديديه ريندرز، كميسيونر عدالت و برابري اتحاديه اروپا در سخناني اجراي حكم عليرضا اكبري، شهروند دوتابعيتي ايراني-  انگليسي و كارمند پيشين وزارت دفاع را كه به جاسوسي براي دستگاه اطلاعاتي انگليس محكوم شده بود محكوم كرد. ريندرز با مطرح كردن اظهاراتي مداخله‌جويانه درباره امور داخلي ايران ادعا كرد: وضعيت در ايران همچنان باعث نگراني است. قيام‌هاي فعلي نشان‌دهنده نارضايتي عميق است. خواسته اصلي اعتراضات فعلي احترام به حقوق اساسي، كرامت و تغيير واقعي است. او در ادامه با بيان اينكه به نظر مي‌رسد كه شدت اعتراضات در هفته‌هاي اخير كاهش يافته، مدعي شد: اين، احتمالا به دليل بازداشت‌هاي گسترده و اعدام معترضان است. اين سركوب حالا به دادگاه‌ها كشانده شده است كه در آن‌جا احكامي تند، از جمله حكم اعدام به عنوان ابزار سركوب به كار گرفته مي‌شود. اين مقام اتحاديه اروپا با مطرح كردن اين اظهارات مداخله‌جويانه عليه ايران گفت: مهم است كه اتحاديه اروپا و كشورهاي عضو آن به انتقال پيامي واضح و محكم در راستاي كارهايي كه تاكنون انجام شده است، ادامه دهند. ايران در نشست بعدي شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا باز هم در دستور كار خواهد بود و من به شما اطمينان مي‌دهم كه تمامي گزينه‌ها براي پاسخ اتحاديه اروپا به رخدادهاي ايران روي ميز است.

تهديد به افزايش تحريم‌ها
چارلز ميشل، رييس شوراي اروپا نيز در سخنراني در نشست پارلمان اروپا با مطرح كردن اظهاراتي مداخله‌جويانه درباره امور داخلي ايران گفت كه شوراي اروپا قصد دارد اقدامات تحريمي عليه ايران را افزايش دهد. رييس شوراي اروپا افزود: ما بايد نسبت به حمايت از كساني كه براي آزادي و دموكراسي به ‌پا خاستند، متعهد باشيم. او با تكرار ادعاي غرب مبني بر حمايت نظامي ايران از روسيه در جنگ اوكراين گفت: شوراي اروپا قصد دارد اقدامات تحريمي را [عليه ايران] افزايش دهد، به ويژه به دليل حمايت نظامي ايران از روسيه در جنگ آن عليه اوكراين.