اخبار کوتاه


توافق سازنده ایران و‌ روسیه در عرصه انرژی
رئیس جمهور توافقات ایران و روسیه برای گسترش همکاری‌ها در عرصه انرژی و ترانزیت را سازنده و مثبت توصیف و بر لزوم افزایش همکاری و هماهنگی‌های فیمابین تاکید کرد.
به گزارش تجارت، سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه گذشته در پاسخ به تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، ضمن مرور روابط دو جانبه و منطقه‌ای تهران - مسکو، بر لزوم افزایش همکاری و هماهنگی‌های فیمابین تاکید کرد.
رئیس جمهور همچنین توافقات دو کشور برای گسترش همکاری‌ها در عرصه انرژی و ترانزیت را سازنده و مثبت عنوان کرد و افزود: از حل و فصل مسائل سوریه در چارچوب روند آستانه حمایت می‌کنیم. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی از آمادگی و علاقمندی کشورش برای ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی و نیز گسترش همکاری‌ها در عرصه حمل و نقل و ترانزیت خبر داد.



رئیس جمهور روسیه همچنین بر اهمیت مذاکرات روند آستانه در حل و فصل مسائل سوریه تاکید کرد و همه طرف‌ها را متعهد به آن دانست.

سید حسن نصرالله: هیچ حل
و فصلی در منطقه وجود ندارد
دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد که غرب مجدداً سیاست جنگ نیابتی را در پیش گرفته است. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سالروز تأسیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی این جنبش گفت: غرب به سیاست جنگ نیابتی بازگشته است همانطور که در حال حاضر در اوکراین شاهد چنین جنگی هستیم. غرب در حال حاضر بر فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها متمرکز شده است.
وی گفت: نسخه سوم پروژه آمریکا در منطقه بر تشدید محاصره و تحریم‌های اقتصادی متمرکز است. نباید چشم انداز اقتصادی براساس محاسبات سیاسی اشتباه ایجاد شود. از جمله این محاسبات سیاسی اشتباه این است که بگوییم حل و فصلی در منطقه وجود خواهد داشت. اما ما می‌دانیم که هیچ‌گونه حل و فصلی در منطقه وجود نخواهد داشت. باید چشم انداز اقتصادی بر این پایه استوار باشد که در سایه نزاع با دشمن اسرائیلی هیچگونه ثباتی وجود ندارد. وی درباره منابع لبنان در دریای مدیترانه گفت: هیچگونه صحبتی درباره حتمی بودن وجود منابع عظیم در دریای مدیترانه یا درباره اینکه این مسئله اولویت در جهان است، وجود ندارد. براساس پژوهش‌ها به صورت قطعی می‌توان گفت که در خشکی نفت وجود دارد و آنچه تلاش‌های قبلی این کشور را متوقف کرد، سیاست بود. سید حسن نصرالله گفت: اتباع لبنانی در معرض خطر و تجاوز آمریکا هستند به این دلیل که واشنگتن تجار لبنانی را با اتهامات ظالمانه در لیست تروریسم قرار می‌دهد. ما به یک قدرت سیاسی و کشور شجاع نیاز داریم که موضعی جدی و تصمیماتی جسورانه اتخاذ کند. مهمترین دغدغه ما مربوط به موضوع اقتصادی و مالی است. ما از همگان می‌خواهیم که به مسئولیت خود عمل کرده و وضعیت اقتصادی را نجات دهند. ما با وضعیت اقتصادی دشواری در لبنان روبرو هستیم و این صرفاً یک مسئله مربوط به لبنان نیست بلکه یک مسئله جهانی است و کشورهای زیادی در جهان از بحران‌های اقتصادی شدید رنج می‌برند. نباید در این وضعیت آشفته بمانیم بلکه باید یک چشم انداز برای وضعیت اقتصادی و برنامه‌هایی را ایجاد کنیم.

صادرات نفت روسیه به پاکستان از ماه آینده
دولت‌های پاکستان وفدراسیون روسیه با هدف تعمیق همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، فنی، ریلی و بانکی ۳ یادداشت تفاهم امضا کرده و روس‌ها از ماه آینده صادرات نفت خام و گازوئیل را به پاکستان آغاز می‌کنند. به گزارش منابع رسمی پاکستان، هشتمین کمیسیون بین دولتی اسلام‌آباد و مسکو مرتبط با همکاری‌های اقتصادی‌، تجاری، علمی و فنی به مدت ۳ روز به میزبانی پاکستان برگزار و امروز توافقات حاصله در نشست پایانی آن در اسلام‌آباد اعلام شد. مذاکرات دو کشور به ریاست «نیکلای شولگینوف» وزیر انرژی فدراسیون روسیه و «مصدق ملک» و «سردار ایاز صادق» به ترتیب وزرای نفت و امور اقتصادی پاکستان برگزار شد. طرفین ۳ یادداشت تفاهم درباره مبادله اسناد و اطلاعات در مورد ارزش گمرکی کالاهای حمل شده میان کشورهای یکدیگر، همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی و توافقنامه کاری در مورد قابلیت پرواز محصولات هوانوردی امضا کردند. وزیر نفت پاکستان اعلام کرد: زیرساخت‌های مرتبط با احداث خط لوله گاز توسط روسیه در پاکستان ماه مارس امسال تکمیل و از ماه آتی واردات نفت خام، بنزین و گازوئیل از روسیه آغاز می‌شود. وی افزود: پاکستان ۳۵ درصد از نیاز خود به نفت خام را از روسیه تامین خواهد کرد. دولت‌های پاکستان و روسیه همچنین توافق کردند که بر روی یک "طرح جامع همکاری انرژی" کار کنند، که پایه و اساس اقدامات آتی را تشکیل می‌دهد و قرار است در سال جاری (۲۰۲۳) نهایی شود.

پامپئو: ترامپ گفت در مورد
چین خفه‌خون بگیرم!
مایک پمپئو در کتاب خاطرات خود که به زودی منتشر می‌شود، نوشته است که دونالد ترامپ در اوایل همه‌گیری کرونا از او خواسته تا خفه‌خون گرفته و درباره چین حرف نزند! به گزارش وبسایت روزنامه هیل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پس از تماس تلفنی با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به مایک پامپئو، وزیر امورخارجه کابینه خود گفته بود که «آن مردک از تو خوشش نمی‌آید». پامپئو در کتاب خاطرات خود با نام «هرگز یک وجب پا پس نمی‌کشیم، برای آمریکایی که عاشقش هستم می‌جنگم» که به زودی منتشر خواهد شد از این خاطره یاد کرده است. به گفته پمپئو، شی جینپینگ در این تماس به ترامپ هشدار داده بود که پامپئو قرارداد تجاری «فاز اول» را که با هدف متعادل کردن جنگ تجاری میان این دو کشور به امضا رسیده بود، به خطر خواهد انداخت. این هشدار یک روز پس از آن اتفاق افتاد که پامپئو در جمع وزرای خارجه گروه هفت، چین را به تحریف اطلاعات درباره همه‌گیری کرونا متهم کرده و خواستار آن شد که این ویروس «ووهان» نامیده شود، شهری در چین که این ویروس برای نخستین بار در آن مشاهده شد.