اقدام شیطنت‌آمیز بروکسل علیه تهران


گروه سیاسی: نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه (29 دی) در تداوم اتخاذ مواضع مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، به یک گزارش ادعایی درباره حوادث اخیر که در آن درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به آنچه "فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا" نامیده، مطرح شده است، رای دادند.
در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح و در بدعتی خطرناک از شورای اروپا تقاضا شده بود که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند.
به گزارش تجارت، طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه درقالب متمم به گزارش یادشده،اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

جنبه نمایشی و الزام آور نبودن قطعنامه پارلمان اروپا
آنچه در پارلمان اروپا به تصویب می‌رسد، عمدتا بازتاب موضوعاتی است که توسط بخشی از پارلمان مطرح و پیگیری شده و در نهایت با توافقات و لابی‌های داخل پارلمان و از سویی با فشار جریان‌ها و افرادی از بیرون از پارلمان هستند، صورت می‌گیرد که در نهایت نیز ممکن است با آرای بالایی به تصویب برسد که حتی تعداد زیادی از این آراء و قطعنامه‌های مصوب را نباید انحصارا خواست و اراده واقعی پارلمان دانست.



برخلاف ادعاهایی که بعضا مطرح می‌شود، آنچه در پارلمان اروپا تصویب می‌شود لزوما بازتاب نظر و نگرانی «افکار عمومی» اروپا نیست و در بسیاری از مواقع ناشی از موج‌های خبری و رسانه‌ای است که در یک مقطعی از زمان شکل می‌گیرند و در نهایت نیز فروکش می‌کنند، ولی از فاصله شروع این موج‌ها تا فروکش کردن آن، ممکن است مصوباتی از پارلمان در خصوص آن مسائل بیرون بیاید که تمام این موارد بیش از هر چیز بستگی به جریان‌ها و فشارهای بیرون از پارلمان دارد.
در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در خصوص قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز باید به این نکته توجه شود که «لابی» و «فشار» گروهای معاند، برانداز و تروریستی ضد جمهوری اسلامی ایران که در دامن اروپایی‌ها، پناه امن پیدا کرده و رشد کردند و حمایت شدند، نقش مهمی در تحریک این احساسات و شکل‌گیری موجی که منجر به این قطعنامه شد، دارند. همین موضوع می‌تواند گواهی بر بی‌اعتباری این قطعنامه اروپایی باشد که نمایشی بیش از سوی اروپا نیست و نباید این قطعنامه را کاملا بازتاب افکار عمومی اروپایی‌ها دانست.
در همین راستا، فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اقدام احتمالی اتحادیه اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی را اقدامی شتابزده، سیاسی و فاقد وجاهت قانونی عنوان و تاکید کرد: مجلس، شورای‌عالی امنیت ملی و دستگاه دیپلماسی قطعا پاسخی مناسب، قانونی و مستدل خواهند داد تا دنیا بداند اگر این کار باب شود، فردا هر کشوری می‌تواند نیروی نظامی کشور دیگری را مورد تحریم قرار دهد. همچنین، سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سپاه پاسداران با هیچ یک از مراکز نظامی، آموزشی و صنایع دفاعی اروپا ارتباطی ندارد تصریح کرد: به نظرم این اقدام بیشتر برای تحت تاثیر قرار دادن فضای داخلی ایران و دادن تنفس مصنوعی به اغتشاش‌گران صورت گرفته است وگرنه هیچ تاثیر عملی نخواهد داشت و باید اینها را در چارچوب فشار روانی قلمداد کرد.

حمایت آمریکا از قطعنامه تروریستی خوانده سپاه
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تصویب قطعنامه خصمانه پارلمان اروپا علیه ایران و سپاه، تلویحا از این اقدام حمایت کرد و گفت که موضع واشنگتن درباره سپاه مشخص است. ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی گفت: ما از قطعنامه پارلمان اروپا در خصوص سپاه مطلع هستیم و موضع ایالات متحده در خصوص سپاه مشخص بوده است.
این مقام وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه سپاه نهادی است که بیشترین تحریم ها را از سوی آمریکا دریافت کرده است، در تداوم ادعاها افزود: ما همچنین تعداد زیادی از رهبران سپاه را که در ارتکاب به تروریسم نقش دارند، تحریم کرده ایم.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: در نهایت این به کشورها و اتحادیه اروپا بستگی دارد تا با توجه به منافع خود تصمیم گیری کنند. ما پیش از این، از تحریم مقامات سپاه فعال در زمینه پهپاد از سوی اروپا استقبال کرده بودیم.
ودانت پاتل با بیان اینکه واشنگتن در موارد مختلف با متحدان خود مشورت می کند، ادعا کرد: این مشورت در خصوص رویکرد متحد در مقابل فعالیت های مخرب و بی ثبات کننده حکومت ایران انجام می شود. بسیاری از این مشورت ها خصوصی هستند و موضع آمریکا در قبال سپاه کاملا مشخص است. وی بار دیگر گفت که مدتی است به صراحت اعلام کرده ایم برجام در دستور کار قرار ندارد و با تکرار ادعاها مدعی شد ایرانی ها فرصت را از بین بردند.

طرح ویژه مجلس برای مقابله با اقدام اروپا
یک روز قبل از تصویب قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به تلاش اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، طرحی دوفوریتی را آماده کردند که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد می‌شوند.
محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: نمایندگان مردم در مجلس طرحی دو فوریتی را آماده کردند که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد می‌شوند. وی افزود: این اقدام به دنبال تلاش برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته است. متن کامل طرح دو فوریتی نمایندگان برای تحریم نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شرح زیر است:
طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان سازمان تروریستی توسط پارلمان اروپا
ماده ۱ - به منظور اقدام متقابل در برابر مصوبه پارلمان اروپا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را که به‌ عنوان یکی از ارکان حاکمیتی کشور شناخته می‌شود، به عنوان سازمان تروریستی شناخته است، برابر این قانون کلیه نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در غرب آسیا و همچنین سازمان‌های مرتبط با این نیروها به عنوان تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه همکاری با این نیروها، همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌گردد.
تبصره - با توجه به اینکه اجرایی شدن مصوبه پارلمان اروپا نیازمند تصویب آن توسط دولت‌های عضو می‌باشد، اجرای این قانون توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح، مستلزم اجرایی شدن مصوبه پارلمان اروپا می‌باشد.
ماده ۲ - دستگاه‌های اطلاعاتی مکلفند فهرست فرماندهان نیروهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا را جهت پیگیری‌های قضایی در اختیار قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
ماده ۳- وزارت امور خارجه موظف است از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی برای خروج نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از منطقه استفاده نماید.
ماده ۴ - کلیه کشورهایی که به هر صورت از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌ عنوان سازمان تروریستی تبعیت نمایند، مشمول عمل متقابل می‌گردند.
ماده ۵ - دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همکاری کرده و از این جهت در معرض آسیب قرار می‌گیرند، حمایت‌های لازم را بعمل آورد.