اخبار کوتاه


بی‌برنامگی‌های دولت برای بخش خصوصی هزینه دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از برخی بی‌برنامگی‌ها در دولت و توقف 40 کشتی حامل ذخایر استراتژیک در حالی که میزان این کالاها در سطح کشور پایین است، انتقاد کرد. محسن امینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان این نکته که بخش خصوصی مجبور است تاوان تصمیم‌گیری‌های نادرست دیگران را بپردازد، گفت: چندین ماه است که به دلیل بی‌برنامگی‌ها، 40 کشتی در لنگرگاه بندرامام خمینی متوقف شده‌اند و بابت آن باید روزانه یک میلیون 600 هزار دلار خسارت پرداخت شود. اگر برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد هیچ‌یک از این هزینه‌ها نباید پرداخت شود. او از نامه‌نگاری‌های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با دستگاه‌های متعدد در همین حوزه سخن گفت و ادامه داد: بارها نامه زدیم که بخش خصوصی در مراکز نگهداری سطح کشور، کالا را بدون اینکه خسارتی ببینند، نگه می‌دارد. از طرفی هزینه نگهداری این کالاها پایین است و دولت می‌تواند این کالاها را در بخش‌های ذخیره‌سازی سطح کشور، نگه دارد؛ اما گوش شنوایی وجود ندارد. این فعال اقتصادی ادامه داد: انتظار بخش خصوصی این است که مشکلات حوزه کشاروزی که ارتباط مستقیم با امنیت غذایی مردم دارد، به موقع حل شوند. تصمیماتی که برای بخش خصوصی گرفته می‌شود، بدون نظرخواهی از آنهاست در حالی که مجریان این تصمیمات، فعالان بخش خصوصی هستند. پس تا زمانی که این رویه‌ها تغییر نکند، مشکل حل نخواهد شد.

 

صمت مخالف گرانی لوازم خانگی است

رئیس انجمن لوازم خانگی گفت: اگرچه وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت هستند اما تولیدکننده برای اینکه نابود نشود، چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد. به گزارش مهر، عباس هاشمی در نشست خبری در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد: مشکلات در صنعت لوازم خانگی وجود دارد و هیچ کس منکرش نشده است اما تلاش این است که تا جایی که ممکن است با کمترین آسیب این مشکلات را حل و فصل کنیم.
رئیس انجمن ملی لوازم خانگی ایران افزود: از جمله مشکلات فعلی عدم اطمینان از استمرار تأمین مواد اولیه بین تولیدکنندگان موج می‌زند. مشکل بعدی مربوط به نرخ بالای تورم در کشور می‌شود که منجر افزایش هزینه‌های تولید شده است. وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز و تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد از دیگر مشکلات این صنعت است، زیرا صادرات را هم زمین می‌زند چراکه هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست ارز خود را به جای ۴۰ هزار تومان ۲۸ هزار تومان بفروشد. این مساله واقعیات اقتصادی است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد. هاشمی افزود: تداوم تحریم‌ها نیز بر مشکلات ما افزوده است زیرا هزینه مبادلات خارجی را افزایش داده و جریان تأمین مواد اولیه خارجی را با مشکل مواجه کرده است‌. همچنین نقل و انتقال ارزی را غیرممکن کرده است.