بررسی طرح مقابله با اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه

امروز نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه اقدام اخیر پارلمان اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهند.
دیروز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرحی برای اقدام متقابل درخصوص پیش‌نویس طرح پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این کمیسیون خبر داد.
ابوالفضل عمویی در توضیح نشست فوق‌العاده روز شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگاران گفت: «این نشست به ارزیابی قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران اختصاص داشت و طرح مجلس برای اقدام متقابل آن بررسی شد.»
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط به ارائه گزارش و اظهارنظر درباره موضوع پرداختند، اظهار داشت: «وزارت امور خارجه، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان صاحب طرح در این زمینه در جلسه حاضر بودند.»



همچنین زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره نشست دیروز گفت: «هدف این نشست بررسی طرح مجلس برای پاسخ متقابل به اقدام پارلمان اروپا بود تا طرحی که پیش از این در سال ۹۸ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته بود، تکمیل و به صحن مجلس ارائه شود.»

مجلس آماده برخورد قاطع با هر اقدام شورای اروپاست
 محمدباقر قالیباف هم در بامداد روز شنبه پس از حضور در ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران و دیدار با سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: «دشمنان شناخت دقیقی از ملت و سپاه ما ندارند، به ویژه اینکه هیچ شناخت و تحلیلی درخصوص رابطه بین ملت و سپاه ندارند.»
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «خود اروپایی‌ها امروز حامی تروریسم هستند و پارلمان اروپا از گروهک منافقین حمایت می‌کند که بیش از ۱۷هزار نفر از مردم عزیز ایران را اعم از زن و کودک تا پیر و جوان، شکنجه و ترور کردند. اگر این اقدام اروپا صورت بگیرد، قطعا آنها نیز در زمره همان تروریست‌ها محسوب می‌شوند و رفتار ما با آنها در منطقه به همان نحو خواهد بود.»‌
رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان تصریح کرد: «آنها باید بدانند ما در سطحی از بازدارندگی قرار داریم که نه تهدیدات بالقوه و نه تهدیدات بالفعل هیچ‌گونه تهدیدی برای ما محسوب نمی‌شود و همانطور که خودشان می‌دانند ما در برابر آنها پاسخگو هستیم و اگر اقدامی انجام دهند، مشت محکمی خواهند خورد.»
قالیباف خاطرنشان کرد: «امروز شورای اروپا باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد دریچه عقلانیت را ببندد و در جهت دفاع از تروریسم حرکت کند یا اینکه تصمیم دیگری بگیرد. ما در مجلس شورای اسلامی آماده‌ایم با هر اقدامی که بخواهد ثلمه‌ای به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد و حقیقت را جابه‌جا کند، محکم برخورد کنیم.»

اروپایی‌ها اشتباهات خود را تکرار نکنند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا گفت: «اروپایی‌ها اشتباهات خود را تکرار نکنند، هر چند به همراه آمریکا عادت دارند جای ظالم و مظلوم و شهید و جلاد را عوض کنند.»
سردار سلامی تصریح کرد: «اروپا دوبار خود را در یک جنگ جهانی قرار داد و امروز بر ویرانه‌های همان جنگ‌های گذشته، اروپای جدید شکل گرفته است. اروپا از اشتباهات گذشته خود درس نگرفته است و فکر می‌کند با چنین بیانیه‌هایی می‌تواند این سپاه عظیم را که سرشار از قدرت، ایمان، توکل و اراده است، متزلزل کند.»
فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: «ما هرگز از چنین تهدیداتی و حتی عمل نسبت به آن نگران نیستیم، چراکه هر چقدر دشمنان به ما فرصت عمل دهند، ما قوی‌تر عمل می‌کنیم. سپاه اساسا در عمل قوی است، کسانی که این امکان را فراهم می‌کنند قدرت سپاه به حرکت درآید، به نفع سپاه کار کرده‌اند، ولی ما به اروپایی‌ها توصیه می‌کنیم که تکرار اشتباهات گذشته خود را مرتکب نشوند.»

ایران چه کرد و چه خواهد کرد؟
تا اینجای کار واکنش ایران متمرکز بر سه موضوع اصلی است: نخست تصویب این قطعنامه نشانه استیصال و درماندگی اروپاست. دوم ایران پاسخ متقابل خواهد داد و ارتش کشورهایی را که این مصوبه را اجرا کنند و سپاه را به عنوان گروه ترویستی بشناسند، تروریست قلمداد می‌کند. مورد سوم هم اینکه ایران یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینان در تامین ترانزیت به اروپاست و این اقدام اروپا امنیت این مسیر را به خطر می‌اندازد.
پیش از تصویب قطعنامه، وزیر امور خارجه ایران هشدار داده بود که در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای اقدام متقابل صورت می‌گیرد.
رئیس‌جمهوری نیز تصویب چنین قطعنامه‌ای را «خلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد» دانست. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آنکه سپاه در مبارزه با تروریسم نقش مهمی داشته، گفته است ایران مقابله‌به‌مثل می‌کند و اینکه ارتش کشورهای اروپایی را تروریست بشناسد، «منطقی» است. علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز گفته است در صورت ارائه طرح از سوی نمایندگان، «مجلس به احتمال قوی برای محکوم‌کردن طرف اروپایی مقابله‌به‌مثل خواهد داشت.»

بورل به تعامل با ایران و آمریکا در زمینه مذاکرات برجام ادامه می‌دهد
از دیگر سو، سخنگوی اتحادیه اروپا می‌گوید که جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه همچنان به تعامل خود با مشارکت‌کنندگان در مذاکرات برجامی از جمله ایران و آمریکا ادامه می‌دهد.
پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا درباره اینکه آیا بحث درباره احتمال اعمال تحریم علیه ایران به معنای تغییر رویه اروپا درخصوص مذاکرات برجامی است یا نه، گفت: «موضوع برجام، فرآیندی مجزاست که نماینده عالی اتحادیه اروپا در آن به عنوان هماهنگ‌کننده عمل می‌کند و بین مشارکت‌کنندگان هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد.»
او افزود: «رویه مربوط به برجام توسط طرف‌ها و مشارکت‌کنندگان تعیین می‌شود، نه توسط هماهنگ‌کننده که نقش هماهنگی و تسهیل را برعهده دارد. از این نظر، نماینده عالی به تعامل خود با هر یک از مشارکت‌کنندگان از جمله ایران و آمریکا ادامه می‌دهد.»
سخنگوی اتحادیه اروپا درباره برخی گزارش‌های رسانه‌ای که گفته‌اند اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه -سوم بهمن- خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی قرار نخواهد داد، گفت: «ما هیچگاه درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره مباحث محرمانه بین کشورهای عضو اظهارنظر نمی‌کنیم. تصمیمات در زمینه تحریم‌ها به صورت محرمانه مورد بحث قرار می‌گیرند و صرفا پس از تصویب اطلاع‌رسانی می‌شوند.»
خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از دو منبع اروپایی نوشته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه روز دوشنبه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا تحریم نخواهد شد.