راهکار مطمئن برای بهبود کیفیت هوا در تهران استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است

 
به گزارش کیهان، روز شنبه اول بهمن‌ماه، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در مراسم تحویل 90 موتورسیکلت برقی به شرکت پست اعلام کرد: تهران ۳۰۰ هزار موتور کار دارد و هدفگذاری ما این است که در یک برنامه چهارساله این موتور‌ها را برقی کنیم. به گفته زاکانی، تهران دو میلیون و 600 هزار موتورسیکلت دارد که دو میلیون از این موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند، به عبارتی 76 درصد از موتورسیکلت‌های تهران فرسوده هستند که عمده آنها را نیز موتورهای کاربراتوری تشکیل می‌دهند. سیاست مدیریت شهری تهران برای برقی‌کردن موتورسیکلت‌ها در ایامی که تعداد روزهای آبی تهران کمتر و کمتر شده است، اتفاقی قابل تحسین است، با این وجود باید بررسی کرد که آیا این تصمیم پیوست محیط زیستی دارد یا خیر؟ برای بررسی بیشتر ابعاد زیست محیطی و فواید جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی و بررسی برخی ابهامات این طرح با سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس‌کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و معاون اسبق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
میزان تولید آلایندگی بین موتورسیکلت بنزینی و برقی قابل قیاس نیست
سید جعفر تشکری‌هاشمی، در رابطه با طرح جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی در کلانشهر تهران به کیهان گفت: راهکار قطعی و صددرصد مطمئن برای بهبود کیفیت هوا در کلانشهرهایی مثل تهران، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است. میزان آلودگی که یک موتور کاربراتوری منتشر می‌کند، ده‌ها برابر یک موتور انژکتوری است و میزان آلودگی آن با یک موتور برقی را نیز اصلاً نمی‌توان مقایسه کرد. باید توجه داشت که موتورهای برقی گازهایی مثل


co، co2، اکسید گوگرد، ناکس و ذرات معلق را به هیچ عنوان ساطع نمی‌کنند. بنابراین مقایسه موتور بنزینی با موتورهای برقی مانند مقایسه صفر با بی‌نهایت است!
توجه به پسماند باتری موتورسیکلت‌های برقی
جزو الزامات است
تشکری‌هاشمی در پاسخ به این سؤال که تا چه‌اندازه به ابعاد محیط زیستی در طرح جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی در پایتخت توجه شده است، اظهارداشت: وقتی از تکنولوژی جدیدی استفاده می‌شود، طبیعتاً باید ملاحظات زیست‌محیطی آن نیز در نظر گرفته شود؛ از جمله ملاحظات زیست‌محیطی این است که نه تنها باتری موتورسیکلت‌ها، که هر 10 سال نیازمند تعویض هستند، حتی باتری رادیو و ساعت شهروندان نیز باید به صورت جداگانه بازیافت و نگهداری شوند. بنابراین، این ملاحظات باید در مورد همه اقلام صورت بگیرد و اصلاً جزو الزامات است که وقتی ماشین برقی و موتور برقی به ناوگان حمل‌ونقل اضافه می‌شود، در مورد پسماندهای الکترونیکی آن برنامه وجود داشته باشد. با این حال حتی پسماند باتری موتورهای برقی نیز به نسبت گازهایی که از یک موتورسیکلت بنزینی ساطع می‌شود بسیار‌اندک است و قابل قیاس نیست. بنابراین تنها زمانی که می‌خواهیم باتری‌ها را اسقاط کنیم و دور بیندازیم، باید در بازیافت آنها دقت لازم به عمل آید.
بابت افزایش مصرف برق موتورسیکلت‌های برقی جای نگرانی نیست
وی در مورد احتمال نیاز به مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها با توجه به افزایش مصرف برق موتورسیکلت‌های برقی نیز بیان داشت: میزان مصرف برق مورد نیاز یک موتورسیکلت برقی در مقابل سوختی که در موتورهای بنزینی احتراق می‌کند بسیار بسیار ناچیز است، بنابراین جای نگرانی نیست که گمان کنیم با مصرف برق موتورسیکلت‌های برقی ناچار به روی آوردن به مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها شویم. تشکری‌هاشمی در رابطه با تامین باتری موتورسیکلت‌های برقی گفت: در داخل کشور چندین کارخانه قابلیت تولید باتری‌های مورد نیاز موتورسیکلت‌های برقی را دارند اما فعلاً باید آنها را از خارج سفارش دهند. با این حال، بنده از کارخانه‌های تولید باتری‌های مورد نیاز موتورهای برقی بازدید کردم و هیچ مشکلی برای تامین باتری‌های موتورسیکلت‌های برقی وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
نگاه روزنامه‌های زنجیره‌ای به زن نژاد‌پرستانه و تحقیرآمیز خودزنی اروپا پایان خویشتن‌داری ایران (یادداشت روز) اخبار ویژه تیراندازی و خشونت در دو شهر آمریکا / معترضان خشمگین به پلیس حمله کردند هشدار درباره احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز سکه فروشی و ارزپاشی، راهکار کنترل بازار نیست تظاهرات و هرج و مرج بی‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی وزیر جنگ سابق علیه نخست‌وزیر اعلان جنگ کرد! گرش ببینی و دست از ترنج بشناسی‌... (نکته) کلیات لایحه بودجه 1402 در صحن علنی مجلس تصویب شد احتمال خروج ایران از NPT در صورت اصلاح نشدن موضع اروپا اختلاف سؤال‌برانگیز قیمت تخم‌مرغ از در مرغداری تا فروشگاه راهکار مطمئن برای بهبود کیفیت هوا در تهران استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است تکرار اهانت به قرآن کریم در سوئد جهان اسلام با قاطعیت محکوم کرد نگاه روزنامه‌های زنجیره‌ای به زن نژاد‌پرستانه و تحقیرآمیز نگاه روزنامه‌های زنجیره‌ای به زن نژاد‌پرستانه و تحقیرآمیز