توطئه مذبوحانه اروپا علیه سپاه

چند روز پیش پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی را تصویب کرد که ضمن ایراد اتهام‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران، خواستار انجام اقداماتی از جمله علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرار دادن این نیرو در لیست گروه‌های تروریستی شد. این اقدام ضدایرانی ابتکار جدیدی نیست و ادامه همان مسیری است که امریکا پیش از این آغاز کرد. این اقدام خصمانه برخی نکات قابل توجه و نیز تبعاتی جبران‌ناپذیر برای اروپایی‌ها در پی دارد.
روند تحولات شتاب زیادی گرفته و توطئه‌های غربی‌ها علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران ابعاد جدیدی پیدا کرده است. اکنون بعد از ناکامی غرب در رسیدن به اهداف خود در راه‌اندازی آشوب و اغتشاش در ایران، پرده جدیدی از سناریوی کلان ضدایرانی رونمایی شده است.
اروپایی‌ها تا پیش از این تلاش می‌کردند در ظاهر خط خود را جدای از امریکا نشان داده و مواضع تند آن‌ها را تا حدی تعدیل کنند، ولی با مسیر جدیدی که در پیش گرفته‌اند خود را در موضع تخاصم کامل با جمهوری اسلامی و ملت ایران قرار داده‌اند. مسیری که تکمیل‌کننده راهی است که ترامپ با اعلام تروریست بودن ملت ایران و انجام جنایت شنیع ترور حاج قاسم سلیمانی آغاز کرد.
در ماه‌های اخیر و بعد از جنگ اوکراین، واقعیت قدرت نظامی ایران تا حدی برای غربی‌ها روشن شده و اروپایی‌ها را به این نتیجه رسانده که در صورت عدم مهار ایران، عصر جدیدی که در مناسبات قدرت در جهان آغاز شده به سرعت به پیش خواهد رفت و دوره‌ای تثبیت خواهد شد که در آن، غربی‌ها دیگر جایگاه هژمون را نخواهند داشت.


با این نگاه بود که مشارکت بی‌سابقه‌ای توسط کشور‌های اروپایی در آشوب‌های پاییز گذشته در ایران مشاهده شد و امروز نیز تلاش این کشور‌ها برای تضعیف سپاه پاسداران به عنوان مهم‌ترین بازوی قدرت و اقتدار و اصلی‌ترین عامل حفظ وحدت و تمامیت ارضی ایران در جریان است.
محتوای قطعنامه به روشنی نشان می‌دهد که یکی از اهداف اصلی از تصویب آن، تزریق امید به اغتشاشگران و روشن کردن مجدد آتش اغتشاشی است که خاموش شده و ارائه تشویق به بی‌وطن‌هایی است که حاضر هستند در ازای برخی امتیازات ناچیز دنیایی از طرف غربی‌ها وطن خود را بفروشند. یکی از بند‌های قطعنامه فوق، توصیه به پذیرش درخواست پناهندگی و صدور ویزا برای اغتشاشگران و حمایت از سلبریتی‌هایی است که در بزنگاه جنگ شناختی و ترکیبی دشمن علیه ایران، پشت به کشور خود کرده و کاملاً در کنار دشمن قرار گرفتند. در مبارزات انقلاب اسلامی، کسانی که مبارزه می‌کردند به راه و عقیده الهی خود ایمان داشتند و برای به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی از جان خود نیز می‌گذشتند و شهادت را افتخار خود می‌دانستند و همین انگیزه‌های الهی بود که انرژی لازم را برای رسیدن به هدف برای آنان تأمین می‌کرد، ولی اغتشاشگرانی که همه انگیزه‌های آنان دنیایی بوده چرا باید وقتی هزینه اقداماتشان بالا رفته و نتیجه ملموسی از آن نیز نمی‌بینند همچنان پای کار آشوب و اغتشاش برنامه‌ریزی شده باشند و برای آن هزینه دهند؟ جز اینکه لازم است مورد حمایت مادی از طرف برنامه‌ریزان قرار بگیرند!
نهایی شدن این قطعنامه در گام‌های بعدی طبیعتاً آثار و پیامد‌های منفی علیه منافع ملت ایران دارد، ولی بیش از آن، تبعات جبران‌ناپذیر و غیرقابل تحملی برای اروپایی‌ها در پی خواهد داشت. اروپایی که امروز به جای حرکت مستمر برای رسیدن به یک سیاست مستقل‌تر از امریکا، خود را درگیر پرونده‌های امریکا کرده و از اوکراین تا ایران، هزینه‌های زیادی برای پیشبرد برنامه‌های امریکا و لابی صهیونیست‌ها می‌دهد.
کشور‌های اروپایی بی‌جهت خود را در جایگاه متخاصم با کشوری قرار می‌دهند که امروزه یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه و یکی از کشور‌های اثرگذار جهانی است. قدرت نظامی ایران در کنار توسعه عمق استراتژیک این کشور در مناطق راهبردی منطقه، تبعات جبران‌ناپذیری برای اروپایی‌ها در تشدید این تخاصم در آینده خواهد داشت، به خصوص که اقدام آنان با واکنش هم‌سطح مواجه شده و ارتش‌های اروپایی در لیست گروه‌های تروریستی ایران قرار خواهند گرفت.
این توطئه و اقدام نابخردانه، در آینده نزدیک منجر به یک وضعیت بی‌قانونی عجیبی خواهد شد که هیچ طرفی در منطقه و جهان از ایجاد این وضعیت، سود نخواهد کرد. در صورت نهایی شدن قرارگیری سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، اروپایی‌ها پذیرفته‌اند که سپاه بعد از این، الزامی در مقابل تعهدات حقوقی بین‌المللی نیز ندارد و دیگر نمی‌توانند از دولت ایران برای تحدید اقدامات منطقه‌ای سپاه مطالبه‌ای داشته باشند، چون خودشان پذیرفته‌اند که دیگر دولت ایران مسئولیتی در قبال اقدامات فوق نخواهد داشت. این عدم مسئولیت از جانب دولت ایران در قبال هر موضوعی که به مسائل بین سپاه و ارتش‌های این کشور‌ها مربوط است تعمیم خواهد داشت.
همچنین در درگیری‌های احتمالی بین سپاه با نیرو‌های نظامی این کشورها، سپاه دیگر الزامی برای رعایت حقوق بشردوستانه و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و حقوق جنگ نخواهد داشت چرا که صرفاً دولت‌ها و نیرو‌های رسمی آنان عضو این کنوانسیون‌ها و متعهد به آن‌ها هستند نه سازمان‌هایی که خارج از شمولیت یک دولت تلقی شده‌اند!
امنیت خلیج‌فارس و بخش‌هایی که سپاه مسئول تأمین امنیت آن و کنترل تردد و ایمنی دریانوردی است دچار خدشه خواهد شد، چرا که کشور‌های اروپایی مجبور خواهند بود مشخصات کشتی‌ها و جزئیات آن‌ها را به سازمانی بدهند که آن را تروریستی اعلام کرده‌اند. حتی باید منتظر بازرسی از کشتی‌های خود توسط این سازمان باشند و در صورت تخطی از این موارد، دیگر هیچ مسئولیتی در قبال امنیت آنان و هر اتفاقی که برایشان بیفتد متوجه دولت ایران نخواهد بود.
سپاه پاسداران نقشی اساسی در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته و عامل اصلی نابودی داعش است؛ نقشی که عنصری تعیین‌کننده در ایجاد امنیت منطقه و جهان و به خصوص برای امنیت اروپایی‌ها بوده است. اقدامات خصمانه اروپایی‌ها علیه سپاه می‌تواند باعث تقویت گروه‌های تروریستی شده و یکی از قربانیان این وضعیت، اروپایی‌ها خواهند بود.
تشدید رویکرد خصمانه اروپایی‌ها علیه سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند سبب اتخاذ رویکرد‌های جدید مقابله‌ای و دفاعی در ایران شده و زمینه برخی تجدیدنظر‌ها در محدودسازی توانمندی‌های نظامی از حیث برد و قدرت را فراهم نماید که به نظر نمی‌رسد که این موضوع، خوشایند اروپایی‌ها و مطلوب آنان باشد.
دوران قلدری در جهان و حاکم بودن هژمونی غربی‌ها به پایان رسیده و اروپایی‌ها بهتر است به جای انجام اقداماتی که آثار و تبعات گفته و ناگفته بسیاری برای آنان خواهد داشت، با واقعیت افول قدرت خود و قدرت امریکا کنار بیایند و بیش از این اسباب آزار مردم جهان و مردم خود را فراهم نکنند.