گفتمان جدی «سینمای ملی» در فیلم فجر چهل و یکم

محمد خزاعی در جریان بازدیدی که به همراه علیرضا اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی در فاصله چند روز مانده به شروع چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از دبیرخانه این رویداد انجام داد، در جمع مدیران جشنواره با اشاره به روند مطلوب و قابل توجه فعالیت‌ها و برنامه‌های این دوره از جشنواره عنوان کرد در این دوره شاهد خلاقیت‌ها و شاخص‌های بسیار متمایزی خواهیم بود: «به شخصه فیلم‌های بخش مسابقه ملی و بین‌الملل جشنواره را دیده‌ام و شاخص‌ها و تمایزات بسیار زیادی در مقایسه با دوره‌های گذشته در این آثار مشهود است که پس از نمایش آن‌ها در جشنواره، جامعه سینمایی و منتقدان به این تمایزات و تفاوت‌ها پی خواهند برد.»
امیدواری به درخشش جوان‌ها
البته خزاعی توضیحی درباره شاخصه‌هایی که می‌تواند این دوره از جشنواره فجر را از دوره‌های پیشین متمایز کند ارائه نداده است، اما از آنجایی که فجر همواره در هر دوره شاهد رویش‌ها و درخشش چهره‌های جوان در فیلمسازی بوده اینکه در این دوره نیز چهره‌های تازه‌نفسی در سینما بتوانند نگاه‌ها را به خود جلب کنند دور از انتظار نیست.
نکته دیگری که در سخنان رئیس سازمان سینمایی به چشم می‌آید، این است که این دوره بستری برای گفتمان جدی در حوزه سینمای ملی است. البته سینمای ملی یک آرمان و آرزو برای دورنمای هنر هفتم در ایران است. عبارتی که برخی به اصل آن خدشه وارد می‌کنند، چراکه عنوان می‌شود نمی‌توان شاخصه‌ها، چارچوب و مرز‌های دقیق و منسجمی برای آن در نظر گرفت. با این حال سینمای ایران امروز فاصله زیادی با باورها، رفتارها، هویت و افکار جامعه ایران دارد و غلبه تفکرات جریان شبه‌روشنفکری در فیلم‌ها به وضوح مشهود است. از این جهت حتی وعده رئیس سازمان سینمایی برای نزدیک شدن به شاخصه‌های ملی در سینما می‌تواند امیدوار‌کننده باشد هرچند محمد خزاعی ترجیح می‌دهد تن به توصیف آن ندهد!


جنجال رسانه‌ای که ضدانقلاب در چند ماه گذشته علیه کشورمان ایجاد کرد و خواهان تعطیلی اموری شد که در آن ردی از شادی و نشاط فرهنگی و اجتماعی دیده می‌شود و البته پشتیبانی برخی چهره‌های سینمایی با این فضاسازی باعث شده جشنواره امسال حساسیت‌های ویژه‌ای داشته باشد.
رئیس سازمان سینمایی در این‌باره می‌گوید: «قطع به یقین، این رویداد فرهنگی در پرتو همدلی و همگرایی همه هنرمندان و سینماگران کشور– فارغ از سلایق و گرایشات سیاسی و جناحی – همانند دوره‌های قبل باشکوه و پرشور برگزار خواهد شد. امسال به دلیل شرایط پیش‌آمده، اعضای ستاد برگزاری، همکاران سازمان سینمایی و مؤسسات، فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سختی‌های خاصی را تحمل کرده‌اند تا آثارشان را به جشنواره فجر برسانند. در پرتو زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی فیلمسازان، هنرمندان و ستاد برگزاری امسال در جشنواره، منتظر رویداد‌های متفاوتی از حیث اجرا و کیفیت آثار خواهیم بود.»
دبیر جشنواره هم سخن گفت
مجتبی امینی، دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز که تا به حال از هرگونه اظهارنظر درباره این رویداد پرهیز کرده و ترجیح داده بود کمتر مقابل دوربین رسانه‌ها سخن بگوید به این مورد اشاره کرده است: «تیم خیلی خوبی دور هم جمع شده‌اند. امسال با توجه به ادغام بخش ملی و بین‌الملل برنامه‌ریزی‌های جدیدی صورت گرفت و امیدواریم جشنواره خیلی خوبی داشته باشیم. تیم‌ها با روحیه خیلی بالایی در حال انجام کار هستند و یک صمیمیت و مودت در بین اعضای ستاد جشنواره وجود دارد. در حوزه بین‌الملل حضور ۷۲ کشور برای خود ما هم اتفاق خیلی خوبی بود. براساس برنامه‌ریزی‌ها، جشنواره فجر در تمام استان‌ها برگزار خواهد شد. شخص آقای خزاعی همراهی ویژه‌ای با جشنواره داشتند. امیدواریم با همراهی تمام دستگاه‌ها جشنواره باشکوهی را پیش‌رو داشته باشیم.»
پردیس ملت میزبان رسانه‌ها.
اما اتفاق امیدوار‌کننده درباره جشنواره چهل و یکم فجر سخن گفتن دبیر این رویداد برای اولین بار در یک رسانه است. مدیر روابط‌عمومی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور در برنامه «صبحانه ایرانی» در شبکه ۲ با بیان اینکه در این دوره پردیس ملت میزبان اهالی رسانه است، گفت: اهالی رسانه امسال استقبال خوبی داشتند و هزار و ۵۱۲ نفر شامل نمایندگان خبرگزاری‎ها و پایگاه‌های خبری، رسانه‌های مکتوب، برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و برخط و رسانه‌های خارجی برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کرد‌ند. بررسی‌ها هم طبق آیین‌نامه این بخش انجام شد و صدور کارت برای افراد حائز شرایط به پایان رسیده و از دوشنبه همین هفته توزیع کارت‌ها آغاز خواهد شد.
نجفی توضیح داد: علاوه بر فیلم‌های بخش اصلی جشنواره که در چهار سالن به صورت همزمان به نمایش گذاشته خواهد شد، فیلم‌های بخش بین‌الملل، کوتاه و مستند هم در سالن‌های دیگر به نمایش درخواهد آمد. سالنی را هم به تکرار فیلم‌های سودای سیمرغ اختصاص داده‌ایم. همچنین نشست‌های پرسش و پاسخ نیز در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود. ضمن اینکه امکان حضور خبرنگاران در برج میلاد برای گفتگو و تهیه گزارش از بخش بین‌الملل جشنواره فراهم شده است.
نمایش فیلم‌ها در ۳۱ استان
نجفی با بیان اینکه امسال برنامه‌ریزی وسیعی برای نمایش فیلم‌ها در استان‌ها شده است، گفت: از ۱۷ تا ۲۳ بهمن‌ماه، فیلم‌های جشنواره فجر در ۳۱ استان کشور به نمایش درخواهد آمد و فروش بلیت‌ها به صورت آنلاین خواهد بود.
مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر در پاسخ به وحید رونقی، مجری برنامه که اعلام کرد اطلاع‌رسانی‌های جشنواره بیشتر از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است، توضیح داد: وقتی شخص اول فرهنگ و هنر کشور درباره مهم‌ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور مورد سؤال قرار می‌گیرد و ایشان هم پاسخگو هستند، نشان از اهمیت و اعتبار این جشنواره دارد.