گاف یا بی‏‌اطلاعی سخنگوی دولت؟

آرمان ملي: چندي پيش بود که در26 ديماه سالروز فرار محمدرضا پهلوي از ايران، سخنگوي دولت توئيتي جنجالي و خبرساز درباره خروج جواهرات سلطنتي توسط شاه منتشر کرد که ابعاد مختلفي پيدا کرد و واکنش‏‌هاي بسياري را هم در پي داشت. علي بهادري جهرمي در توئيت خود نوشت: «35 ميليارد دلار اموال ايرانيان 384 چمدان جواهر و الماس دو تاج با 5 هزار قطعه الماس، 50 قطعه زمرد و 368 حبه مرواريد که از نظر قيمت غيرقابل تخمين است و.... اينها بخشي از اموالي است که ديکتاتور هنگام فرار با خود به خارج برد. امروز سالگرد مرگ سلطنت، وابستگي و وطن‌فروشي در ايران است.» پس از انتشار اين توئيت واکنش‏‌هاي بسياري به اين توئيت سرازير شد که شايد مهم‏‌ترين و خبرسازترين آنها واکنش فرح ديبا؛ همسر محمدرضا پهلوي بود که در گفت‏‌وگويي با رسانه‏‌هاي بيگانه ادعا کرد: همه اين جواهرات در گنجينه بانک مرکزي ايران قرار دارد. وي گفت: دي‏‌ماه 1357 و هنگام خروج از کشور، او بخش بزرگي از جواهرات شخصي‏‌اش را هم در «گنجه‏‌هاي کاخ نياوران» برجاي گذاشت. وي افزود: با خودم پوتين‏‌هايم را آوردم اما حتي تنها نيم‏‌تاجي را که متعلق به خودم بود که الماس و فيروزه‏‌نشان بود، گذاشتم ايران و آمدم. اين در حالي است که واکنش‏‌ها به همينجا ختم نشد و حسين دهباشي پژوهشگر تاريخ و مستندساز نيز در واکنش به توئيت سخنگوي دولت در توئيتي آورد: «با سلام و احترام. برخلاف نوشته شما، دو تاج مذکور هم‌اينک در موزه جواهرات بانک مرکزي موجود است و ساعت 14 تا 17 روزهاي شنبه تا سه‌شنبه هر هفته جهت بازديد عموم در دسترس است.» اين در حالي است که ماجراي جواهرات سلطنتي طي چند وقت گذشته بسيار در شبکه‏‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي گسترش يافته و هر کسي از ظن خود به اين موضوع واکنش نشان مي‏‌دهد.
ابهام يا بي‏‌اطلاعي؟
صحبت‏‌هاي زيادي در خصوص جواهرات سلطنتي مي‏‌شود و هر کسي موضع خاص خود را بيان مي‏‌کند اما نکته مهم‏‌تر اينکه با وجود اظهارات سخنگوي دولت و پاسخ فرح پهلوي که به‌طور کل بردن جواهرات سلطنتي را منکر شده است. پرسش اينجاست که اين جواهرات اکنون کجاست؟ به‌نظر مي‏‌رسد اظهارات سخنگوي دولت در خصوص خروج جواهرات سلطنتي که واکنش‏‌هايي را نيز در پي داشته چندان دقيق نباشد چون همان‏‌طور که حسين دهباشي نيز در توئيت خود به آن اشاره کرده است اين جواهرات در موزه جواهرات بانک مرکزي نگهداري مي‏‌شود و تاج‏‌هاي مورد اشاره سخنگوي دولت نيز از ايران خارج نشده و در همان موزه نگهداري مي‏‌شوند. گرچه خزانه جواهرات ملي در بانک مرکزي مدتي است که امکان بازديد عمومي ندارد. اما با اين وجود در وب‏‌سايت رسمي بانک مرکزي و در بخش معرفي گنجينه آثار اين موزه، تاج شاهي پهلوي به‌عنوان يکي از آثار معروف اين موزه معرفي شده است. به‌دليل شرايط حفاظتي اين مجموعه گران‏‌بهاي کشور، کمتر تصوير و عکسي از گنجينه آن موجود است و پيش از اين نيز بازديدکنندگان اجازه عکاسي از موزه را نداشته‏‌اند. يکي از مدارک حضور هر دو تاج سلطنتي پهلوي در موزه جواهرات، مستند «گواهان تاريخ- جواهرات ملي ايران» است که توسط خسرو سينايي مستندساز فقيد ايراني در سال 1387 از مجموعه موزه جواهرات ملي ايران به سفارش بانک مرکزي ساخته شده است. برخي معتقدند که اگر قرار است که مسئولاني همچون سخنگوي دولت که سخنانش برد رسانه‏‌اي بسياري دارد و رصد مي‏‌شود بايد با اطلاعات تاريخي کاملا بالايي به برخي مسائل و رويدادهاي تاريخي وارد شوند و حداقل کم هزينه‏‌ترين کاري که در اين مورد مي‏‌شد انجام شود يک آمارگيري از موزه جواهرات بانک مرکزي بود که صحت مطلب گفته شده مشخص شود تا سخنگوي دولت با سند محکم و بدون هيچ حرف و حديثي در خصوص خروج يا بردن جواهرات سلطنتي مثل تاج شاه و فرح به اظهارنظر بپردازد.
واکنش سخنگوي دولت


علي بهادري جهرمي در واکنش به ادعاهاي فرح ديبا درباره خارج‌نکردن اموال و جوهرات از ايران در ديماه 57 گفت: اين را به فال‌نيک مي‏‌گيرم که بعد از 44 سال بعضي‏‌ها يادشان بيفتد که بايد نسبت به اقدامات و غارتگري‏‌هاي خود و اينکه اموالي رفته يا نرفته پاسخگو باشند. وي افزود: استقبال مي‏‌کنيم که يک محکمه صالحي بيايد رسيدگي کند که روشن شود چه ميزان اموال به‏‌صورت حساب‏‌هاي بانکي يا نقدي و جواهرات و يا املاک يا ساير اموال که متعلق به مردم ايران است و توسط ديکتاتور فراري و خانواده‏‌هايشان غارت شده و اينها کجا هزينه مي‏‌شود؟ براي تجمعات غيرقانوني يا اعتراضي و يا تروريسم رسانه‏‌اي يا غيررسانه‏‌اي هزينه مي‏‌شود. محاکم صالح به دستگاه اين اموال به غارت رفته مردم ايران رسيدگي کنند.
دستگاه قضائي ورود کند
يک وکيل دادگستري با اشاره به اظهارات اخير سخنگوي دولت گفت: «آقاي سخنگوي دولت حقوق‏‌دان هستند به همين دليل من بيشتر تعجب مي‏‌کنم. با توجه به اينکه اين تاج‏‌ها و جواهرات تا چند سال پيش در ايران بوده‏‌اند و مستندي نيز از آن ساخته شده، اگر اظهارات سخنگوي دولت صحت دارد، يعني اين جواهرات الان موجود نيست، اين يک جرم سازمان‏‌يافته است و نهادهاي امنيتي و نهاد قضائي به‌طور ويژه آن را بررسي کنند. چرا که اين جواهرات پشتوانه پول ملي و سرمايه ملي کشور است. ديديم که اين حرف چه تب و تابي را در کشور ايجاد کرد. وي افزود: حالا سخنگوي دولت، چنين ادعايي را از اين جايگاه مطرح کرده است. اگر ادعاي سخنگوي دولت راست نيست، آيا اين عمل تشويش اذهان عمومي نيست؟