ديدار وزير دفاع سوريه با رييسي و فرماندهان نظامي

ابراهيم رييسي ديروز در ديدار با سپهبد «علي محمود عباس» وزير دفاع سوريه، روابط دو كشور را راهبردي توصيف و تصريح كرد: روابط ايران و سوريه بر پايه اعتقادات و باورهاي مشترك و نيز روحيه ايستادگي و مقاومت مردم دو كشور بنا شده است.
رييس‌جمهوري صيانت نيروهاي مسلح سوري از ملت و دولت اين كشور در برابر فتنه‌انگيزي‌ها را براي آينده مردم و كشور سوريه اميدبخش دانست و افزود: جمهوري اسلامي ايران، دوست واقعي ملت سوريه است چرا كه همان‌گونه كه در دوران مقاومت در برابر تروريسم در كنار ملت و دولت سوريه ايستاد، در دوران بازسازي نيز آماده است با تقويت همكاري‌هاي همه‌جانبه اقتصادي در كنار آنان باشد.
سپهبد «علي محمود عباس» وزير دفاع سوريه نيز در اين ديدار با بيان اينكه سوريه با حمايت برادران و دوستان واقعي خود در مصاف با تروريسم پيروز شد و قدرتمندتر از قبل به عنوان يكي از حلقه‌هاي محور مقاومت ايفاي نقش خواهد كرد، اظهار داشت: محور مقاومت نقش مهمي در شكل دادن به جهان جديد خواهد داشت.
وزير دفاع سوريه گفت: دشمنان همواره مترصد فرصتي براي خدشه وارد كردن به روابط عميق و برادرانه سوريه و ايران بوده و هستند، اما روابط دو كشور ريشه‌دارتر و مستحكم‌تر از آن است كه كسي بتواند به آن خدشه‌اي وارد كند و اين روابط هر روز نسبت به قبل گسترده‌تر و عميق‌تر خواهد شد.
سلامي: جايي كه براي آن خون مي‌دهيم را مثل وطن خودمان حس مي‌كنيم


سپهبد عماد علي محمود عباس وزير دفاع سوريه و هيات همراه با حضور در ستاد فرماندهي كل سپاه با سردار سرلشكر پاسدار حسين سلامي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ديدار و گفت‌وگو كرد.
سلامي در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور وزير دفاع سوريه و هيات همراه در تهران و نيز اشاره به فداكاري‌هاي دو ملت برابر توطئه بزرگ سال‌هاي اخير نظام سلطه و صهيونيسم و جانفشاني‌هاي شهداي مدافع حرم در مبارزه با تروريسم تكفيري و عجين شدن خون آنان با شهداي ديگر در خاك سوريه اظهاركرد: جايي كه براي آن خون مي‌دهيم را مثل وطن خودمان حس مي‌كنيم؛ شهداي ما داوطلبانه و مشتاقانه پاي به ميدان‌هاي دفاع از حرم در كنار رزمندگان جبهه مقاومت در سوريه گذاشتند؛ هرچند جغرافياي ظاهري ايران و سوريه متصل نيستند اما بين جغرافياي قلب‌هاي دو ملت به هم پيوستگي وجود دارد. وي افزود: آنچه نسبت ما و شما را شكل مي‌دهد مفهوم رايج منافع ملي در ادبيات نيست؛ بلكه اسلام و عزت مسلمانان است. هرچند كه حمايت از مردم مظلوم فلسطين و احقاق حق غصب‌شده آنان منافاتي با منافع ملي ما ندارد.
فرمانده كل سپاه با اشاره به روابط منحصر به فرد دو كشور و مقايسه اين رابطه با ساير كشورهاي اسلامي، تغييرات مثبت پديد آمده در منطقه و جهان را براي ملت‌هاي منطقه اميدبخش توصيف و تصريح كرد: زيباترين بشارت اين تغييرات، استحكام اتحاد و برادري ملت‌هاي مسلمان است. سلامي وقوع ناامني‌ها و اتفاقات اخير در سرزمين‌هاي تحت اشغال صهيونيست‌ها و كرانه باختري، جنين و غزه و ديگر مناطق را از نشانه‌هاي زوال رژيم صهيونيستي دانست و تصريح كرد: آنهايي كه روزي با هجوم جهاني در پي نابودي سوريه بودند، امروز خود مسير زوال و نابودي را طي مي‌كنند.
فرمانده كل سپاه تاكيد كرد: احساس مي‌كنيم منطقه براساس اراده الهي، فداكاري شهيدان و بصيرت و استقامت ملت‌ها در انتظار فضاي جديدي است و ما بايد قوي و مستحكم در صحنه باشيم و از دستاوردها و موفقيت‌هاي مهم پديدآمده صيانت كنيم؛ اين فلسفه استمرار حضور ما در سوريه است تا زماني كه شما خواهان آن هستيد. سلامي در ادامه با تاكيد بر اهميت توسعه همكاري‌هاي دفاعي و نظامي سوريه و ايران گفت: آماده هستيم در ابعاد و زمينه‌هاي مورد نياز به نيروهاي مسلح سوريه كمك كنيم.
وي همراهي و حمايت دولت و ملت سوريه به ويژه رييس‌جمهور فقيد حافظ اسد از ايران اسلامي در جنگ تحميلي استكبار جهاني و رژيم بعثي عراق عليه ملت ايران را فراموش‌ناپذير توصيف و خاطرنشان كرد: ما برادران روزهاي سخت يكديگر هستيم و تاريخ زيباي اخوت و برادري دو ملت ايران و سوريه الهام‌بخش بوده و نشان مي‌دهد برابر توطئه دشمنان اسلام ميدان را ترك نخواهند كرد. فرمانده كل سپاه تبادل تجارب در عرصه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه‌هاي جنگ سايبري، نبرد اطلاعاتي و جنگ الكترونيك را موضوعي مهم و حساس تلقي و تاكيد كرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آماده است همكاري‌هاي آموزشي با نيروهاي مسلح سوريه از جمله در دوره‌هاي فرماندهي و ستاد و دوره‌هاي عالي جنگ و عالي رسته‌اي و ديگر بخش‌هاي تخصصي را ضمن پاي‌بندي به توافقات گذشته ارتقا بخشد.
در ادامه سپهبد السيد العماد علي محمود عباس وزير دفاع سوريه، با قدرداني از حمايت‌ها و همراهي‌هاي جمهوري اسلامي ايران از سوريه در مبارزه با داعش و جنگ تروريستي گفت: خون شهداي ايراني و سوري باهم ممزوج و خاك سوريه را معطر كرد و ملت سوريه حمايت‌ها و كمك‌هاي ارزشمند ايران و در راس آن شهيد قاسم سليماني در مبارزه با اين توطئه خطرناك را هرگز فراموش نخواهد كرد و كمك‌هاي شما به جنبش‌هاي مقاومت منطقه از جمله فلسطين نيز واقعيتي غيرقابل انكار بوده و موجب شكست و عصبانيت دشمنان امت اسلامي شده است. وي افزود: امروز برخي كشورهاي اسلامي هم‌دست و كمك‌كننده رژيم صهيونيستي شده‌اند و براي قرار گرفتن در آغوش صهيونيست‌ها مسابقه گذاشته‌اند! سپهبد علي محمود عباس با تاكيد بر اينكه با مقاومت و ايستادگي مردم سوريه و حمايت‌هاي بي‌دريغ جمهوري اسلامي ايران و حزب‌الله به دشمن درس عبرت آموزي خواهيم داد، تاكيد كرد: به ياري خداوند با وارد ساختن ضربات مهلك به دشمن، پيروزي بزرگ يعني پاكسازي خاك سوريه از اشغالگران را خواهيم ديد.
وزير دفاع سوريه خاطرنشان كرد: به واسطه مقاومت، هرروز دشمن در حال عقب‌نشيني است و تاكيد مي‌كنيم سياست‌هاي امريكا در منطقه رو به زوال و موجب شكست‌هاي ديگر آنان در مناطق ديگر شده است.
وي ايستادگي و مقاومت سوريه با حمايت ايران و محور مقاومت را موجب شكل‌گيري نظم جديد منطقه‌اي و خروج تدريجي كشورها از سلطه و سيطره امريكا دانست و با اشاره به توطئه اخير دشمنان ايران گفت: دشمن تلاش كرد سناريوي سوريه را در ايران نيز اجرا كند اما شكست خورد و ايران قوي، مانند قلعه‌اي تسخيرناپذير است.
سپهبد علي محمود عباس در واكنش به اقدام اخير پارلمان اروپا مبني بر درخواست قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست سازمان‌هاي تروريستي گفت: دولت‌هايي كه خود مبدا و منشأ تروريسم هستند ديگران را متهم به تروريست مي‌كنند! آنها به سوريه هم كه از حزب‌الله و حماس حمايت مي‌كند تروريست مي‌گويند.
وزير دفاع سوريه در پايان با اشاره به اراده رهبرانقلاب اسلامي و روساي جمهور دو كشور سوريه و ايران براي گسترش همكاري‌ها تصريح كرد: بر اين اساس، تقويت همكاري‌ها در زمينه‌هاي گوناگون نظامي و آموزشي مورد تاكيد است و براي ايستادگي برابر دشمنان و شكست آنان به اين همكاري‌ها نياز داريم.
باقري: افتخار مي‌كنيم در كنار مردم، دولت و ارتش سوريه بوديم
سردار «محمد باقري» رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در ديدار سپهبد «علي محمود عباس» وزير دفاع سوريه و هيات همراه كه در ستاد كل نيروهاي مسلح صورت گرفت، اظهار داشت: سوريه از ابتداي اشغال سرزمين فلسطين توسط صهيونيست‌ها، در خط مقدم حمايت از فلسطين و جهان اسلام بوده و اين پاي‌بندي و مقاومت ستودني است.
سرلشكر باقري ادامه داد: البته اين وظيفه همه مسلمانان و اعراب است كه در اين راه همراه شما باشند. شما تاكنون كار بزرگي انجام داديد و ايستادگي كرديد و خداوند هم ان‌شاءالله كمك مي‌كند.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح عنوان كرد: رژيم صهيونيستي در هشت دهه‌اي كه فلسطين را اشغال كرده، به هر جنايتي دست زده است و بايد در برابر مردم جهان پاسخگو باشد؛ اما تاكنون صهيونيست‌ها پاسخگوي جنايات خود نبوده‌اند.
وي افزود: برخي از كشورهاي عربي كه مسير عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي را در پيش گرفتند، به آرمان فلسطين، جهان عرب و جهان اسلام خيانت كردند و بايد پاسخگو باشند.
باقري خاطرنشان كرد: دولت و ملت سوريه در برابر توطئه‌اي كه ۱۰ سال گذشته آغاز شد، بحمدالله با اراده قوي و ايستادگي جنگيدند و سرزمين خود را حفظ كردند؛ اين پيروزي را به جنابعالي و همه همكاران‌تان تبريك مي‌گويم. رييس ستاد كل نيروهاي مسلح اظهار داشت: بحمدالله سوريه توانست طرح دشمنان خود را به شكست بكشاند؛ اين طرح مي‌توانست جهان اسلام و غرب آسيا را به آشوب بكشاند اما سوريه با ناكام گذاشتن توطئه دشمنان، كار بزرگي را انجام داد.
وي گفت: ما افتخار مي‌كنيم كه در اين حماسه بزرگ در كنار مردم، دولت و ارتش سوريه بوديم و شهداي گرانقدري را تقديم كرديم. ما بر سيدالشهداي مقاومت و فرمانده بزرگ مبارزه با تروريسم، شهيد سليماني عزيز درود مي‌فرستيم و ياد ايشان را گرامي مي‌داريم.
باقري عنوان كرد: امنيت در منطقه غرب آسيا به هم‌ پيوسته است؛ امكان ندارد كه در جايي ناامني باشد و در ساير جاها امنيت وجود داشته باشد؛ بنابراين به خاطر اين امنيت به هم‌پيوسته، بايدهمكاري‌هاي دو كشور ادامه داشته باشد. رييس ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: بحمدالله همكاري دولت‌ها و نيروهاي مسلح ايران و سوريه، مي‌تواند الگويي براي همكاري‌هاي كامل و همه‌جانبه ميان دو كشور باشد و به همين دليل هم قدرت‌هاي استكباري با اين همكاري مقابله مي‌كنند و آن را نمي‌پذيرند. وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در اينكه راه درستي را در همكاري‌ با سوريه در پيش گرفته است، هيچ ترديدي ندارد؛ لذا با قدرت اين مسير را ادامه خواهيم داد و در كنار شما خواهيم بود.
باقري اظهار داشت: سفر جنابعالي در مقطع بسيار حساسي انجام شد و اميدوار هستم كه نتايج اين سفر در توسعه امنيت كشور شما و منطقه غرب آسيا موثر باشد.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به امضاي سند همكاري نظامي و امنيتي در جولاي ۲۰۲۰ ميان ايران و سوريه گفت: اين سند مي‌تواند مبناي خوبي براي همكاري‌هاي بين دو كشور باشد و ضرورت دارد كه كميسيون امنيتي دفاعي بين دو كشور در سريع‌ترين زمان تشكيل شود. باقري با بيان اينكه حضور ما تاكنون در سوريه در حوزه مستشاري بوده است، عنوان كرد: امروز ارتش سوريه نيازمند بازسازي است و نيروهاي مسلح ايران با توجه به تجربيات هشت سال دفاع مقدس و بازسازي نيروهاي مسلح پس از آن دوران، اين آمادگي را دارند تا در حوزه‌هاي بازمعماري، آموزش و تجهيز به شما كمك كنند. در اين ديدار، طرفين ضمن تاكيد بر برگزاري رزمايش مشترك ميان دو كشور، تجاوزات مكرر رژيم صهيونيستي به خاك سوريه با بهانه‌هاي واهي كه ناقض حقوق بين‌الملل بوده و سكوت جوامع بين‌الملل را در پي داشته است، محكوم كردند.
 وزير دفاع سوريه در پايان اين ديدار، از سرلشكر باقري براي سفر به اين كشور دعوت به عمل آورد.