پیام السودانی به واشنگتن از قلب پاریس

سفر محمدشیاع السودانی به امریکا در یکی دو هفته اخیر خبر داغ عراق بود. حتی یک هیئت امریکایی هفته قبل به بغداد آمد تا مذاکراتی را در خصوص این سفر با مقامات عراقی داشته باشد. قرار بود فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق نیز برای آماده‌سازی مقدمات سفر نخست‌وزیر عراق به امریکا عازم واشنگتن شود. حالا منابع دولتی در عراق به سایت خبری العربی‌الجدید خبر داده‌اند که السودانی روز پنج شنبه در رأس هیئتی عازم فرانسه خواهد شد تا با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، دیدار و گفتگو داشته باشد. هرچند بغداد به صورت رسمی اعلام نکرده، اما به نظر می‌رسد السودانی با تغییر در سفر خارجی‌اش، پاریس را به جای واشنگتن برگزیده، اما آیا این به معنای تغییری در متحد خارجی نیز به شمار می‌رود.
قبل از هر چیز، باید به انتخاب فرانسه توجه داشت، چرا که فرانسه دست کم تا قبل از سقوط صدام حسین متحد اصلی عراق به شمار می‌رفت و بعد نیز با حمله امریکا به عراق و اشغال این کشور مخالفت کرد و تنها برای مبارزه با داعش بود که حاضر شد در ائتلافی علیه این گروه تروریستی شرکت کند. حالا نیز به نظر می‌رسد این سابقه در انتخاب سفر از سوی السودانی تأثیر داشته، چرا که منابع دولتی به سایت خبری العربی‌الجدید گفته‌اند السودانی در دیدارش با ماکرون به نقش پاریس در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، حمایت از توسعه سرویس‌های امنیتی، پرونده خرید تسلیحات پدافند هوایی و سایر تسلیحات از فرانسه خواهد پرداخت. السودانی قصد دارد در مورد پرونده‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در عراق و به خصوص در زمینه‌های نفت و انرژی مذاکره کند. به گفته عمر فائز، رئیس کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق، عراق همچنان در سطح امنیتی، نظامی یا اقتصادی و سرمایه‌گذاری به حمایت بین‌المللی نیاز دارد و سفر نخست‌وزیر به فرانسه نتایج ملموسی خواهد داشت.
شکی نیست این تغییر در برنامه سفر خارجی السودانی از واشنگتن به پاریس آن هم در حالی که برنامه‌ریزی مقدماتی برای سفر او به واشنگتن در حال اجرا بود، بی‌هدف نیست. می‌توان گفت که پیام جدی به واشنگتن است. در واقع، امریکایی‌ها دو مانع اساسی بر سر راه سفر السودانی به واشنگتن گذاشته بودند که یکی مربوط می‌شد به حضور نیرو‌های نظامی امریکا در عراق و دوم همراهی نکردن برخی از وزیران عضو مقاومت با السودانی در سفر به امریکا. هر دو موضوع باعث اختلاف‌نظر‌هایی در داخل عراق شده بود و در نهایت، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق حاضر شد برای برطرف شدن موانع سفر از خود نرمش نشان بدهد. انگیزه چارچوب هماهنگی برای این کار حل مشکلات ارزی و کمبود دلار در بازار عراق بود که امریکا با فشار بر نظام بانکی عراق به وجود آورده بود و انتظار می‌رفت این موضوع در دیدار بین السودانی و جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، حل شود. با این حال، به نظر می‌رسد که سفر هیئت امریکایی به بغداد به ریاست برت مک گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، مقامات عراقی را متقاعد کرده که واشنگتن حاضر به نرمش برای حل مشکلات عراق نیست و بهتر است به جای واشنگتن گزینه دیگری برای سفر خارجی السودانی در نظر گرفته شود. پاریس می‌تواند بهترین گزینه باشد، چرا که از یک سو سابقه طولانی حمایت از بغداد دارد و از سوی دیگر شرط و شروط‌های واشنگتن را پیش پای السودانی نگذاشته است. به این جهت است که بغداد گزینه اعزام نخست‌وزیر به پاریس را در حال حاضر انتخاب کرده تا به واشنگتن این پیام را برساند که بغداد گزینه‌های دیگری را در بین متحدان غربی برای حل مشکلات خود دارد و اگر واشنگتن بخواهد به شروط غیرمعقول خود اصرار بورزد، تداوم و گسترش همکاری‌ها با این متحدان به معنای ترجیح آن‌ها بر امریکا خواهد بود. از این رو، سفر روز پنج شنبه السودانی به پاریس را می‌توان زنگ هشدار بغداد به واشنگتن تلقی کرد که اگر همچنان بخواهد به آن بی‌اعتنا بماند، می‌توان این زنگ هشدار را تغییر مسیر بغداد از واشنگتن به سمت اتحادیه اروپا تلقی کرد.