نبرد تازه واردها!

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ ساعاتی پیش، یک هفته مانده به آغاز جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر، در حالی که به نظر می‌آمد تا حد زیادی -و با تقریبی قابل توجه- می‌توان ترکیب فیلم‌های این بخش را پیش‌بینی کرد، اسامی فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره اعلام شد و هیات انتخاب جشنواره چهل‌ویکم فجر اعلام کرد که فیلم‌های «آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمدرضا رحمانی، «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی، «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری، «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی، «بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی، «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد عطایی، «پرونده باز است» کیومرث پوراحمد، «جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان، «چرا گریه نمی‌کنی» امیررضا معتمدی، «در آغوش درخت» بابک خواجه‌پاشا، «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی، «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج، «سینما متروپل» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر، «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست، «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی، «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، «کاپیتان» ساخته محمد حمزه‌ای، «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت، «بابل» به کارگردانی تورج اصلانی، «های‌پاور» به کارگردانی هادی محمدپور، «هفت بهار نارنج» اثر فرشاد گل سفیدی، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و «یادگار جنوب» ‌ساخته پدرام دوماری و حسین پورامیری در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.

 جنگ در جشنواره

با اینکه پیش از این گفته می‌شد فیلم‌های جنگی بسیاری در جشنواره حضور خواهند داشت -و در این زمینه از فیلم‌هایی چون «دومین روز پاییز» به کارگردانی اردلان عاشوری، «راه شیری» به کارگردانی علی جعفرآبادی، «شوماه» ساخته مژگان بیات و «مومن» هادی مقدم‌دوست نام برده می‌شد- در فهرستی که روابط عمومی جشنواره اعلام کرد خبری از این فیلم‌ها نیست.

اما با این حال، فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنواره کم نیستند. «پالایشگاه» که روز گذشته به «گل‌های باوارده» تغییر نام داد، یکی از این فیلم‌هاست. فیلمی به کارگرادنی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی که در روزهای دفاع مقدس می‌گذرد و داستانی درباره جابه‌جایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر این شهر را روایت می‌کند که یکی از حماسه‌های آن روزگار به شمار می‌آید. فیلم، که به گفته کسانی که آن را دیده‌اند یکی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های امسال به شمار می‌آید، بی هیچ تردیدی یکی از فیلم‌های جشنواره خواهد بود، البته به شرطی که ماجرای حمید فرخ‌نژاد دامنگیرش نشود و این فیلم هم مانند سریال «سقوط» از این دام برهد. بگذریم از اینکه سازندگان فیلم برای مقابله با این احتمال نادر سلیمانی را جایگزین او کرده‌اند.



«سینما متروپل» و «غریب» دیگر محصولات جنگی امسال هستند که اگر تا موعد مقرر آماده شوند، بدون شک در جشنواره حضور خواهند داشت (که البته دیروز خبر حضور قطعی آنها منتشر شد).

«سینما متروپل» محمدعلی باشه‌آهنگر یک فیلم دفاع مقدسی، به احتمال زیاد مورد توجه خواهد بود و باشه‌آهنگر بعد از درخشش در جشنواره با فیلم‌هایی چون «فرزند خاک»، «سرو زیر آب»، «ملکه» و «بیداری رویاها» آن را به فجر می‌فرستد. این فیلم که رسانه‌ها تاکنون از آن اطلاعات چندانی منتشر نکرده‌اند، یکی از آثاری است که انتظارات بسیاری از آن وجود دارد.

درباره سرداران و فرماندهان جنگ البته «غریب» را نیز نباید نادیده و ناگفته گذاشت. یکی از چند محصول امسال سازمان هنری و رسانه‌ای اوج، به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا که گفته می‌شود مقطعی از دوران فرماندهی شهید بروجردی را در منطقه غرب کشور -پیش از آغاز جنگ- روایت و در واقع شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی این شهید را با نگاه به دوره‌ای کوتاه از زندگی او ترسیم می‌کند. درباره این فیلم که گفته می‌شود با نگاهی به کتاب مسیح کردستان ساخته شده، باید به این نکته اشاره کرد که بابک حمیدیان نقش شهید بروجردی را ایفا می‌کند.

«سرهنگ ثریا» ساخته لیلی عاج -کارگردان و نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده عرصه تئاتر- محصول دیگر سازمان اوج در جشنواره است و البته به احتمال زیاد یکی از مورد انتظارترین فیلم‌ها که نامش در روزهای آتی به کرات شنیده خواهد شد. درباره «سرهنگ ثریا» باید گفت که بسیاری از کسانی که این فیلم را دیده‌اند، از هم‌اکنون نام آن را به عنوان یکی از مدعیان فجر مطرح می‌کنند.

«خانه گلی» محصول انجمن سینمای بنیاد روایت فتح که در دو سال گذشته «موقعیت مهدی» و «تیرانداز» را در جشنواره داشت، دیگر فیلم دفاع مقدسی جشنواره است که داستانی درباره نیروهای سپاه محمد رسول‌الله را در روزهای عملیات مرصاد روایت می‌کند.

«شماره ده گریخت» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد نیز از دیگر فیلم‌های دفاع مقدسی امسال است. فیلمی با بازی مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی و احمد کاوری که روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است. گفته می‌شود حمید زرگرنژاد که پیش از این فیلم‌های «ماهورا» و «برای مرجان» را کارگردانی کرده بود، با این فیلم در جشنواره امسال مورد توجه قرار خواهد گرفت.

«های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور نیز به گفته کارگردانش فیلمی است که با نگاهی غیرزندگینامه‌ای به شخصیت‌هایی چون شهیدان ستاری و بابایی سعی دارد نبوغ و دانش آنان را در عرصه عملیات‌های مختلف در هشت سال دفاع مقدس، با برخورداری از رگه‌های طنازانه روایت کند. در این فیلم بازیگرانی چون اتابک نادری، علیرام نورایی، فرزاد حسنی، الناز اسماعیلی و سپیده خداوردی بازی کرده‌اند.

یک جشنواره متفاوت؟!

یکی از نکات مشخص جشنواره امسال -که وزیر ارشاد و دبیر جشنواره هم بر آن تاکید کرده‌اند- تنوع تولیدات در این دوره از فستیوال است.

«هوک» به کارگردانی حسین ریگی -که چند سال پیش با «لیپار» نام خود را به عنوان اولین فیلمساز سیستان و بلوچستان به ثبت رساند- یکی از محصولات متفاوت بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره امسال است. فیلمی که درباره‌اش گفته شده راوی داستانی اجتماعی با نگاهی انسانی است. رویکردی متفاوت از دیگر فیلم‌هایی که تاکنون سیستان و بلوچستان را مترادف با کلیشه‌هایی چون فقر، قاچاق، مواد مخدر و اشرار دانسته و همواره داستان‌هایی درباره این مضامین در این سرزمین روایت کرده‌اند.

«جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی -که پیش از این «شنای پروانه» محمد کارت را تهیه کرده- به احتمال زیاد یکی دیگر از فیلم‌های متفاوت جشنواره امسال خواهد بود. فیلمی که با توجه به سابقه سازنده‌اش -که در جشنواره‌های متعدد فیلم کوتاه جایزه گرفته و فیلمنامه «ابر بارانش گرفته» مجید برزگر را هم در کارنامه دارد- پیش‌بینی می‌شود که از جمله پدیده‌های این دوره از جشنواره خواهد بود.

«عطرآلود» ساخته هادی مقدم‌دوست دیگر فیلم غیرجنگی جشنواره است. فیلمی که البته بسیاری حدس نمی‌زدند در جشنواره باشد و همان خیلی‌ها احتمال حضور «مومن» مقدم‌دوست را بیشتر می‌دانستند، ولی به هر حال «عطرآلود» در بخش رقابتی حضور خواهد داشت. محصولی از سازمان سینمایی سوره که برخلاف «مومن»، در فضایی ملودرام و عاشقانه روایت می‌شود و همچون ساخته‌های قبلی این کارگردان ظاهری دینی دارد.

«پرونده باز است» کیومرث پوراحمد، فیلم جدید این کارگردان باسابقه درباره نوجوانی 15ساله است که ناخواسته مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است. در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد و بخش عمده‌ای از آن در زندان قزل‌حصار و کانون اصلاح و تربیت فیلمبرداری شده، بازیگرانی چون پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، سام قریبیان و مه‌لقا باقری نقش‌آفرینی می‌کنند. نکته جالب اینکه تازه‌ترین اثر کارگردان سریال «سرنخ» و فیلم «اتوبوس شب» جزو معدود فیلم‌های جشنواره است که با سرمایه شخصی تولید شده است. قبل از این قائم‌مقامی به عنوان تهیه‌کننده و پوراحمد به عنوان کارگردان دو فیلم «کفش‌هایم کو؟» و «تیغ و ترمه» را ساخته‌اند.

«چرا گریه نمی‌کنی» دومین ساخته‌ علیرضا معتمدی با تهیه‌کنندگی رضا محقق و بازی باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا و لیندا کیانی است. معتمدی که پیشتر فیلم «رضا» را کارگردانی کرده در فیلم جدیدش داستان مردی‌ را روایت می‌کند که توانایی گریه‌کردن را از دست داده است و به نظر می‌رسد از فیلم‌های متفاوت امسال خواهد بود.

در نهایت می‌رسیم به «در آغوش درخت» اولین تجربه کارگردانی سینمایی بابک خواجه‌پاشا. درامی خانوادگی با بازی مارال بنی‌آدم، جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا و رایان لطفی که دغدغه‌های یک زوج ایرانی و فرزندان‌شان را با روایتی ساده بیان می‌کند.

جنجالی‌ها

«استاد» به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و کارگردانی سیدعماد حسینی به احتمال زیاد فیلمی جنجالی خواهد بود. فیلمی درباره تعرض یا آزار جنسی که درباره حواشی موسوم به «می‌تو»ی ایران ساخته شده است. فیلمی بالقوه جنجالی به خصوص با توجه به حضور بهروز افخمی در جایگاه تهیه‌کنندگی که در شرایط عادی هم با سخنانش جنجالی بوده، چه برسد با ارائه فیلم به یکی از بالقوه جنجالی‌ترین جشنواره‌های این سال‌ها.

«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی نیز بی‌تردید مورد توجه قرار خواهد گرفت. این فیلم سینمایی که به دلیل همکاری جواد عزتی، بازیگر با کامران حجازی، تهیه‌کننده از سوی بسیاری با «مرد بازنده» و «ماجرای نیمروز» قیاس می‌شود، گفته می‌شود که داستانی ملتهب با مضمونی اجتماعی روایت می‌کند.

دیگر فیلم‌های جشنواره

از بقیه فیلم‌های بخش مسابقه می‌توان به «آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمدرضا رحمانی اشاره کرد. فیلمی با بازی امیرحسین آرمان، امیر جعفری و مهسا اسماعیلی که مضمونی اجتماعی درباره اعتیاد دارد.

انیمیشن «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کمپانی هنرپویا داستان پسربچه‌ای را روایت می‌کند که عاشق ابرقهرمان‌های فیلم‌هاست و داستانی در ارتباط با این موضوع را روایت می‌کند.

«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی که با نام قبلی «دشمن مردم» از کاندیداهای حضور در جشنواره بود، برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شده است. فیلمی که البته بیشتر به عنوان اثری با تهیه‌کنندگی مهتاب کرامتی رسانه‌ای شده است. گفته می‌شود این فیلم که با بازی آزاده صمدی، غزل شاکری، مهران احمدی، حامد کمیلی جلوی دوربین رفته، یکی از پرسروصداترین فیلم‌های جشنواره خواهد بود.

«کاپیتان» دومین فیلم محمد حمزه‌ای بعد از «آذر» با بازی بازیگرانی چون پانته‌‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی با نگاهی انسانی و اخلاقی به موضوعاتی چون سلامت و تلاش کادر درمان می‌پردازد.