جنایت هولناک در جنین مقاومت فلسطین با موشک پاسخ داد

  سرويس خارجي-تنها چهار روز قبل از ورود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمريكا به تل آويو، تنش ها در کرانه باختری به بالاترين حد خود رسيد. مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که حداقل 10 فلسطینی در حمله نظامی رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنين در شمالي ترين نقطه کرانه باختری در صبح پنجشنبه به شهادت رسيدند. اين حمله شديدترين تنش در كرانه باختري طي سال‌های اخیر بوده است. مقامات فلسطینی گفتند که در این حمله یک زن مسن نيز به شهادت رسيده است. خبرگزاری وفا وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین گزارش داد که حداقل 33 فلسطینی زخمی شدند که حال چهار نفر از آنها وخیم است. گفته شده صهيونيست ها در هنگام حمله به اردوگاه جنين اقدام به قطع برق و از دسترسی امدادگران جلوگيري كردند و حتي به یک آمبولانس تيراندازي صورت گرفته است. وزارت بهداشت فلسطین حداقل سه تن از شهدا را با نام هاي عبید (60ساله)، صائب عزریقی (24ساله) و عزالدین صلاحات (26ساله ) را شناسایی کرده است. حوادث جنين باعث شد تا بارديگر نام اين شهر روي خط رسانه ها قرار گيرد. جنين شهري است كه فلسطيني ها آن را مدينه‌الشهدا مي نامند. اين شهر در جنگ هاي 1948 محل نبرد و درگيري صهيونيست ها، مردم فلسطين و سربازان ارتش عراق بود. آن زمان عراقي ها در كنار نيروهاي مصر و اردن در جنگ 1948 حضور داشتند و يگان ارتش عراق در جنين مستقر شد و توانست محاصره جنين را بشكند. امروز در قلب جنين مقبره الشهداي جنين با 44 شهيد عراقي قرار دارد كه 30 شهيد داراي هويت و 14 نفر هم گمنام هستند. مساحت جنين كمتر از 40 كيلومتر است و جمعيت خود شهر 54 هزار نفر عنوان شده است. در شهر جنين اردوگاه جنين هم واقع شده كه جمعيت اردوگاه
11 هزار نفر است و محل حمله و حوادث روز پنجشنبه در همين اردوگاه بوده است. در سراسر فلسطين 20 اردوگاه وجود دارد كه بدترين وضعيت را اردوگاه شهر جنين دارد. در عين حال اردوگاه جنين و شهر جنين محل سكونت بسياري از نيروهاي مقاومت عليه اشغالگران صهيونيستي است و صهيونيست ها از اين شهر و اردوگاه معروف آن تا كنون بسيار آسيب ديده اند. گفته شده در حمله روز پنجشنبه نيز حداقل يك افسر رژيم صهيونيستي به هلاكت رسيده و تعدادي ديگر از نظاميان اشغالگر نيز آسيب ديده اند.
سرريز خشونت از جنين به غزه
روز پنجشنبه در واكنش به حوادث اردوگاه جنين، تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که همکاری امنیتی با صهيونيست‌ها را متوقف می کند. همزمان گروه مقاومت فلسطینی حماس هشدار داد كه صهيونيست ها بهای حملات را خواهند پرداخت و «محمد اشتیه»، نخست وزیر فلسطین ظهر جمعه با انتشار بیانیه ای از سازمان ملل متحد خواست تا برای حمایت از مردم فلسطین و توقف خونریزی کودکان، جوانان و زنان، فورا مداخله کند. وزارت امور خارجه فلسطین هم از جامعه جهانی و دولت بایدن خواست تا علیه «ماشین کشتار اسرائیل» اقدام کنند، اما به نظر مي رسد كه آمريكايي ها با وجود حضور تندروها در كابينه تل آويو حتي به دنبال تقويت روابط خود با صهيونيست‌ها هستند و پيش از سفر بلينكن به تل آويو، رئيس سازمان جاسوسي سيا نيز يك روز پس از حوادث خونين بار جنين وارد تل آويو شد. با اين حال پاسخ مقاومت به حمله به اردوگاه جنين به تأخیر نيفتاد و نيروهاي مقاومت در نوار غزه به تحولات كرانه باختري واكنش نشان دادند. بامداد جمعه در ساعت 4 صبح نيروهاي مقاومت فلسطين 6 فروند موشك را به مناطق اشغالي فلسطين شليك كردند و به گفته منابع عبري زبان حداقل يكي از اين موشك ها به زمين برخورد كرده است. برخورد اين موشك به زمين هاي اشغالي نشان داد كه گنبد آهنين رژيم صهيونيستي نتوانسته همه موشك ها را رهگيري كند. همچنين جنگنده هاي رژيم صهيونيستي پس از حملات راكتي و موشكي نيروهاي مقاومت چندين پايگاه نيروهاي حماس و جهاد اسلامي را در نوار غزه بمباران كردند. در اين حملات نيروهاي فلسطيني دچار هيچ تلفاتي نشدند و در مقابل پدافند هوايي حماس با شليك چند موشك به تجاوز جنگنده هاي رژيم صهيونيستي واكنش نشان داد و توانست آنها را از آسمان نوار غزه دور كند. همچنين «حازم قاسم»، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد که حملات جنگنده‌های صهيونيستي به نوار غزه در راستای ادامه جنایات بی‌وقفه دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی 1948 انجام گرفت. قاسم عنوان کرد که این حق ملت و مقاومت فلسطین است که با تمامی آنچه در اختیار دارند، از خود در برابر جنایات دشمن دفاع کنند. «طارق سلمی»، سخنگوی جهاد اسلامی هم عنوان کرد که پیام مقاومت در غزه بیانگر آمادگی آن و کوتاه نیامدن در برابر خون فلسطینیان و هشدار به دشمن صهیونیستی است مبنی بر اینکه هرگز برای پاسخ به جنایات آن تردید نخواهد کرد.


روايت شاهدان عيني
افرادي كه در زمان هجوم و حمله صهيونيست ها در جنين حضور داشتند، روايت هاي تكان دهنده اي را از اين ماجرا عنوان كرده اند. فیلمساز فلسطینی هلندی با نام خادر به خبرنگار گاردين در محل حادثه گفت: «سربازان صهيونيستي صبح روز پنجشنبه به چندین ورودی اردوگاه آوارگان جنین حمله كردند و یک درگیری شدید چهار ساعته با سلاح در گرفت که خسارات گسترده‌ای را برجای گذاشت.» خادر گفت: «ساعت‌ها در وسط درگیری گیر کرده بودم و دیوانه كننده بود. تک تیراندازها و پهپادها بودند و از بولدوزر برای بستن خیابان استفاده کردند. صهيونيست ها بسیاری از خودروها و یک مکان ملاقات عمومی را نابود کردند.» اين فيلمساز ساكن هلند در ادامه گفت: «در بیمارستان مادرانی بودند که به دنبال پسرانشان می گردند... همه چیز هنوز بسیار متشنج است. من تمام عمرم به فلسطین آمده ام و هرگز چنین چیزی ندیده ام.»
همچنين ساکنان اردوگاه جنين به خبرنگار آناتولي گفتند که این اردوگاه شاهد یک نبرد واقعی در صبح پنجشنبه بود و طی آن صهيونيست ها از گلوله های واقعی، موشک، هواپیماهای بدون سرنشین و خودروهای زرهی استفاده كردند. براساس اين گزارش، عملیات نظامی رژيم صهيونيستي به جنين به زیرساخت های اردوگاه آسیب رساند و ساختمان ها و خودروهاي زيادي را ویران کرد. عاصم مسلم، یکی از ساکنان اردوگاه جنين به آناتولي گفت: «صحنه اردوگاه ما را به سال 2002 می برد، زمانی که اردوگاه مورد عملیات نظامی گسترده قرار گرفت که منجر به تخریب بیشتر خانه های آن شد.» زاهده السلمی، یکی ديگر از شاهدان عینی حمله روز پنجشنبه گفت: «دقیقا در ساعت هفت صبح متوجه شدیم که نظاميان از طریق یک خودروی یخچال ترابری لبنیات وارد اردوگاه شدند و خانه‌ای را محاصره كردند.» وی افزود: «نیروهای صهيونيستي به سمت خانه ها آتش گشودند و چندین موشک شلیک کردند.» این زن که پس از تخریب کامل خانه‌اش در شوک قرار داشت، گفت: «کارکنان امداد پس از عقب‌نشینی نظاميان، چهار جسد را از داخل خانه بیرون آوردند». شاهد عینی دیگري گفت که به چشم خود دید كه یک بولدوزر نظامی اسرائیلی با خونسردی یک خودروی فلسطینی را با یک مجروح داخل آن زیر گرفت. او گفت که نیروهای اشغالگر به بیمارستان دولتی جنین یورش بردند و عمداً گاز اشک آور را به بخش اطفال در بیمارستان شلیک کردند که باعث خفگی کودکان شد.
سال 2023 خونين تر از 2022
اگرچه سال 2022 به عنوان خونين ترين سال كرانه باختري معروف شده، اما به نظر مي رسد كه تعداد شهداي فلسطيني در سال 2023 بسيار بيشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. بر اساس آخرین آماري كه ميدل ايست آي تهيه كرده، هنوز يك ماه از شروع سال ميلادي 2023 سپري نشده و آمار شهداي فلسطيني در همين 27 روز به 30 نفر رسیده است که حداقل 6 نفر از آن ها کودکان بوده اند. در همين مدت مشابه در سال ميلادي 2022 فقط 15 فلسطيني به شهادت رسيده بودند و اگر روند كنوني خشونت ها و تنش ها ادامه يابد، احتمالا تعدادي شهداي فلسطيني در سال 2023 دوبرابر سال گذشته خواهد بود.