66 گور جمعی دیگر از کودکان بومی در کانادا کشف شد!

  منابع خبری اعلام کردند، مطابق با تحقیقات و یافته‌های جدید، ۶۶ گور جمعی دیگر از کودکان بومی در استان «بریتیش کلمبیا» واقع در جنوب کانادا کشف شده است.
سال 2015 میلادی بود که دولت کانادا گزارش کرد که دانش‌آموزان بومی که در مدارس شبانه‌روزی که غالباً زیر نظر کلیسا و دولت کانادا بودند اغلب بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی چون سل که به سرعت در مکان‌های تنگ و فشرده و غیربهداشتی گسترش پیدا می‌کند، فوت می‌کردند و اکثر این کودکان دچار سوء تغذیه بودند.
اما از سال گذشته موجی از کاوش‌ها توسط گروه‌های عمدتاً بومی آغاز شد و این گروه‌ها به کشف‌های تکان‌دهنده‌ای رسیدند. در آخرین این کاوش‌ها یک قبیله بومی در استان «بریتیش کلمبیا» واقع در جنوب کانادا اعلام کرد که ۶۶ گور جمعی دیگر از کودکان را شناسایی و کشف کرده است؛ آنچه در کنار گورهای جمعی کشف شده پیشین، این کشور را در بهت و حیرت فروبرده است؛ بهت و حیرتی که از وقتی در سال گذشته شروع شد، گویا قصد خاموشی ندارد.
آن‌طور که مهر از «سی تی وی نیوز» نقل کرده، «ویلی سلرز»


(Willie Sellars) رئیس قبیله از قبیله «ویلیامز فِرست لِیک نیشن» (Williams Lake First Nation) در این ارتباط گفت: «این موضوع ناراحت کننده است؛ اما در عین حال ما در حال یافتن حقیقت هستیم و تاریخ و میراث آن مدرسه و میزان خسارتی که به بار آورده است را کنار هم قرار خواهیم داد.» رئیس این قبیله در ادامه با تاکید بر اهمیت جمع آوری ماجراهای اجدادش تصریح کرد: «از آن زمان، ما به کار با تیم فنی و پیمانکاران خود برای جست وجو درباره این مسائل بیشتر ادامه داده‌ایم.»
بر اساس این گزارش، این کشف به دنبال تحقیقاتی در سال گذشته انجام شد که ۹۳ گور جمعی را در ۱۴ هکتار زمین بررسی شده در نزدیکی مدرسه شبانه روزی «سنت جوزف میشن» (Saint Joseph Mission) -یک مدرسه شبانه روزی سابق برای کودکان بومی- شناسایی کرد. گزارش‌ های متعددی از سوء استفاده‌‌های جسمی، عاطفی و جنسی، از این کودکان منتشر شده است و اسناد موجود نشان می‌دهد دانش‌ آموزان این مدارس در معرض شیوع سرخک، سل، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های مسری قرار داشتند و بسیاری جان خود را از دست می‌ دادند. به دنبال افشای ابعاد گسترده این فاجعه، رهبر کاتولیک‌های جهان از بومیان کانادا به دلیل رسوایی‌های هولناک مدارس ویژه آن‌ها عذرخواهی کرد. پاپ «فرانسیس» در سفری در کانادا، از بومیان این کشور به واسطه نقش کلیسا در آزار و اذیت های مرگبار کودکان آنها در مدارس آنها عذرخواهی کرد. رهبر کاتولیک های جهان از واژه های شیطان اسفناک و خطای فاجعه بار برای همسان سازی فرهنگی اجباری بومیان کانادا در آن زمان استفاده کرد.
گفتنی است، سیستم مدارس شبانه روزی که بین سال‌های ۱۸۳۱ و ۱۹۹۶ فعالیت می کرد، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده‌های خود جدا و به مدارس مسکونی مسیحی عمدتاً کاتولیک آورد. این مدارس از سوی دولت فدرال اداره می‌شدند. گزارش یک کمیسیون فدرال نشان می‌دهد که سیستم این مدارس شبانه‌روزی نسل‌کشی فرهنگی را برای مردم بومی کانادا وضع کرده بود. از زمان شکل‌گیری کشوری تحت عنوان کانادا در قرن نوزدهم میلادی، دولت این کشور در طرحی که برای «آشناکردن بومیان با فرهنگ مدرن» به اجرا در می‌آمد، کودکان بومیان کانادا را از خانواده و قبیله‌شان جدا می‌کرد و آن‌ها را در مدارس شبانه‌روزی و نزد خانواده‌های سفیدپوست به فرزندخواندگی می‌فرستاد.
شگفت این‌که، افزون بر مورد کشف گورهای جمعی در کانادایِ داعیه‌دارِ چندفرهنگی بودن و مدارا موارد مشابهی «نژادپرستی» را همچنان می‌توان دید؛ برای مثال، سه سال پیش بود که یک گزارش دولتی نشان داد که کانادا در «نسل کشی علیه زنان بومی» این کشور شریک جرم به حساب می‌آید. گزارش مذکور با اشاره به پژوهش‌هایی عیان می‌کرد که خطر مرگ یا مفقود شدن زنان بومی کانادا دوازده برابر سایر زنان است. این گزارش ۱۲۰۰ صفحه‌ای، که محصول سال‌ها تحقیق و بررسی است، می‌گوید قتل و ناپدید شدن زنان و دختران بومی در چند دهه اخیر در کانادا معادل «نسل‌کشی مردمان بومی بر اساس نژاد» آن‌هاست. این گزارش نتیجه تقریباً سه سال جمع آوری اظهارات شاهدان و تحقیق درباره خشونت خارج از تناسبی است که زنان و دختران بومی در کانادا با آن روبه‌رو هستند. این گزارش بحران موجود را به استعمار ریشه دار و کوتاهی های دولت نسبت می دهد.