جزئیات تازه از حادثه «سفارت باکو» در تهران

آرمان امروز، گروه سياسي: ساعت 8 صبح روز گذشته (جمعه) فردي مسلح به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران حمله مي‌کند و در اين اقدام ستوان ارشد «عسکروف اورخان رضوان اوغلو»، رئيس حراست سفارت باکو را کشته و دو نفر ديگر از کادر سفارت زخمي مي‌کند.
تحقيقات اوليه که توسط پليس تهران انجام شده است نشان مي‌دهد «ياسين حسين‌زاده»، متولد سال 48 در مرند با انگيزه شخصي و براي آنچه ابهام در مورد وضعيت «همسرش» که پيشتر به سفارتخانه جمهوري آذربايجان آمد و پس از آن ديگر خبري از او نشده است، دست به اين حمله زده است. در فيلم‌هايي که از دوربين‌هاي مداربسته اين سفارت‌خانه در رسانه‌ها منتشر شده است نشان مي‌دهد فرد مهاجم که دو فرزندش را به خود به همراه داشت با خودرو پرايد در حالي که رئيس حراست سفارت را تعقيب مي‌کرد به مقابل سفارت‌خانه مي‌رسد، پس از آنکه دونفر از خودرو پلاک ديپلمات پياده شدند و وارد ساختمان شدند، مهاجم با کلاشينکفي که آماده شليک بود بعد از تهديد سرباز ديپلمات وارد سفارتخانه مي‌شود و به‌نظر فردي که مد نظرش بود را به قتل مي‌رساند. همچنين در تصاوير مشخص است که مهاجم تسلط کافي را براي شليک با اسلحه ندارد  و مبتدي است. در اين حال مسئولان پليس تهران هرگونه حمله تروريستي را نفي مي‌کنند ولي با اين حالا مقامات جمهوري آذربايجان و همچنين ترکيه اين رخداد را تروريستي خوانده‌اند.
اين مرد در تحقيقات اوليه به پليس پايتخت گفته است: «فروردين ماه» امسال همسرم به سفارت آذربايجان در تهران مراجعه کرد و ديگر به منزل مراجعه نکرده است. بعد از مراجعات مکرر به سفارت جمهوري آذربايجان در مدت زماني 10 ماه گذشته در تهران هيچ پاسخي از آنها دريافت نمي‌کردم و تصورم اين است همسرم در سفارت جمهوري آذربايجان در تهران حاضر است ولي بنا به دليلي نمي‌خواهد مرا ببيند. در نهايت امروز صبح تصميم گرفتم با اسلحه کلاشينکفي که از قبل تهيه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.
اين در حالي است که مرکز رسانه قوه قضاييه در اين مورد مي‌گويد: نشانه‌هاي بيشتر از انگيزه شخصي مهاجم سفارت جمهوري آذريايجان به دست آمده است و اين متهم فروردين شکايت‌ مفقودي همسرش را که اهل باکو بوده در اروميه ثبت کرده است. بررسي سوابق متهم نشان مي‌دهد متهم در 29 فروردين 1401 شکايتي را مبني بر مفقودي همسرش در اروميه ثبت کرده و همسر وي اهل باکو بوده است. پرونده مفقودي پس از پيگيري و مشخص شدن اينکه همسر وي به جمهوري آذربايجان بازگشته است در اين موضوع خاص بسته مي‌شود و پس از آن اين فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جهوري آذربايجان پيگيري مي‌کرده است. در ابتداي سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر ديگر از اعضاي خانواده‌اش به جمهوري آذربايجان مي‌رود و ديگر برنمي‌گردد.


ساعاتي بعد فيلمي از ياسين حسين‌زاده منتشر شد. او در حالي که با سردار رحيمي در مورد اقدامش صحبت مي‌کرد گفت: «همسرم پناهنده نشده است و به زحمت او را در سفارت باکو در تهران نگاه داشته‌اند چون همسرم هيچ تماسي با من نگرفته است. دو اسلحه داشتم يکي کلاش و ديگر اسلحه کمري، در ذهنم آناليز کرده بودم که وارد سفارت شوم و به همه شکليک کنم و دست زنم را بگيرم و خارج شوم. من براي به دست آوردن زندگيم که نابودش کرده بودند تلاش مي‌کنم.» همچنين فرزند اين مهاجم نيز در گفتگويي با بيان اينکه در زمان حمله در ماشين بوده گفت: با مادرم در ارتباط هستم؛ او در جمهوري آذربايجان است.
گفتوگوي تلفني وزيران خارجه ايران و آذربايجان
«حسين اميرعبداللهيان»، وزير امور خارجه ايران روز گذشته در گفتگوي تلفني با «جيحون بايراموف»، وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان، درباره حادثه حمله مسلحانه به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران گفت و گو کرد.
اميرعبداللهيان ضمن تسليت و اظهار تأسف در اين رابطه که به کشته شدن يک ديپلمات و مجروح شدن دو نفر ديگر از کارکنان اين سفارت منجر شد، با وزير خارجه آذربايجان و خانواده اين ديپلمات ابراز همدردي کرد. او ضمن محکوم کردن اين حادثه با اشاره به سوء استفاده دشمنان دو کشور از حادثه امروز تأکيد کرد، نبايد اجازه دهيم که اين حادثه بر مناسبات دو کشور تأثير منفي بگذارد. وزير امور خارجه کشورمان پيشنهاد کرد براي روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهاي امنيتي دو کشور در همکاري نزديک با يکديگر، موضوع را پيگيري و بررسي کنند. در اين تماس اميرعبداللهيان همچنين مراتب تأسف و همدردي دکتر رييسي، رييس جمهور کشورمان را به الهام عليف رييس جمهور آذربايجان، دولت، مردم و بويژه خانواده حادثه ديدگان ابلاغ کرد. وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان نيز ضمن تشکر از ابراز همدردي و پيام تسليت رئيس جمهور و وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، از پيشنهاد وزير امور خارجه کشورمان براي همکاري و هماهنگي نهادهاي امنيتي و قضايي دو کشور براي روشن شدن ابعاد حادثه استقبال کرد.
واکنش «الهام علياف»
«الهام‌ علي‌اف» رييس جمهور جمهوري آذربايجان که در ماه‌هاي اخير همواره بر تنوز اختلافات آذري‌زبان‌ها دميده است و ادعاهاي واهي در مورد آذري زبان‌هايي منطقه مطرح کرده است‌ پس از اين حادثه خواستار تحقيقات درباره حادثه تيراندازي شد. باتوجه به اينکه مقامات ايراني اين حمله را با انگيزه شخصي عنوان کرده‌اند ولي او آن را «حمله تروريستي» به سفارت اين کشور در تهران مي‌خواند و از ايران خواست تا افراد مسئول را مجازات کند.
علي‌اف در صفحه توييتر خود در واکنش به اين اقدام مي‌نويسد: «من اقدام تروريستي امروز عليه سفارت ما در تهران را به شدت محکوم مي‌کنم. من به خانواده و بستگان ستوان ارشد «عسکروف اورخان رضوان اوغلو» که در جريان اين حمله و در حين اطمينان از امنيت سفارت و کارمندان آن کشته شد را تسليت مي‌گويم. ما خواستار رسيدگي سريع به اقدام تروريستي و مجازات تروريست‌ها هستيم. حمله تروريستي به نمايندگاني‌هاي ديپلماتيک غيرقابل قبول است.»
سفارت جمهوري آذربايجان در تهران تخليه ميشود
«آيهان حاجي زاده»، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان نيز در مصاحبه با شبکه خبري تي آر تي ترکيه، مدعي شد:معتقديم که مسئوليت اين حمله و حفاظت از سفارت، متوجه ايران است. اين سخنگو همچنين از تخليه سفارت و انتقال کارکنان سفارت به جمهوري آذربايجان خبر داد. درماه هاي اخير ، فضاي ضد جمهوري آذربايجان در رسانه‌هاي ايران به راه افتاده و فکر مي‌کنم همين فضا، باعث وقوع اين حمله شده است. طرف ايراني بايد اقدامات لازم را در خصوص مهار چنين فضايي اتخاذ کند.
باکو سفير ايران را فراخواند
وزارت خارجه آذربايجان از احضار سفير ايران به اين وزارت‌خانه خبر داد. به نقل از ترند، وزارت خارجه آذربايجان «سيدعباس موسوي»، سفير ايران در باکو در پي حمله مسلحانه به سفارت اين کشور در ايران را احضار کرد.
واکنش وزير مورخارجه و وزير کشور
«حسين اميرعبداللهيان»، وزير امرو خارجه و «احمد وحيدي»، وزير کشور با توجه به حادثه پيش آمده در سفارت جمهوري آذربايجان در تهران اهداف و انگيزه مهاجم مسلح را مورد بررسي قرار دادند. بر اساس شواهد و مشاهدات اوليه، ضارب با انگيزه کاملا شخصي اقدام به تيراندازي کرده است. تدابير امنيتي لازم براي ادامه فعاليت طبيعي سفارت و ديپلمات‌هاي جمهوري آذربايجان در تهران اتخاذ گرديده و اقدامات قضايي و امنيتي براي روشن شدن انگيزه شخصي ضارب در جريان است.
فرد مهاجم به سفارت آذربايجان دستگير شد
سردار رحيمي رئيس پليس پايتخت از دستگيري فردي که صبح ديروز با سلاح گرم وارد سفارت آذربايجان در تهران شده و اقدام به تيراندازي کرده بود، خبر داد. سردار «حسن رحيمي»، رئيس پليس پايتخت از دستگيري فردي که صبح امروز با سلاح در حاليکه يکي از کارکنان سفارت در حال ورود به سفارت بوده و به سفارت آذربايجان وارد شده بود، خبر داد و گفت: اين فرد صبح امروز با ورود به سفارت آذربايجان با سلاح گرم اقدام به تيراندازي نموده که در اين حادثه يک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. با سرعت عمل پليس فرد مهاجم بلافاصله دستگير و تحقيقات از وي ادامه دارد. اين فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است. در تحقيقات اوليه فرد مهاجم انگيزه خود را مشکلات شخصي و خانوادگي اعلام کرده است.
تاکيد بر تروريستي بودن حادثه
يک عضو پارلمان باکو به حمله مسلحانه صبح روز گذشته به سفارت اين کشور در تهران واکنش نشان داد. «تورال گنجعلي»، يک عضو پارلمان آذربايجان روز جمعه در توييتي مدعي شد: ما بارها درخصوص تهديدات و ايدئولوژي‌هاي تروريستي رو به رشد در منطقه و همچنين عواقب‌شان هشدار داده بوديم. صبح روز گذشته سفارت آذربايجان در تهران تحت حمله مهاجمي مسلح قرار گرفت. رئيس امنيتي سفارت کشته شد و دو تن ديگر توسط تروريست مسلح مجروح شدند.»