شوک به روابط تهران - باکو

آرمان ملي: ساعت 8و 30 دقيقه صبح روز گذشته مهاجمي مسلح به سمت سفارت باکو در تهران حمله کرد که در نتيجه آن فردي به نام «اورخان عسگروف» رئيس حراست سفارت باکو کشته و دو نفر ديگر زخمي شدند. دو ساعت بعد از حادثه وزارت خارجه جمهوري آذربايجان بدون اشاره به جزئيات حادثه از کشته شدن رئيس نيرو‌هاي محافظ سفارت در تهران خبر داد و گفت اين وزارتخانه در حال بررسي موضوع است. اين در حالي است که نخستين توضيحات در خصوص اتفاق اخير از سوي سردار رحيمي، رئيس پيشين پليس تهران داده شد و وي اظهار داشت: در حالي که يکي از اعضاي سفارت آذربايجان جلوي در ورودي سفارت در حال پارک کردن بوده و مي‌خواسته وارد سفارت شود پرايدي که در فاصله نزديک بوده از پشت به خودروي اين ديپلمات آذربايجاني مي‌زند و سلاح کلاشينکفي را که داشت از ماشين خارج مي‌کند و در حالي که ديپلمات سفارت جمهوري آذربايجان وارد سفارت مي‌شده به‌همراه ايشان با تيراندازي وارد سفارت مي‌شود و در همين مقطع ورودي سفارت، اين ديپلمات را مي‌کشد و دو نفر ديگر را مجروح مي‌کند. اين خبر به پليس مي‌رسد بلافاصه تيم‌هاي عملياتي پليس تهران وارد عمل مي‌شوند و در حالي که فرد ضارب قصد فرار داشته دستگير مي‌شود. به گفته سردار رحيمي در اين حادثه، سفارت آذربايجان در بخش دژباني خسارت ديده و سه نفر مضروب مي‌شوند و يک نفر جانش را از دست مي‌دهد. بلافاصله بعد از اين حادثه تيم‌هاي امداد پليس و آگاهي و دادسراي جنايي و ساير بخش‌هاي پليس وارد شده‌اند که انگيزه اين حمله مسائل خانوادگي عنوان شده است. چه اينکه محمد شهرياري سرپرست دادسراي امور جنايي تهران انگيزه مهاجم را شرح داده و به تحقيقات اوليه متهم اشاره کرده و گفته «مهاجم مدعي شده فروردين امسال همسرم به سفارت آذربايجان در تهران مراجعه کرده و ديگر به منزل مراجعه نکرده است.» فرد مهاجم گفته «در مراجعات مکرر به سفارت هيچ پاسخي از آن‌ها دريافت نمي‌کردم و تصور مي‌کردم همسرم در سفارت جمهوري آذربايجان در تهران حاضر است و حاضر به ديدار با من نيست. امروز صبح تصميم گرفتم با اسلحه کلاشينکفي که از قبل تهيه کرده بودم به سفارت بروم.» اين در حالي است که پرونده مفقودي پس از پيگيري و مشخص شدن اينکه همسر وي به جمهوري آذربايجان بازگشته است در اين موضوع خاص بسته مي‌شود و پس از آن اين فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جمهوري آذربايجان پيگيري مي‌کرده است. در ابتداي سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر ديگر از اعضاي خانواده‌اش به جمهوري آذربايجان مي‌رود و ديگر برنمي‌گردد.
واکنش‌هاي داخلي به واقعه
ماجراي حمله به سفارت آذربايجان با واکنش‌هاي متعددي روبه‌رو بود و مقامات و مسئولان مختلفي نسبت به آن واکنش نشان دادند. در نخستين واکنش سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه انجام شده در ورودي سفارت جمهوري آذربايجان در تهران و تسليت و ابراز همدردي عميق با دولت و ملت آذربايجان، اظهار داشت: نيروهاي انتظامي و امنيتي بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگير کردند که هم اکنون تحت بازجويي قرار دارد. ناصر کنعاني تاکيد کرد: با دستور ويژه مقامات سياسي و امنيتي کشور، موضوع با اولويت و حساسيت بالا در حال بررسي است تا ابعاد اين اقدام و انگيزه ضارب مشخص شود. همچنين وزيران امور خارجه و کشور حمله به سفارت آذربايجان در ايران را بررسي کردند. حسين اميرعبداللهيان و احمد وحيدي وزراي خارجه و کشور با توجه به حادثه پيش آمده در سفارت جمهوري آذربايجان در تهران اهداف و انگيزه مهاجم مسلح را مورد بررسي قرار دادند. بر اساس شواهد و مشاهدات اوليه، ضارب با انگيزه کاملا شخصي اقدام به تيراندازي کرده است. تدابير امنيتي لازم براي ادامه فعاليت طبيعي سفارت و ديپلمات‌هاي جمهوري آذربايجان در تهران اتخاذ گرديده و اقدامات قضائي و امنيتي براي روشن شدن انگيزه شخصي ضارب در جريان است. در همين راستا معاون سياسي رئيس‌جمهور از دستور رئيسي براي بررسي عامل حمله مسلحانه به سفارت آذربايجان در تهران خبر داد. محمد جمشيدي در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: «حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسايه جمهوري آذربايجان را محکوم مي‌کنيم. آيت‌ا... رئيسي بلافاصله پس از شنيدن اين خبر ناگوار دستور بررسي همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسليت و همدردي خود را به دولت، ملت و بازماندگان ديپلمات جانباخته اعلام و براي مجروحان آرزوي شفاي عاجل کردند.»
واکنش آذربايجان


هر چند که رسانه‌هاي آذربايجان روايت‌‌هاي ضد و نقيضي از حمله به سفارت اين کشور در تهران منتشر کرده‌اند، اما موضع‌گيري مقامات اين کشور در رسانه‌ها بسيار مهم‌تر بود. چنانکه ابتدا وزارت خارجه آذربايجان سيدعباس موسوي، سفير ايران در باکو را در پي حمله مسلحانه به سفارت اين کشور در ايران را احضار کرد. در ادامه سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان اظهار داشت: از دولت ايران مي‌خواهيم که اقدامات لازم را براي شناسايي متجاوز انجام دهد. هر کشوري مسئول تامين امنيت سفارت‌ها در کشور خود است. دولت آذربايجان قصد دارد به زودي سفارت خود را در تهران تخليه کند. الهام علي‌اف رئيس‌جمهور اين کشور نيز در بيانيه‌اي ضمن «تروريستي» خواندن حادثه خواستار تحقيق درباره اين «اقدام تروريستي» شده و گفته «ما خواستار اين هستيم که اين اقدام تروريستي به زودي بررسي شود و تروريست‌ها به زودي مجازات شوند.»
واکنش‌هاي خارجي
پس از حمله مسلحانه به سفارت آذربايجان در تهران شاهد واکنش‌هايي از سوي مقامات کشورهاي مختلف به اين حادثه بوديم. مولود چاووش‌اوغلو وزير خارجه ترکيه در واکنش به اين ماجرا در توييتي ضمن محکوم کردن اين حمله نوشته است که من حمله نابکار به سفارت آذربايجان در تهران را محکوم مي‌کنم. در ادامه ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت خارجه روسيه هم در کانال تلگرامي خود با اشاره به اينکه بعدا اظهارنظر با جزئيات‌تري در اين زمينه خواهيم داشت، نوشت: ما از حمله‌اي ديگر به سفارت آذربايجان - که در آن يک مامور امنيتي جان باخت - شوکه شده‌ايم. ما به همتايان آذربايجاني تسليت مي‌گوييم و حمايت خود را ابراز مي‌داريم.