اصولگراها به دنبال حذف «جمهوریت»

آرمان امروز، گروه سياسي: پس از روي کار آمدن مجلس و دولت يک دست اصولگرا مشاهده مي‌کنيم که جريان اصولگرايي وضعيت نابساماني را به خود گرفته است و براي نشان داده حضور فعال بودن خود حالا به انتقاد از هم تيمي‌ها مي‌پردازند. بايد گفت‌ گروه‌هايي که با تندروها همراهي و همگامي دارند،  در حال‌حاضر در مجلس تحرک زيادي دارند و به‌همين دليل قدرت لابي قوي‌اي دارند و مي‌توانند در عرصه‌هاي مختلف تاثيرگذار باشند. همچنين آنها در چيدمان دولت هم نقش و سهم مهمي داشتند. اين قدرت و تاثيرگذاري‌شان در حالي است که با اصولگرايان به‌طور آشکاري در خط مشي سياسي اختلاف‌نظرهايي عميقي دارند. اين تضاد و اختلاف عقيده هم منافع اصولگريان ضرر مي‌زند و هم آرامش فضاي سياسي را تحت‌تاثير خود قرار مي‌دهد. به‌عنوان مثال اعضاي پايداري در موضوع اتفاقات اخير اظهارنظرهايي بسيار تند را مطرح مي‌‌کنند و از آنجايي که در ميان مردم عده‌اي حساب‌ اين طيف با اصولگرايان را يکي مي‌دانند، طبيعي است که وجهه اصولگرايي در نزد افکار عمومي خدشه‌دار مي‌شود. دقيقا به‌همين دليل است که اين‌روزها فاصله اين دو گروه با هم بيشتر شده است و شايد در آينده شاهد رودرويي‌هايي هم در ميان طيف تندرو و معتدل جبهه‌اصولگرايان باشيم. موضوع اصلي اينجا است که گروه‌هاي تندرو اساسا مشکلي با سردي فضاي انتخاباتي ندارند. در واقع آنها تندوري‌ را با اين هدف دنبال مي‌کنند که مردم کمتري پاي صندوق‌هاي راي بيايند و در نتيجه،‌ بتوانند با بهره‌گيري از آمار پايين‌ راي بتوانند کرسي‌هاي بيشتري در مجلس را تصاحب کنند  و در قانون‌گذاري دستِ‌ بالا را داشته باشند.  همه سليقه‌هاي سياسي، اعم از طيف‌هاي مختلف اصولگرايي و اصلاح‌طلب و ... بايد همه هم‌و‌غم‌شان را براي ترميم فضاي اختلافي‌اي بکنند که حدود 2 ماه است، کشور را تحت‌تاثير خود در آورده است.
با اين وجود حالا به نظر مي‌آيد وضعيت اردوگاه اصولگراين به اين سمت مي‌رود که حتي چهره‌هاي تندرو در حال انتقادهاي تند از جناحي هستند که همواره به دنبال کنار زدن جمهوريت و اعمال يک حکومت اسلامي هستند. روز گذشته «جليل محبي»، دبير سابق ستاد امر به معروف و البته فعال سياسي اصولگرا در حساب تويير خود با اشاره به تذکري که اصلاح‌طلبان پيشتر به بخشي از اصولگرايان مي‌دادند نوشت: اصلاح طلب‌ها به اصولگراها مي‌گفتند شما جمهوريت را قبول نداريد و به دنبال حکومت اسلامي هستيد. ظاهراً درست مي‌گفتند!
برخي بر اين موضوع تاکيد دارند که طيفي از جريان اصولگرا که عمدتا آنها را نام تندورها مي‌ناميم در تلاش هستند تا با حصاري به دور ايران حکومتي اسلامي برپا کنند، مانند آنچه محبي به آن اشاره کرده است. اين جريان تندرو را در برابر طيفي از چهره‌هاي ميانه‌روي نظام قرار مي‌دهند که تلاش مي‌کنند تا با اتکا به قانون اساسي جمهوري اسلامي، راه توسعه ايران را هموارتر کنند. حضور چهره‌هاي تندرو که دبير سابق ستاد امر به معروف به آنها اشاره کرد در مجلس، دولت و ديگر نهادها و سازمان‌ها حضور پر رنگي دارند و همين موضوع نگراني‌ها را براي تندرويي‌ها افزايش داشته است. آنچه از اين توييت فعال اصولگرا مي‌توان برداشت کرد سياست‌هايي است که در قالب جمهوريت قرار نمي‌گيرد و حتي باعث نگراني چهره‌هاي تندرو هم شده است و حالا بايد بگوييم که شهروندان و طيف‌هاي مختلف سياسي براي جلوگيري از گسترش فضاي فعاليت تندروها دست به کار شده‌اند.
جلوگيري از افزايش تحرک تندروها


«حسين کنعاني مقدم»، سياستمدار و فعال سياسي در پاسخ به اين سوال که چرا حالا در چنين وضعيتي که چهره‌هاي اصولگرا با نقل قول‌هاي اصلاح‌طلبان به طيفي که به‌دنبال کم رنگ کردن جمهوريت ايران هستند انتقاد مي‌کنند، به خبرنگار «آرمان امروز»، مي‌گويد: «به‌نظر مي‌رسد هرچه به انتخابات مجلس شوراي اسلامي نزديکتر مي‌شويم مشاهده مي‌کنيم که توپ خانه‌هاي جريان‌هاي مختلف اصولگرايان براي تخريب يکديگر شروع به افزايش فعاليت‌هاي تبليغاتي کرده‌اند. به اين موضوع هم بايد اشاره کنيم که طيف‌هاي مختلف اصولگرايي در وضعيتي که رقيب سياسي ديگري ندارند مشغول حمله کردن به يکديگر هستند که همين موضوع مي‌تواند باعث آشفته شدن فضاي سياسي ايران شود. در حالي که در اين وضعيت ما نياز به آرامش هواي سياست داريم تا با همکاري همه جناح‌ها مشکلات را پشت سر بگذاريم. البته اين نظر ما است ولي در مقابل بايد منتظر افزايش تنش‌ها و حمله‌هاي رسانه‌اي طيف‌هاي مختلف اردوگاه اصولگرايان باشيم که هرچه به اسفند 1402 نزديک مي‌شود با افزايش روبه‌رو خواهيم بود.»
او در همين مورد و با اشاره به اهميت قانون اساسي و تاکيد بر جمهوريت، ادامه مي‌دهد: «يکي از اهداف انقلاب 57 اين بود که اسلاميت و جمهوريت را در کنار يکديگر داشته باشيم. اين نشان مي‌دهد که نه طيف خاص سياسي مي‌تواند جمهوريت را پر رنک کند و نه طيفي در نظام مي‌تواند بدون توجه به جمهوريت اسلاميت را مورد توجه قرار دهد. قانون اساسي ايران بر اساس ادغام هر دو مورد بنا شده است و بايد در همين مسير به حرکت ادمه دهيم. به اين موضوع هم بايد اشاره کنيم که بايد در مقابل اين انحرافات گرفته شود تا با سکوت کردن باعث گسترش فضاي فعاليت تندروها نباشيم. هرچه دامنه فعاليت اين جناح‌ها افزايش پيدا کند قطعا با کاهش کنش‌گري چهره‌هاي متعادل نظام روبه‌‍رو خواهيم بود چون فضايي براي همکاري و تبادل نظر وجود نخواهد داشت.»
اين فعال سياسي در پاسخ به اين سوال که چگونه بايد از ادامه غبارآلودن شدن فضاي سياسي به دست چهره‌هايي که مي‌خواهند به دنبال حکومت اسلامي هستند، جلوگيري کرد، ادامه مي‌دهد: «توجه داشته باشيد که اين نوع تفکرات جايي در بين مردم و طيف‌هاي سياسي ندارد. آنچه مشخص است بايد از ادامه فعاليت تک تيرانداز‌هاي جبهه‌هاي تندروها جلوگيري کرد و با تاکيد بر جهاد تببين و باز کرد فضاي گفتمان در کشور آنها را در برابر شهروندان قرار بدهيم تا جواب مردم را بشنوند. مردم از آنها خواهند پرسيده که چرا مايل هستيد که جمهوريت را کم رنگ و اسلاميت را پر رنگ کنيد؟ همه چيز بايد در چهارچوب قانون باشد و هرچيزي که در اين قالب قرار نگيرد غير قانوني مي‌خوانند و نمي‌تواند در کشور اجرا شود. قانون اساسي جزو ارکان هر نظام سياسي است که با کم رنگ کردن آن راه براي فعاليت گسترده تندروها باز مي‌شود که حالا خود اصولگرها هم چنين چيزي را نمي‌پذيرند.»