بارش برف و باران در۲۰ استان

آرمان امروز: سازمان هواشناسي کشور با صدور هشدار نارنجي‌رنگ از وزش باد نسبتا شديد حداکثر 46 نات، و افزايش ارتفاع امواج در ساحل بين 1.5 تا 2 متر و در فراساحل و 2.5 تا 3.5 متر از ظهر دوشنبه تا اواخر وقت چهارشنبه (10 تا 12 بهمن) در خليج فارس، مناطق ساحلي و دور از ساحل استان‌هاي خوزستان و بوشهر و شرق خليج فارس خبر داد.
در اين شرايط جوي احتمال خسارت به شناورهاي سبک، تفريحي و با احتمال نيمه سنگين، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهاي صيادي و آسيب به قفس‌ها و احتمال آسيب به تاسيسات دريايي وجود دارد.
سازمان هواشناسي کشور براي کاهش آسيب‌هاي مخرب اين شرايط اجتناب از عمليات تفريحي، غواصي و شنا، محدوديت در تردد با شناورهاي سبک، نيمه سنگين و قايق هاي صيادي و تفريحي، تمهيدات لازم جهت پيشگيري از هر گونه خسارت، جمع آوري تورهاي صيادي و محدوديت در فعاليت‌هاي دريايي در ساحل و دور از ساحل را توصيه مي‌کند. همچنين اين سازمان با صدور هشداري زردرنگ از ادامه فعاليت سامانه بارشي، بارش باران، در نواحي گرمسير گاهي رعدوبرق همراه با وزش باد موقتي، رخداد مه، در ارتفاعات و مناطق سردسير بارش برف خبر داد. سازمان هواشناسي کشور از احتمال کاهش ديد، لغزندگي جاده‌ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگي معابر، جاري شدن روان‌آب در مسيل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزي و احتمال افت فشار گاز و قطعي برق نيز در چنين شرايطي خبر داد.
اين سازمان براي کاهش اثرات مخرب احتياط در سفرها، به همراه داشتن تجهيزات کافي هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهيدات لازم در صنعت کشاورزي براي جلوگيري از خسارات، احتياط در فعاليت‌هاي کوه‌نوردي و جابجايي عشاير، آمادگي دستگاه‌هاي اجرايي و امدادي، لايروبي کانال‌ها و آب‌روها و مديريت در مصرف منابع انرژي به‌ويژه گاز و برق را توصيه مي‌کند.


همچنين اين سازمان در ادامه اين هشدار نسبت به نفوذ سامانه بارشي، بارش برف، وزش باد، کولاک برف، پديده مه، و در مناطق گرمسير بارش باران هشدار داد.