فجر چهل و چهارم مبارک

آرمان امروز: 12 بهمن يادآور استقبال تاريخي ملت ايران از حضرت امام خميني (ره) در سال 57، پس از 14 سال تبعيد است.
بازگشت امام خميني (ره) به ايران واقعه‌اي در جريان انقلاب 1357 است که طي آن در 12 بهمن سال 1357 امام خميني (ره) پس از 14 سال تبعيد به ايران بازگشت و در تهران مورد استقبال قريب به سه ميليون ايراني قرار گرفت. اين روز در تقويم رسمي با عنوان آغاز دهه مبارک فجر، مشخص شده است.
با گسترش قيام مردم و خروج شاه از ايران، شاپور بختيار به عنوان آخرين و تنها اميد رژيم پهلوي و سردمداران غربي پشتيبان اين رژيم، به عنوان نخست وزير باقي مانده بود. در طرف مقابل تظاهرات مردم هر روز پر شورتر و مصمم‌تر مي‌شد و شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي بعنوان اصلي‌ترين خواسته مردم در نهضت انقلابي به رهبري امام خميني مطرح مي‌شد. امام خميني که شرط ورود خود را به کشور، خروج شاه، اعلام کرده بودند، با فرار شاه در 26 دي 1357، تصميم به بازگشت گرفتند.
بازگشت امام خميني (ره) به ايران


12 بهمن سالروز ورود تاريخي امام به ايران اسلاميامام خميني (ره) از سيزده آبان سال 1342 تا دوازده بهمن سال 1357، يعني حدود چهارده سال در تبعيد به سر برد؛ در سال 1343 ابتدا به ترکيه و پس از مدتي به عراق تبعيد شد و اوقات پاياني دوري از وطن را در فرانسه و در دهکده‌اي به نام نوفل لوشاتو گذراند. نوفل لوشاتو در روز‌هاي اوج نهضت، به قلب تپنده انقلاب ايران تبديل شده بود. وقتي امام را به ترکيه تبعيد مي‌کردند، شاه و آمريکا هيچ گاه پيش بيني نمي‌کردند که او روزي پيروزمندانه به ايران باز گردد و رژيم شاهنشاهي را از بن برکند. پس از خروج شاه در 26 دي 1357، امام در پيامي کوتاه خطاب به خبرگزاري‌هاي جهان اعلام کرد: «خروج شاه از ايران، اولين مرحله پايان يافتن سلطه جنايت بار پنجاه ساله رژيم پهلوي مي‌باشد که به دنبال مبارزات قهرمانانه ملت ايران صورت گرفته است. من اين پيروزي را به ملت تبريک مي‌گويم.» همچنين ايشان اعلام کرد که در اولين فرصت به ايران باز مي‌گردند.
به تعويق افتادن بازگشت امامخميني(ره) به ايران
در حالي که ياران حضرت امام و مبارزان مذهبي، با وجود تمام نگراني‌ها در تدارک برگزاري مراسم استقبال باشکوهي از امام بودند، اعلام خبر تصميم امام براي آمدن، مسئولان و سردمداران رژيم پهلوي را سخت به تکاپو انداخت. آنان که به شدت از تظاهرات خياباني مردم بر ضد رژيم پهلوي ترسيده بودند، ورود امام را به کشور، پاياني بر تمام اميدهايشان مي‌پنداشتند و يقين داشتند که در اين صورت، طومار سلطنت پهلوي برچيده خواهد شد.
بنابراين، درصدد مقابله با ورود امام به کشور يا مانع تراشي در برابر تصميم امام برآمدند. بختيار در مقام نخست وزيري، نقشه‌هاي گوناگوني در سر مي‌پروراند که انفجار هواپيماي امام يا منحرف کردن مسير هواپيماي حامل امام و سپس دستگيري ايشان از آن جمله بود که هيچ يک عملي نشد. تير آخر او، بستن فرودگاه‌ها به روي هواپيماي امام بود. در حالي که قرار بود پرواز انقلاب در روز ششم بهمن امام خميني (ره) را از فرانسه به ايران بياورد، سازمان هواپيمايي کشور اعلام کرد که به علت بدي هوا و نبود ديد کافي، همه پرواز‌ها لغو شده است.
اعتراض مردم به بسته شدن فرودگاهها
12 بهمن سالروز ورود تاريخي امام به ايران اسلاميبا انتشار خبر بسته شدن فرودگاه‌ها و جلوگيري دولت بختيار از ورود حضرت امام به کشور، مردم با تظاهرات و راهپيمايي‌هاي خود، به اقدام دولت اعتراض کردند. همه افسران نيرو‌هاي سه گانه در پايگاه‌هاي خود در تهران، اصفهان، کرمانشاه، دزفول، همدان و بوشهر اعتصاب کردند و سپس به صفوف تظاهرکنندگان معترض پيوستند. در تهران، سيل جمعيت تظاهر کننده به سوي فرودگاه مهرآباد به راه افتادند. روحانيان مبارز سراسر کشور که براي استقبال از امام به تهران آمده بودند، با تحصن در مسجد دانشگاه اعلام کردند تا بازگشت امام خميني (ره) به کشور به تحصن ادامه خواهند داد. مردم و دانشجويان نيز به جمع تحصين کنندگان مي‌پيوستند. فرداي آن روز، مردم در راهپيمايي عظيم يک ميليوني به مناسبت رحلت پيامبر اسلام، در حمايت از امام شعار دادند.
عقب نشيني دولت بختيار
در پي تحصن‌ها و تظاهرات خونين مردم در اعتراض به بسته شدن فرودگاه ها، دولت بختيار عقب نشيني کرد و شکست را پذيرفت. بختيار در نهم بهمن ماه اعلام کرد که فرودگاه مهرآباد امروز باز خواهد شد و هيچ ممانعتي براي ورود امام به کشور وجود ندارد. هيئت دولت در دهم بهمن اعلام کرد که ورود هواپيماي حامل امام به فرودگاه مهرآباد تهران بدون اشکال است. با اعلام اين خبر، کميته استقبال از امام در پيامي اعلام کرد که امام خميني (ره) در ساعت نه صبح پنج شنبه دوازده بهمن در تهران خواهد بود.
ورود امام خميني (ره) به ايران
12 بهمن سالروز ورود تاريخي امام به ايران اسلاميشامگاه يازده بهمن، هواپيماي امام خميني (ره) از فرودگاه شارل دوگل فرانسه به آسمان پرواز کرد. امام نماز شب را در طبقه دوم هواپيما به جاي آورد و سپس در طبقه پايين هواپيما استراحت کرد. مهماندار هواپيما از مشاهده آرامش امام متعجب شده بود. هنگام طلوع فجر، امام و همراهان نماز صبح را به جماعت به جا آوردند. زمان ورود هواپيما به آسمان ايران، خبرنگاري از امام پرسيد: «چه احساسي داريد؟» و امام پاسخ داد: «هيچ.» امام هيچ احساسي نداشت؛ چرا که او فقط بر مبناي تکليف عمل مي‌کرد. پيروزي و شکست براي او، هر دو زيبا بود. همان طور که شکست، او را نااميد نمي‌کرد، پيروزي نيز احساسات شخصي اش را برنمي انگيخت.
12 بهمن 1357 و پرشکوهترين استقبال تاريخ
در دوازدهم بهمن 1357، پرشکوه‌ترين استقبال تاريخ جلوه گر شد. اين روز يکي از ماندگارترين روز‌هاي تاريخ معاصر ايران است و شور و شوق مردم در آن وصف ناپذير بود. عده زيادي از مردم، خود را به تهران رسانده بودند تا در مراسم استقبال از امام شرکت کنند. تقريبا در ساعت شش صبح، خيابان‌ها سرشار از جمعيت بود. اول صبح، ميليون‌ها نفر در دو طرف خيابان‌هاي مسير امام خميني رحمه الله ايستاده بودند و پنجاه هزار نيروي انتظامي مردمي مشغول منظم کردن آن‌ها بودند.
مردم با گل، خيابان‌ها را تزيين کردند و در قلب استقبال کنندگان، دريايي از اضطراب و شادي موج مي‌زد. در ساعت نه و سي دقيقه صبح، محبوب ملت و پرچم دار آزادي به وطن برگشت. چند لحظه پس از گشوده شدن در خروجي هواپيما، امام در حالي که دستشان در دست مهماندار فرانسوي بود، در مقابل ديدگان مشتاقان ظاهر شد. همه اشک شادي مي‌ريختند. فرياد «اللّه اکبر» به هوا برخاست.
مهمترين پيامدهاي بازگشت امامخميني (ره) به ايران
12 بهمن سالروز ورود تاريخي امام به ايران اسلاميدو حادثه، از مهم‌ترين پي آمد‌هاي بازگشت امام خميني رحمه الله است که به سرعت موجب پيروزي انقلاب اسلامي شد: انتصاب دولت موقت و بيعت نظاميان با امام خميني رحمه الله. امام خميني در 26 دي ماه در آستانه خروج شاه از کشور اعلام کرد که ما دولت را به همين زودي اعلام خواهيم کرد. در پانزده بهمن، نخست وزيري مهندس بازرگان به تصويب شوراي انقلاب رسيد.
در نوزده بهمن، عظيم‌ترين راهپيمايي در سراسر کشور شکل گرفت و ميليون‌ها نفر از دولت منتخب امام خميني رحمه الله حمايت کردند. از سوي ديگر، در دهه انقلاب، ارتش که تنها نقطه اتکاي رژيم بود، به انقلاب پيوست. فرار، نافرماني، اعتصاب، شرکت در تظاهرات و سرانجام، بيعت با امام خميني رحمه الله، نشانه همراهي ارتش با امام بود که در نوزده بهمن به اوج خود رسيد. در نتيجه، رژيم بدون پشتوانه به سرعت از هم پاشيد و انقلاب اسلامي در 22 بهمن به پيروزي نهايي رسيد.