طرح‌های پرحاشیه نمایندگان؛ بی‌اعتنایی به مردم

آرمان امروز، گروه سياسي: در شرايطي که فشار اقتصادي و نارضايتي‌هاي عمومي باعث افزايش اعتراضات شهروندان شده است به نظر مي‌آيد هيچ تحرکي از سوي قواي سه‌گانه وجود ندارد تا بتوانند موانع و مشکلات را کنار بزنند. با توجه به اين توضيح کوتاه بايد به اين موضوع اشاره کنيم که مجلس شوراي اسلامي گويا وظيفه ذاتي خود که نظارت بر اجراي قوانين و همينطور نظارت بر عملکرد دولت است را فراموش کرده و حالا تنها به موضوعات حاشيه‌اي مي‌پردازد که نه‌تنها گره‌اي از مشکلات جامعه را باز نمي‌کنند، بلکه به‌دليل انتشار اظهاراتشان در رسانه‌ها و فضاي مجازي واکنش‌هايِ همراه با چاشني عصبانيت را به همراه دارد. در چند هفته اخير مشاهده مي‌کنيم که مجلس به جاي سوال و جواب از دولت و به‌دليل آنچه کم تحرکي ناميده مي‌شود دست به ابداع طرح‌هايي زده‌اند تا نشان دهند از متن جامعه فاصله دارند زيرا چنان که از نام اين طرح‌ها مشخص است هيچ ارتباطي به اعتراضات و مطالبات شهروندان ندارد. اگر بخواهيم به تعدادي از اين طرح‌هاي ناکارآمد اشاره کنيم مي‌توانيم از «طرح صيات از فضاي مجازي»، «طرحي براي مجازات افراد مشهور»، «طرح سوت زني يا همان حمايت از گزارشگران فساد»، «طرح محدوديت خبرنگاران»، «طرح ويژه حجاب»، «طرح مختص به افرادي مانند علي کريمي»، «طرح محدوديت ماموريت‌هاي خارجي مسئولان» و ... نام ببريم. اين عدم ناديده‌گيري نمايندگان قطعا به سرمايه‌هاي اجتماعي صدمه خواهد زد و باعث افزايش شکاف بين ملت و مردم خواهد شد.
«مهدي آيتي»، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي و تحليلگر مسائل سياست ايران در پاسخ به اين سوال که نمايندگان مجلس چرا تا اين حد از متن جامعه فاصله دارند که چنين طرح‌هايي را در دستور کار قرار مي‌دهند، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «در ابتدا بايد به اين موضوع اشاره کنيم که کشور در يک بن‌بست سياسي و اقتصادي قرار دارد و همانطور که مشاهده مي‌کنيد کاري از دست هيچکدام از قواي سه‌گانه و سازمان‌ها و نهادها بر نمي‌آيد و تاکنون نتوانسته‌اند راه برون رفت از اين وضعيت را پيدا کنند. توجه داشته باشيد که مطرح کردن چنين طرح‌هايي تنها جنبه تبليغاتي و حاشيه‌اي دارد زيرا در فاصله‌اي که تا انتخابات مجلس سال آينده فرصت باقي است نمايندگاني که در طول 3 سال گذشته هيچ عملکردي نداشته‌اند حالا با چنين تکنيک‌هايي مي‌خواهند به هوادارن خود در شهرستان‌ها بگويند که در حال تلاش هستند تا مشکلات را رفع کنند. برخي هم تنها به دليل سرگرمي و براي اينکه بيکار پشت ميز ننشينند، برخي طرح‌هايي را عنوان مي‌کنند که در ادامه خودشان هم نمي‌توانند در موردشان توضيح دهند.»
اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در همين زمينه و با اشاره به مشکلات شهروندان در سال‌هاي اخير ادامه مي‌دهد: «نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم به خوبي مي‌دانند که به دليل ناکارآمدي هيچ تحرکي نمي‌توانند بکنند. تنها کاري که از مسئولان بر مي‌آيد اين است که مي‌خواهند کاستي‌ها وکمبودها و عدم کارآمدي خود را به امريکا و دولت‌هاي گذشته ربط مي‌دهند و به‌نوعي با اين استراتژي تلاش مي‌کنند خود را در صدر اخبار نگاه دارند. برخي اظهاراتي که مطرح مي‌شود نشان مي‌دهد که گوينده اطلاعت دقيقي از فضاي جامعه و کشور ندارد و حتي يک نوجوان هم مي‌تواند آنها را به چالش بکشد. به جاي اينکه در مورد مشکلات و چالش‌هاي جامعه حرف بزنند همواره فرا فکني مي‌کنند و مردم هم مي‌دانند که نمي‌توان به گفته‌ آنها اعتماد کنند. موضوع اينجا است که بايد ابتدا مشکلات بين‌المللي ايران با جهان برطرف شود و پس از آن اکثر مشکلات اقتصادي و سياسي ايران برطرف خواهد شد. در شرايطي که هيچ تحرکي از دولت در زمينه رابطه با جهان رخ نمي‌دهد طبيعي است که نمايندگان مجلس هم به‌دنبال حاشيه باشند و از متن جامعه فاصله بگيرند. براي بهبود وضعيت جامعه ابتدا بايد سرنوشت برجام مشخص شود.»