مصادره فتاح

سيدحسين سجادي
رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم واگذاری زمین‌های بنیاد پهلوی گفته «تمام گیلان، مازندران و گلستان را به نام  خاندان پهلوی سند زده بودند» در واقع اگرچه تردیدی وجود ندارد که خاندان پهلوی ثروت زیادی را به جیب زده و از کشور خارج کرده اند اما این اظهارت پرویز فتاح کمی جای تامل دارد. چرا که آنچه از این اظهارت بر می آید آدرس غلطی است که به نظر می رسد رئیس بنیاد مستضعفان قصد دارد کاری که با دستور مقام معظم رهبری و در دهه 80 ودر دوران چند رئیس قبلی بنیاد رقم خورده به نام خود مصادره کند . در آن سال‌ها آئین‌نامه مذکور با ابلاغ مقام معظم رهبری و توسط آقای فروزنده به‌عنوان رئیس وقت بنیاد مستضعفان اجرایی‌شد.
در این رابطه کافی است نیم نگاهی به تاریخ پس از پهلوی بی اندازیم. در واقع یکی از فعالیت های «بنیاد پهلوی» که در اختیار «فرح دیبا» قرار داشت شامل بخشی از زمین‌های استان های شمالی کشور بود که کار اصلی این بنیاد معاملات و یا اجاره زمین‌ها به کشاورزان و متقاضیان زمین و بهره‌برداری از منافع و حاصل دسترنج کشاورزان بود. روندی که پس از انقلاب تغییر یافت و با شکل گیری «بنیاد مستضعفان»، بنیاد پهلوی نیز به این بنیاد واگذار شد. البته پس از آن بنیاد مستضعفان که باحجم گسترده‌ای از شرکت‌ها و املاک به جا مانده مواجه بود با ایجاد «بنیاد علوی» کار رسیدگی به این املاک و مستغلات را به زیر مجموعه خود تفویض کرد. اما این پایان کار نبود و در نهایت در دهه 80 با دستورمقام معظم رهبری بنیاد مستضعفان موظف شده تا با پیگیری و بررسی افرادی که در این زمین ها مشغول به کار بودند نسبت به واگذاری آنها اقدام کند. پس از آن وظیفه این دستور به بنیاد علوی سپرده شد و با گذشت دو دهه از این دستور، کار واگذاری ادامه یافت. حال پس از پایان یافتن دوران مدیریت چند رئیس بنیاد مستضعفان پرویز فتاح در فعالیت‌های رسانه‌ای از اهدای یکصد و سی‌وپنج هزارمین سند از املاک غصب شده توسط خاندان پهلوی به مردم رونمایی می‌کند. اقدامی که در دولت‌های قبلی نیز رقم خورده، اما هیچگاه تا این اندازه با اقبال رسانه‌ای مواجه نشده است . به راستی اینکه املاک مصادره شده دوران پهلوی به افراد و صاحبان اصلی آنها باز گردد تصمیمی خردمندانه بوده که از سوی مقام معظم رهبری رقم خورده حال چه شده است که رئیس بیناد مستضعفان قصد دارد در نخستین سال از فعالیت دولت تمامی اقدامات روسای قبلی را به نام خود بزند؟ آیا آقای فتاح برنامه جدیدی را برای خود پایه گذاری کرده که حاضر است از تمام فعالیت‌های مدیران و مسئولان قبلی بنیاد عبور کند ؟ احتمالا باید پاسخ این سئوال را در آینده نزدیک و در روند تلاش برای ترقی آقای فتاح شاهد باشیم. «پرویز فتاح» در مراسم «اهدای یکصد و سی‌وپنج هزارمین سند از املاک غصب شده توسط خاندان پهلوی به مردم» که در شهرستان رشت برگزار شد، با اشاره به رونمایی از دفتر بزرگ املاک پهلوی در استان گیلان گفت: این دفتر املاک شامل بیش از ۳۶۰ رقبه است که هر رقبه شامل یک منطقه یا روستا است و امضای مالکان اصلی آنها به زور در آن ثبت شده و همه این املاک را بدون پرداخت یک ریال، از مالکانشان غصب کردند. وی با بیان اینکه تمام استان گیلان، مازندران و گلستان را به نام پهلوی و همه خراسان جنوبی را به نام اعلم زده بودند، گفت: علاوه بر املاک پهلوی، ما برخی از خودروهای خاندان پهلوی را در یک موزه به نمایش گذاشته ایم و جالب اینکه برخی از این خودروها در دنیا منحصر به فرد است؛ یا خودروی طلایی رضا پهلوی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.
فتاح با انتقاد از افرادی که به سخنان قبلی او مبنی بر خروج ۱۰۰ میلیارد دلار از پول مردم توسط پهلوی اعتراض کرده بودند گفت: ما یک بار عدد ۱۰۰ میلیارد دلار را گفتیم و برخی‌ها گفتند درآمد نفتی انقدر نبوده، ولی ما این عدد را با محاسبه اعلام کردیم. وی با اشاره به واگذاری املاک غصب شده توسط پهلوی به مردم به همت بنیاد مستضعفان گفت: ما امسال یکصد و سی و پنج هزارمین سند از املاک غصب شده توسط خاندان پهلوی را به مردم و مالکان آنها بازگرداندیم و این فرایند به دلیل شناسایی‌ها و کار کارشناسی، بسیار زمان‌بر بود ولی ان شاءالله واگذاری این املاک تا سال آینده به اتمام می رسد. فتاح با اعلام آمادگی مجدد برای واگذاری املاک در اختیار بنیاد به نهضت ملی مسکن و هرگونه خدمات عام المنفعه همچون مدرسه و بیمارستان گفت: این افتخار ما است که انقلاب امام راحل را اقامه کنیم و برای خدمت به مردم، هیچ منتی بر هیچ کس نداریم.