پاسخ ایران به بیانیه آژانس و اروپا

آرمان ملي: روز گذشته چهار کشور فرانسه، آلمان، انگليس، آمريکا بيانيه‌اي را در ارتباط با برنامه هسته‌اي ايران و گزارش ادعايي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره اينکه ايران بدون اطلاع آژانس، تغييراتي در پيکربندي برخي از سانتريفيوژهاي خود اعمال کرده است، منتشر کرده‌اند و مدعي شدند که «ما گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر اينکه ايران بدون اطلاع آژانس، تغيير اساسي در پيکربندي برخي از سانتريفيوژهاي خود اعمال کرده است را مورد توجه قرار مي‌دهيم. اين سانتريفيوژها اورانيوم با غناي بالا تا 60 درصد را در سايت فردو توليد مي‌کنند.» آنها در ادامه بيانيه مشترک خود مدعي شدند: «همان‌طور که آژانس اعلام کرد، اين تغيير اعلام نشده با تعهدات ايران در توافقنامه پادماني جامع NPT مغاير است... . با تغيير جديد گزارش شده در پيکربندي آبشارهاي سانتريفيوژهاي مورد استفاده براي توليد اورانيوم نياز است که ايران به تمام تعهدات پادماني خود پاي‌بند باشد و نظارت مورد نياز آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را بپذيرد. همچنين به‌عنوان بخشي از تحقيقات پادمان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به‌رغم تصويب دو قطعنامه درباره اين موضوع از سوي شوراي حکام در سال گذشته، هنوز پاسخ معتبري به سؤالات باقي‌مانده آژانس ارائه نکرده است. ما از ايران مي‌خواهيم که به تمام تعهدات بين‌المللي الزام‌آور قانوني خود بر اساس توافقنامه پادمان جامع با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پايبند باشد و در اجراي پادمان‌هاي مؤثر در فردو به‌طور کامل با آژانس همکاري کند.»
واکنش به بيانيه آژانس و اروپا
اسلامي، رئيس سازمان انرژي اتمي در مراسم افتتاح پنجاه‌و‌سومين نمايشگاه دستاوردهاي حوزه صنعت هسته‌اي درباره گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: «برداشت بازرس آژانس از بازديدش در فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد.» اسلامي درباره گزارش ادعايي آژانس افزود: «موضع‌گيري آژانس باعث ابراز تاسف است؛ اولا گزارش‌ها درباره هيچ کشوري جز ايران بلافاصله رسانه‌اي نمي‌شود. برداشت بازرس آژانس از بازديدش در فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد. ما بلافاصله توضيحات را ارائه کرديم که فيلم آن موجود و قابل ارائه است. اين توضيحات همان روز مکاتبه شد و بازرس آژانس هم متوجه اشتباه خود شد.»
غني‌سازي 60 درصدي اورانيوم


در روزهاي اخير درگزارشي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که به رويت خبرگزاري رويترز رسيده آمده است که ايران در حال غني‌سازي 60 درصدي اورانيوم در تاسيسات فردو است و اينگونه ادعا شده با آنچه تهران به آژانس اعلام کرده بود در تناقض است. به گزارش تسنيم: رويترز بر اين اساس مدعي شد که آژانس به بهانه ايجاد يک تغيير اعلام نشده در اتصال بين 2 آبشار سانتريفيوژهاي IR- 6 با غني سازي اورانيوم تا 60 درصد در نيروگاه فردو ايران را مورد انتقاد قرار داده است. رافائل گروسي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارشي به اعضاي اين نهاد گفته است که نگران است ايران بدون اطلاع قبلي آژانس، تغييري اساسي در اطلاعات طراحي نيروگاه غني‌ سازي سوخت فردو پيرامون توليد اورانيوم با غناي بالا اعمال کرده باشد. رويترز به نقل از اين گزارش نوشت که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دسترسي مرتب به فردو براي راستي آزمايي فعاليت‌هايي مانند بازرسي دارد و با ايران در مورد افزايش اين فعاليت‌ها در حال مذاکره است. اين ادعاي آژانس در حالي است که ايران به اين نهاد سازمان ملل تغيير وضعيتي که در اين گزارش آمده را در روز 16 ژانويه (26 دي) پس از بازرسي در همان روز، اطلاع داده بود.
اظهارمقام صهيونيستي در مورد پرونده هسته‌اي ايران
همچنين رئيس سابق اطلاعات نظامي ارتش اسرائيل که اکنون مدير موسسه مطالعات امنيت ملي است در اظهاراتي مداخله جويانه گفت: «مخالفت‌ها اين بود که در اين بند، (بند غروب) به ايران اجازه داده مي‌شود توانايي هسته‌اي خود را تا حد يک کشور آستانه هسته‌اي پيش ببرد.» يک واقعيت ناخوشايند وجود دارد که بنيامين نتانياهو نخست وزير و ديگراني که به‌شدت عليه اين توافق فعاليت کردند، بايد با آن روبه‌رو شوند. آنها ديگر از خط قرمز آن‌ها عبور شده است. هيمن افزود: «پروژه هسته‌اي ايران در وضعيت بي‌سابقه‌اي قرار دارد. آن‌ها اورانيوم غني شده کافي براي بمب اتمي دارند. در گذشته به خود مي‌گفتيم هر کاري که لازم باشد انجام مي‌دهيم تا جلوي ايران را از دستيابي به اين موقعيت بگيريم.»