زلزله ویـــرانگر در ترکیه و سوریه

آرمان ملي: زمين لرزه بزرگي بامداد دوشنبه جنوب ترکيه و شمال سوريه را لرزاند که براساس آخرين آمار) تا لحظه انتشار اين گزارش)، شمار جانباختگان اين زمين لرزه در ترکيه به 1498 نفر و در سوريه به 783 نفر و شمار زخمي‌ها در سوريه به 1042 و در ترکيه به 5383 نفر رسيده است. اين زمين لرزه 7.8 ريشتري در ساعت 4 و 17 دقيقه بامداد دوشنبه، 17 بهمن‌ماه در مرز ترکيه و سوريه رخ داده و کانون آن استان «قهرمان‌ماراش» در ترکيه بوده است. مرکز اين زمين لرزه در شهر «پازارجيک» در استان قهرمان‌مرعش و در عمق 24.1 زمين بوده و براساس گزارش‌ها، 5 پس‌لرزه قوي نيز پس از آن به وقوع پيوسته است.11 دقيقه بعداز اين زلزله، پس‌لرزه‌هاي قوي در مرکز ترکيه حس شده، از جمله زلزله ديگري به بزرگي 6.7 اين منطقه را لرزانده است. شهروندان مناطق هم‌مرز با ترکيه از جمله عراق، لبنان و سوريه نيز اين زلزله را حس کرده‌اند. گزارش‌ها همچنين حاکيست در بيروت عده‌اي از مردم به‌دليل نگراني از زلزله به خيابان‌ها آمده‌اند. به گزارش اسکاي‌نيوز، ساختمان‌هاي بسياري ويران شده‌اند و عده زيادي زيرآوار مانده‌اند. وزير کشور ترکيه گفته است دستکم 10 شهر از جمله عثمانيه، آدانا و دياربکر براثر زلزله آسيب ديده‌اند. ترکيه روي يکي از مناطق زلزله‌خيز جهان واقع شده است. به گزارش «بي‌بي‌سي»، در سال 1999 بيش از 17 هزار نفر در پي زلزله‌اي شديد در شمال غرب ترکيه جانباختند.
بررسي خطوط ريليِ سوريه
وزارت حمل‌ونقل سوريه (دوشنبه) اعلام کرد که در پي وقوع زلزله 7.8 ريشتري، ارتباطات ريلي در سراسر اين کشور براي بررسي وضعيت خطوط راه‌آهن به حالت تعليق درآمده است .زلزله 7.8 ريشتري که در ترکيه رخ داد، در «دمشق» و «لاذقيه» سوريه نيز احساس شده و خسارات چشمگير برجا گذاشته است. به گزارش اسپوتنيک، اين وزارتخانه در بيانيه‌اي اعلام کرد: حرکت قطارها در کل طول راه‌آهن به‌عنوان يک اقدام پيشگيرانه متوقف شده است. همچنين تيم‌هاي فني در حال بررسي وضعيت ريل‌هاي راه‌آهن، جاده‌ها و پل‌ها هستند. حسين مخلوف، وزير ادارات محلي و محيط‌زيست سوريه با اشاره به خسارات شديد ناشي از زلزله در مرز ترکيه و سوريه تاييد کرد که کشورش تمام توان خود را براي مقابله با اثرات زلزله ويرانگر بسيج خواهد کرد. وي افزود: اتکاي ما در مقابله با اثرات زلزله بر تجربه نهادهاي سوريه، سازماندهي کار و تدوين برنامه و هماهنگي کامل بين وزارتخانه‌ها و نهادهاي دولتي است.
جلسه فوق‌العاده بشار اسد


منابع رسانه‌اي همچنين از برگزاري جلسه فوق‌العاده هيات وزيران سوريه به رياست رئيس‌جمهوري اين کشور براي بررسي پيامدهاي زمين‌لرزه و آماده‌باش ارتش اين کشور در مناطق زلزله زده خبر دادند. خبرگزاري «سانا» اعلام کرد که بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه جلسه فوق‌العاده کابينه را به منظور بررسي عواقب زمين لرزه 7.8 ريشتري که بامداد دوشنبه سوريه را لرزاند و صدها قرباني و تعداد زيادي مجروح برجاي گذاشت و منجر به ريزش و تخريب ده‌ها ساختمان مسکوني شد، برگزار کرد. در اين جلسه تصميماتي براي رسيدگي به زلزله‌زدگان اتخاذ و بشار اسد از وزراي مربوطه خواست تا خود به شکل مستقيم بر روند عمليات امداد و نجات در استان‌هاي مختلف نظارت کنند. در همين حال، وزارت دفاع سوريه نيز اعلام کرد که تمامي يگان‌ها، تشکيلات و نهادهاي ارتش در تمامي استان‌ها براي امدادرساني زلزله‌‌زدگان، جست‌وجوي افراد گرفتار در زيرآوار به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. رائد احمد، مديرکل مرکز ملي پايش زلزله سوريه نيز با اشاره به اينکه مناطق نزديک به مرکز زمين‌لرزه در ادلب، لاذقيه و مناطق مختلف سوريه تحت‌تأثير زمين‌لرزه‌هاي شمال اسکندرون قرار گرفته‌اند، گفت: حلب بيشترين آسيب را ديده است. احمد ادامه داد: زمين لرزه اصلي در شمال اسکندرون و در منطقه خشکي رخ داده و در دريا نبوده است و بنابراين بر خلاف عقيده برخي طرف‌ها نشانه‌اي از وقوع سونامي وجود ندارد.
ترکيه درخواست کمک کرد
براساس گزارش سي‌ان‌ان، همچنين آژانس بلاياي طبيعي ترکيه براي انجام عمليات جست‌وجو و نجات از جامعه بين‌المللي درخواست کمک کرده است. «رجب طيب اردوغان»، رئيس‌جمهوري ترکيه پس از وقوع زلزله شديد در اين کشور که مناطق وسيعي از ترکيه و سوريه را تحت‌تاثير قرار داد، بيانيه‌اي صادر کرد. رئيس‌جمهوري ترکيه در پيامي توئيتري نوشت: تيم‌هاي جست‌وجو و نجات ما بلافاصله به مناطق زلزله زده اعزام شدند. وزارت بهداشت و همه نهادهاي ديگر نيز به سرعت دست به کار شدند. ما در حال هماهنگ‌کردن فعاليت‌هايي هستيم که بعد از وقوع زلزله شروع شده است. وي بيان د اشت: ما اميدواريم که باهم هرچه زودتر و با کمترين تلفات با اين فاجعه مقابله کنيم .اردوغان گفت: زلزله 7.8 ريشتري که بامداد دوشنبه در ترکيه رخ داد، قوي‌ترين زمين‌لرزه از سال 1939 تاکنون بوده است. اردوغان که از دفتر هماهنگي کار براي از بين‌بردن پيامدهاي زلزله صحبت مي‌کرد، افزود: ما قوي‌ترين فاجعه‌ در قرن گذشته را تجربه کرديم. ما زلزله ارزينجان را هم در سال 1939 تجربه کرديم. اردوغان همچنين تاييد کرد: تاکنون 45 کشور به ما پيشنهاد کمک داده‌اند.
انفجار خط لوله گاز
به گزارش آناتولي، براثر اين زلزله، يک خط لوله گاز در نزديکي شهر قهرمان‌مرعش منفجر شده است. پس از وقوع زلزله در برخي مناطق نيز آتش‌سوزي رخ داده و آتش‌نشانان براي اطفاي حريق به محل حادثه اعزام شدند.
ادامه عمليات جست‌وجو و نجات
گزارش‌ها همچنين حاکيست عمليات جست‌وجو و نجات در منطقه زلزله‌زده کماکان ادامه دارد .مقامات محلي مي‌گويند: پس از اين حادثه، يک مرکز بحران توسط فرمانداري قهرمان‌مرعش ايجاد و تمام نهادهاي امدادي به‌ويژه آفاد به سمت محل حادثه اعزام شدند. در جريان عمليات جست‌وجوي شهروندان از زيرآوار، تعدادي از شهروندان نيز نجات يافتند. همچنين برخي ويدئوهاي منتشرشده نشان مي‌دهد که در برخي مناطق زلزله‌زده در ترکيه همزمان با عمليات جست‌وجو و امدادرساني بارش برف آغاز شده است.