شمار کشته‌های زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه از ۵۴۰۰ نفر گذشت

به گزارش ایسنا، زلزله ویرانگر روز دوشنبه ترکیه با ۷.۸ ریشتر بزرگی، که بنا بر اعلام سازمان ملل، قوی‌ترین زلزله در این کشور در طول ۸۰ سال گذشته بوده است در سوریه نیز تلفات و خسارات زیادی برجای گذاشته و علاوه‌بر این دو کشور در لبنان و عراق هم احساس شد.
فعالیت و تلاش تیم‌های امداد و نجات در مناطق زلزله زده دو کشور ترکیه و سوریه همچنان ادامه دارد و این در حالی‌است که بسیاری از ساکنان در پی تخریب خانه‌های خود در سرمای هوا آواره شده‌اند و افراد بسیاری زیر آوار هستند براین اساس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که احتمال دارد تعداد تلفات زلزله در دو کشور تا ۸ برابر رقم فعلی برسد.
افزایش شمار جانباختگان زلزله ترکیه به ۳۷۰۳ نفر
مدیرکل مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) از افزایش شمار جان باختگان زلزله بامداد دوشنبه این کشور به سه هزار و 703 نفر خبر داد.


به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، «اورهان تاتار» گفت که تعداد مجروحان به ۲۲ هزار و ۲۸۶ نفر رسید و مساحت متاثر از زلزله حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع است.
تاتار همچنین تعداد ساختمان‌های فروریخته را پنج هزار و ۷۷۵ ساختمان اعلام کرد و گفت گزارش‌هایی مبنی بر ریزش ۱۱ هزار و ۳۰۲ ساختمان دریافت کرده که تایید نشده است.
اعلام وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه
در مناطق زلزله‌زده ترکیه
رئیس‌جمهوری ترکیه دیروز در برنامه زنده تلویزیونی آخرین وضعیت کمک به زلزله زدگان این کشور را تشریح کرد.رجب طیب اردوغان در این برنامه تلویزیونی گفت: بیش از هشت هزار نفر از شهروندان زنده نجات یافتند.
وی زلزله اخیر ترکیه را یکی از بزرگ‌ترین بلایای تاریخ جمهوری ترکیه، منطقه و جهان عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۵۳ هزار و ۳۱۷ نیروی جست‌وجوگر در منطقه زلزله زده در حال تلاش برای نجات در زیر آوار ماندگان هستند.
اردوغان از توزیع ۵۴ هزار چادر، ۱۰۲ هزار تخت و سایر ملزومات در بین حادثه دیدگان ترکیه خبر داد و گفت: ۱۰۰ میلیارد لیر اعتبار برای مدیریت زلزله به موسسات مرتبط اختصاص یافته است. رئیس‌جمهوری ترکیه ادامه داد: به دلیل شرایط سخت زمستانی، در حمل‌ونقل و امدادرسانی تیم‌های جست‌وجو و نجات با مشکل مواجه هستیم و به همین علت تعداد زیادی از پرسنل نیروهای امنیتی و نظامی نیز برای عملیات جست‌وجو و نجات مأمور شدند. وی بیان داشت: نیروهای ژاندارمری ترکیه با هزاران نیروی متخصص و همچنین ۲۶ هواپیمای باری و فرماندهی گارد ساحلی ترکیه با کشتی‌ها و قایق‌های خود در منطقه فاجعه در حال امدادرسانی هستند و برنامه‌ریزی برای قرار گرفتن هتل‌ها در خدمت حادثه دیدگان در حال انجام است و بر این اساس، ۵۰ هزار تخت در منطقه آنتالیا آماده شده است. در همین حال، رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اعلام یک هفته عزای عمومی، به مدت سه ماه در مناطق زلزله‌زده این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. همچنین براساس اعلام معاون رئیس‌جمهوری ترکیه، ۳۸۰ هزار و ۵۰۰ زلزله‌زده در خوابگاه‌های آموزش پرورش و وزارت ورزش اسکان داده شدند.
تاکنون از ۳۸۵ هزار مدرسه و دانشگاه برای پناه دادن به زلزله زدگان استفاده شده است.
افزایش تلفات زلزله در سوریه
شبکه خبری سی ان ان عصر دیروز در گزارشی اعلام کرد: شمار جان‌باختگان زلزله ۷.۸ ریشتری دوشنبه تاکنون در سوریه به هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است. به این ترتیب مجموع قربانیان زمین‌لرزه در دو کشور تا لحظه تنظیم خبر(ساعت 20:30 سه شنبه) به پنج هزار و 415 نفر افزایش یافته است. البته دیروز خبرگزاری المیادین تعداد قربانیان زلزله سوریه را دو هزار و 300 نفر اعلام کرده بود.
اعلام آمادگی 70 کشور
برای ارسال نیرو و تجهیزات
در پی وقوع زلزله مقامات ترکیه، هشدار سطح ۴ را اعلام کردند که به معنای درخواست کمک بین‌المللی است. براساس اعلام اوکتای معاون رئیس‌جمهوری ترکیه سه هزار و ۲۹۴ امدادگر از سایر کشورها آمده و ۷۰ کشور نیز پیشنهاد کمک داده و هم اکنون تیم‌های ۱۴ کشور فعالیت‌های میدانی را آغاز کرده‌اند. امدادگران در حال حفاری در میان آوارهای ساختمان‌ها در تمام شهرهای بزرگ در امتداد مرز ترکیه با سوریه‌اند. برخی از شدیدترین ویرانی‌ها در نزدیکی مرکز زمین‌لرزه بین «قهرمان ماراش» و «غازی عنتپ » رخ داده است، جایی که تقریبا کل ساختمان‌های شهر ویران شده‌اند.
ویرانی۶ هزار ساختمان
و ۲۴۳ پس لرزه بالای ۶ ریشتر
رئیس‌مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه صبح دیروز از ارسال کمک‌های ۶۵ کشور جهان به ترکیه خبر داد و گفت: ۲۴۳ پس لرزه شدید بیشتر از ۶ ریشتری در ۲۴ ساعت پس از زلزله اولیه به وقوع پیوسته است. وزیر شهر‌سازی ترکیه اعلام کرد که ۱۳.۵ میلیون نفر از شهروندان این کشور در ۱۰ استان به طور مستقیم تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند.
ترک خوردن «سد آتاتورک»
مقامات محلی می‌گویند: به نظر می‌رسد که سد آتاتورک در جنوب شرقی ترکیه پس از دو زمین لرزه ویرانگر روز دوشنبه در وضعیت بحرانی قرار دارد. به گزارش‌ ایسنا، گزارش‌هایی از ترکیه حاکی از آن است که در پی زلزله‌های شدید شکاف‌های زیادی در سد ایجاد شده است.کارشناسان هشدار دادند که سد هر لحظه ممکن است بشکند و ویرانی ناشی از آن می‌تواند منطقه‌ای به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع در نزدیکی سد را تحت تأثیر قرار دهد.
احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی
در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه
امدادرسانی در میان ویرانه‌های مناطق زلزله‌زده در حالی ادامه دارد که به گفته یکی از مدیران ارشد شرایط اضطرار در دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت با توجه به برودت هوا بیماری‌های تنفسی و عفونی زلزله‌زدگان را تهدید می‌کند. افرادی که نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند در مکان‌های عمومی دور هم جمع می‌شوند و این امر خطراتی را به همراه خواهد داشت، به ویژه اگر وسایل گرمایشی برای آنها فراهم نشود و ازدحام جمعیت اتفاق بیفتد احتمال انتشار ویروس‌های تنفسی نیز وجود دارد.
امدادرسانی در سوریه در محاصره تحریم
در زمانی که آمار غیرنهایی قربانیان زلزله در سوریه به بیش از هزار و 700 نفر رسیده است تعداد زیادی از شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی از ورود به فرودگاه‌های سوریه به خاطر تحریم‌های آمریکا و اروپا خودداری می‌کنند. در این راستا وزارت خارجه سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل و آژانس‌های آن و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دیگر نهادهای بشردوستانه درخواست کمک برای مقابله با پیامدهای این زلزله ویرانگر کرده است. مقامات سوریه به‌عنوان یک اقدام احتیاطی گاز طبیعی و برق را در سراسر منطقه زلزله‌زده قطع کردند. تخریب‌ها در سوریه بسیار زیاد است. در حال حاضر میلیون‌ها نفر در اثر ۱۰ سال جنگ در این کشور آواره شده‌اند. این افراد اغلب در اردوگاه‌ها یا در خانه‌های ساده زندگی می‌کنند. شرایط آسیب‌پذیر و استفاده از مواد ساختمانی فاقد استحکام، به این معنی است که بسیاری از اقامتگاه‌ها در اردوگاه‌ها ممکن است فرو ریخته یا آسیب جدی دیده باشند. فیلم‌های خبری و ویدیوها، ویرانی‌ها را نشان می‌دهد و در مناطقی تمام امکانات مسکونی از بین رفته است. زیرساخت‌ها و بیمارستان‌های این مناطق پیش از زلزله نیز آسیب شدیدی دیده بود و ساکنان آنها به کمک‌های بشردوستانه دسترسی کافی ندارند. برخی مخالفت‌ها در سازمان ملل متحد نیز تحویل کمک‌ها را به این مناطق محدود کرده است. گذرگاه‌های مرزی کلیدی مانند باب الحوا برای میلیون‌ها نفر حیاتی‌اند. با این حال، با توجه به تخریب‌های گسترده زلزله در منطقه ‌هاتای در ترکیه، معلوم نیست که آنکارا بتواند به سوری‌ها در آن سوی مرز کمک کند.
توقف امدادرسانی
به مناطق زلزله‌زده شمال غرب سوریه
سازمان ملل اعلام کرد که امدادرسانی به مناطق تحت تاثیر زمین‌لرزه در شمال غربی سوریه به دلیل خرابی راه و مشکل تدارکات به‌دلیل ویرانی‌های زلزله موقتا متوقف شده است.اکنون فقط یک راه زمینی به مناطقی که در کنترل دولت سوریه نیست، باز است. این مناطق دچار کمبود بیمارستان فعال و امکانات پزشکی‌اند. البته در مناطقی که در کنترل دولت بشار اسد هستند، کمک‌های امدادی رسیده است.
به گفته نماینده سازمان ملل در امور سوریه، مشکلات تحریمی روند کمک‌رسانی به مردم سوریه را پیچیده‌تر کرده است. مرکز اصلی زلزله در شمال سوریه شهر «ادلب» بوده که این شهر همچنان در اختیار گروه‌های تروریستی است و هنوز آمار رسمی از میزان کشته‌شده‌ها و ویرانی‌ها در این شهر در دسترس نیست.
اعزام تیم‌های امدادی ایران به ترکیه و سوریه
از ایران نیز تیم پزشکی و امدادی هلال‌احمر دوشنبه شب برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله به ترکیه اعزام شدند. دیروز هم 6 تیم شامل ۴۵ نفر در قالب تیم‌های جست‌وجو، امدادونجات، درمان اضطراری و مدیریت هماهنگی عملیات، برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه به این کشور اعزام شدند. در سوریه با وجود هشدار سازمان ملل درباره مشکلات‌پیش‌روی کمک‌رسانی در این کشور همچون تخریب مسیرها، کمبود سوخت و هوای سرد، کمک‌های امدادی ایران به سوریه اعزام شده و به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران، اولین محموله امدادی ایران در قالب ۴۵ تن شامل پتو، چادر، دارو، مواد غذایی و دیگر ملزومات زلزله‌زدگان سوریه وارد فرودگاه حلب شده است که به سرعت تخلیه و بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. امروز نیز یک هواپیمای دیگر به حلب می‌رود و علاوه‌بر آن هواپیمای دیگری از کمک‌های امدادی به لاذقیه که بیشترین آسیب‌ را از زلزله متحمل شده است اعزام خواهد شد تا کمک‌ها بین زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان توزیع شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز از ورود اولین پرواز حامل کمک‌های ایران به زلزله‌زدگان ترکیه به «غازی عنتپ» خبر داد و گفت: نیازهای اعلام شده در مورد زلزله اخیر توسط مرکز مدیریت حوادث ترکیه، تجهیزات آوار برداری،تجهیزات زنده یاب، گروه امداد و نجات به همراه سگ و ژنراتور برق است.