رئیسی خطاب به سفیر فرانسه: حقایق جامعه ایران را صحیح منتقل کنید

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر دیروز سه‌شنبه در آیین دریافت استوارنامه «نیکولا رُش» سفیر جدید فرانسه نسبت به غلبه افراط‌گرایی در فرانسه و حمایت از اسلام‌ستیزی هشدار داد.
رئیس‌جمهور همچنین با ابراز تاسف از محاسبات غلط برخی کشورهای اروپایی درباره محیط داخلی ایران، آن را ناشی از عدم درک حقیقت ملت با عظمت ایران و وابستگی به منابع اطلاعاتی معاند دانست.
آیت‌الله رئیسی به سفیر جدید فرانسه توصیه کرد که حقایق جامعه ایران را به درستی به هیئت حاکمه فرانسه منتقل کند و این مسئله را وظیفه اصلی خود بداند.
«نیکولا رُش» سفیر جدید فرانسه نیز در این مراسم با ابراز امیدواری به بهبود و گسترش همکاری‌های فیمابین، تصریح کرد: از طرف رئیس‌جمهور فرانسه ماموریت دارم در جهت رفع سوتفاهم‌های موجود در روابط و گسترش همکاری‌های دو کشور تلاش کنم.


ظرفیت‌های متنوع ایران – اروگوئه
امکان ارتقای همکاری‌های فیمابین به سطوح بالاتر را
فراهم کرده است
رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه «برالدو روکه نیکولا فلانگین» سفیر جدید اروگوئه نیز گفت: وجود ظرفیت‌های متنوع متقابل، به دو کشور این امکان را می‌دهد که همکاری‌های خود را به سطوح بالاتری ارتقا دهند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری‌ها با کشورهای آمریکای لاتین از جمله اروگوئه است، افزود: زمینه‌های مناسبی برای به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های متقابل وجود دارد که تحقق آنها، تلاش مضاعف مسئولان دو کشور را می‌طلبد.
«برالدو روکه نیکولا فلانگین» سفیر جدید اروگوئه نیز در این مراسم با دوستانه و صمیمی توصیف کردن روابط فیمابین اظهار داشت: خوشحالم که در سرزمین کهن ایران حضور دارم و این اطمینان را می‌دهم که همه تلاش خود را برای ارتقای سطح همکاری‌ها و افزایش مبادلات و تعاملات دو کشور به ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری به کار گیرم.
ایران و زیمبابوه ظرفیت‌های فراوانی برای ارتقا
و گسترش همکاری‌های فیمابین دارند
آیت‌الله رئیسی همچنین در آیین دریافت استوارنامه «برایت کوپمبا» سفیر جدید زیمبابوه، با اشاره به اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط دوستانه و رو به گسترشی بوده است، گفت: ایران و زیمبابوه ظرفیت‌های فراوانی دارند که می‌تواند در مسیر ارتقا و گسترش روابط و همکاری‌های فیمابین مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تبادل هیئت‌های دیپلماتیک متعدد میان دو کشور و امضای اسناد همکاری متنوع در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، افزود: پیگیری اجرایی شدن این اسناد می‌تواند از اولویت‌های کاری سفیر جدید زیمبابوه در تهران باشد.
«برایت کوپمبا» سفیر جدید زیمبابوه نیز در این مراسم با ابراز همدردی به مناسبت وقوع زلزله در خوی، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران را با وجود اعمال تحریم‌های گسترده، بسیار قابل توجه دانست و گفت که در مدت زمان ماموریتش در تهران تلاش خواهد کرد علاوه‌بر بهره‌گیری از این پیشرفت‌ها، فرصت‌ها و زمینه‌های جدیدی برای همکاری میان دو کشور فراهم کند.
ایران و یونان در پیدایش و تکامل مدنیت
نقشی افتخارآمیز داشته‌اند
رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه «استلیانوس گاوری ایل» سفیر جدید یونان نیز با افتخارآمیز توصیف کردن نقش تمدن‌های کهن و ریشه‌دار دو کشور در پیدایش و تکامل مدنیت، ابراز امیدواری کرد که روابط صمیمی و دوستانه ایران و یونان بستر مناسبی‌ برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه نتوانسته جمهوری اسلامی ایران را در عرصه رشد و پیشرفت متوقف کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط با یونان استقبال می‌کند و معتقدیم این هدف قابل تحقق است.
«استلیانوس گاوری ایل» سفیر جدید یونان نیز در این مراسم با بیان اینکه ایرانیان در دنیا و در نظر مردم یونان، ملت بزرگ و پرافتخاری هستند و امروز نیز جمهوری اسلامی نه تنها در منطقه، بلکه در دنیا کشور مهم و اثرگذاری است، اظهار داشت: ایران و یونان اشتراکات و همکاری‌های تاریخی با یکدیگر دارند و یونان بر اساس اصل احترام متقابل در سیاست خارجی خود به دنبال گسترش روابط با ایران در حوزه‌های مورد علاقه طرفین است.
رئیس‌جمهور قانون الحاق ایران
به سازمان همکاری شانگهای را برای اجرا ابلاغ کرد
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین روز گذشته در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» را که در جلسه علنی ۴ بهمن ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۵ بهمن به تایید شورای نگهبان رسیده برای اجرا به وزارت امور خارجه
ابلاغ کرد.
جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود. درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در بیست‌ویکمین نشست سران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تایید هشت عضو سازمان همکاری شانگهای رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.
فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به‌عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست‌ودومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید.
با توجه به سیاست اعلامی دولت سیزدهم در عرصه روابط خارجی و اولویت دادن به گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، عضویت در سازمان منطقه‌ای شانگهای ظرفیت‌های زیادی را در زمینه توسعه مناسبات با کشورهای عضو در اختیار کشورمان قرار می‌دهد.
سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های بسیاری نظیر حوزه اقتصادی فعالیت می‌کند و جمهوری اسلامی ایران، از این پس می‌تواند منافع خود را در این حوزه‌ها موثرتر دنبال و تامین کند. همچنین کشورمان به جهت برخورداری از زیرساخت‌های مناسب و شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، فرودگاه‌ها و بنادر به‌ویژه بندر چابهار در دهانه اقیانوس هند، می‌تواند نقش مناسبی از نظر اقتصادی در این سازمان ایفا کند.
از سوی دیگر دو کشور بزرگ واردکننده انرژی در جهان یعنی چین و هند در این سازمان عضویت دارند و ایران نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌‌ترین صادرکنندگان انرژی، فرصت‌های خوبی را برای تقویت همکاری با این کشورها در چارچوب سازمان شانگهای خواهد داشت. طرح کمربند- راه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری‌های منطقه‌ای در دیگر حوزه‌ها از جمله دیگر مسائلی هستند که بیش از پیش بر اهمیت عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای به‌عنوان عضو اصلی می‌افزایند.
سیستم تصمیم‌گیری در سازمان شانگهای که براساس اجماع است نیز به کشورهای عضو فرصت دفاع برابر از منافع و اهداف خود را
می‌دهد.
توهین به مقدسات قریب به ۲ میلیارد مسلمان
نه آزادی بیان بلکه محدودکننده آن است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه نیز در نشستی با پیروان ادیان توحیدی که به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه ایام دهه فجر برای همه ما یادآور پیروزی‌های بزرگ ملت ایران است، گفت: این پیروزی‌ها مرهون بصیرت و ایستادگی همه ملت بزرگ ایران با هر گویش، مذهب و باوری
است.
رئیس‌جمهور توهین به پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) را اهانت به همه انبیاء و ادیان الهی و توحیدی عنوان کرد و افزود: اینکه کسی به خود اجازه دهد تحت لوای یک دولتی، به پیامبر الهی قریب به ۲ میلیارد مسلمان در جهان اهانت کند، نامش آزادی نیست، بلکه اهانت به همه خداباوران بر روی زمین و اتفاقاً محدودکننده آزادی بیان است.
رئیسی اهانت به قرآن کریم را نفرت‌پراکنی در جامعه بشری توصیف کرد و اظهار داشت: به هیچ عنوان نباید گذاشت عده‌ای به خود اجازه دهند تحت عناوینی همچون آزادی بیان به مقدسات میلیاردها انسان جسارت کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه موضع متحد پیروان ادیان الهی در محکومیت توهین به نبی مکرم اسلام(ص) و قرآن کریم را قابل تقدیر دانست و بر ضرورت تقویت انسجام در دفاع از ادیان الهی تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه اظهار داشت: پرچمی که امام خمینی(ره) در ایران برافراشت زندگی در لوای ادیان توحیدی و اثبات این حقیقت محکم است که دین به‌رغم همه پیچیدگی‌های دنیای امروز برای بشریت نسخه زندگی دارد و پاسخگوی همه نیازهای انسان است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام جفاها و بلاهای مبتلا به جامعه بشری امروز به‌خاطر سیاست بدون خداست، افزود: کاری که امام‌ خمینی(ره) کرد پیوند سیاست و معنویت با هدف نجات همه انسان‌ها و رفع مشکلات همه مستضعفین و محرومین و همچنین زدودن ظلم از جامعه بشری با نگاه فراسرزمینی بود.
رئیس‌جمهور دگرخواهی در پرتو خداخواهی را از مؤلفه‌های اصلی مکتب سیاسی امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: امام(ره) به ما این‌گونه آموخت که رنج دیگران، رنج ما باشد چرا که چنین نگاهی است که می‌تواند جامعه بشری را به سعادت و پیشرفت برساند.
رئیسی با بیان اینکه این نگاه امام خمینی(ره) انسان را اجتماعی پرورش می‌دهد، افزود: اگر شهید حاج قاسم سلیمانی رنج دیگران را نداشت چرا باید در عراق به شهادت می‌رسید؟ او رفت که مردم عراق بلکه کل ملت‌های منطقه را از شر تروریسم تکفیری که هیچ ارتباطی با دین نداشتند اما به نام دین جنایت می‌کردند، نجات بخشد.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز کسانی که به نام یهود در فلسطین و به ملت مظلوم آن ظلم می‌کنند، هیچ نسبتی با دین یهود و پیروان حضرت موسی(ع) ندارند. امروز کسانی که به نام مسیحیت در هر نقطه‌ای از جهان به مردم ظلم می‌کنند هیچ ارتباطی با دین مسیحیت و حضرت عیسی(ع) ندارند. چرا که همه انبیاء الهی از ظلم بیزار بودند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کسانی که به نام دین چه شیعه و چه سنی، چه یهودی و چه مسیحی به بشریت ظلم می‌کنند، نه از دین و دیانت، بلکه از شیطان وجودشان پیروی می‌کنند، اظهار داشت: امروز به نام آزادی بر ضدآزادی، به نام زن و بر ضد زن و به نام دین بر علیه دین، اقدام می‌کنند چرا که می‌خواهند از این عناوین مقدس برای پیشبرد اهداف پلیدشان سوءاستفاده کنند که باید با قدرت در مقابل چنین افرادی ایستاد.