بر سر آوارها برف می‌بارد!

فریبا خانی نویسنده و روزنامه‌نگار مرد گريه مي‌کند. از ته دل، با درد که آنها صداي‌مان مي‌کنند از زير آوار اما ما نمي‌توانيم آن‌ها را نجات دهيم. ساکنان منطقه «ختاي» در ترکيه مي‌گويند صداي مردم را از زير آوار مي‌شنوند اما کاري از دست‌شان برنمي‌آيد. هنوز در اين منطقه، کمک‌رساني و آواربرداري شروع نشده است. تعداد شهرهاي ويران شده از زلزله بسيار است و کمک‌رساني را سخت‌تر مي‌کند. برف مي‌بارد... برسر آوارها و اين خود کمک رساني را سخت‌تر مي‌کند.
کسي مي‌پرسد چرا زلزله بي‌وقت مي‌آيد در صبح‌هاي زود، در شب‌ها که همه خوابند در زمستان که زمهرير است... زمين چرا ناغافل بيدار مي‌شود. اما همه مي‌دانيم زمين قرار نيست پاسخ بدهد.
در سوريه اما داعشيان از زندان «راجو» گريخته‌اند. نوزادي آن سوتر در زير آوار به دنيا آمد؛ مادرش رفت. اين است داستان‌هاي تراژيک زلزله. زلزله ويراني دارد که ساليان سال، حضور دردناکش، ترس‌هايش، فقدان و مشکلات اقتصادي‌اش با مردمان مي‌ماند. مردم با دست‌هاي يخ‌زده در سوريه و ترکيه سنگ و آوار‌ها را بايد اين سو و آن سو کنند. بعد از وقوع زلزله، تصاوير دلخراش زلزله هم هست که حالا در شبکه‌هاي اجتماعي به اشتراک گذاشته مي‌شود. يادمان باشد که زخم و خون صحنه‌هاي دلخراش تماشا ندارد و آسيب مي‌زند. ويراني ساختمان‌هاي مدرن در ترکيه، ويراني ساختمان‌هاي تاريخي، ويراني ويرانه‌هاي شهرهاي مغموم سوريه. تصاوير خون و خاک و آوار. فقط ترس مي‌زايد. اين درد را ما خوب مي‌فهميم هموطنان ما در خوي هم اکنون در سرماي جانکاه در چادرها به سر مي‌برند و زندگي‌شان را زلزله بلعيده است. کاربران در ترکيه، زير آوار توئيت مي‌زدند يا استوري در اينستاگرام مي‌گذاشتند تا امدادگران و مردم به حضور آنها پي ببرند و نجات پيدا کنند. روزهايي که آهسته طرح صيانت در کميسيون مشترک به تصويب رسيد تا شهروندان ايراني کمتر بتوانند از شبکه‌هاي اجتماعي استفاده کنند... اينجا اينترنت به ياري انسان مي‌آيد. مي‌گويند مي‌شود سيل را پيشگويي کرد. طوفان را اما زلزله را نه. اين زلزله در 80 سال گذشته در ترکيه بي‌سابقه بوده است. هزاران نفر در ترکيه و سوريه جان باختند و هزاران نفر در زير آوارند. تخريب لوله‌هاي گاز و بحران انتقال انرژي و برف و سرما سقوط لير و بورس در ترکيه همه با هم وضعيت سختي براي اردوغان ايجاد کرده است. ‌تصويرها فاجعه‌ انساني را نشان مي‌دهد سالمندآنکه در برف روي زمين نشسته‌اند بي‌پناه در سرما. خانوادهاي داغدار و بهت زده... ويراني و ويراني خيلي از ساختمان‌هايي که در زلزله‌هاي اول، سالم ايستاده‌اند ناخودآگاه در جلوي چشم شهروندان ترکيه فرو ريختند. ‌اردوغان از ساعت‌هاي اوليه از کشورهاي ديگر جهان کمک خواست. اروپا اعلام آمادگي کرد و کشورهاي جهان اما سوريه چه؟حالا از شهرهاي سوريه هر آن چه که جنگ ده ساله، فرو نريخته بود را زلزله نابود کرد. شهرهاي حماه، لاذقيه، طرطوس وحلب... آدم‌هايي که مجبور بودند در اردوگاه‌ها به سر برند يا در ساختمان‌هاي نيمه ويران باز هم زندگي‌شان سخت‌تر شد. از آمار مرگ در سوريه کمتر مي‌دانيم. دولت ايران گفت که کمک‌هايي به اين کشور مي‌کند. مهدي سبحاني سفير ايران در سوريه گفت 45 تن کالا براي سوريه فرستاده شده شامل چادر، پتو و لوازم پزشکي. قرار است به ترکيه هم کمک رساني شود... وضعيت ايرانيان ساکن در مناطق زلزله زده هم هست و دانشجوياني که در مناطق زلزله زده درس مي‌خواندند هم مورد بحث اميرعبدا...يان وزير خارجه با همتاي ترکش مولود چاووش بود... ‌مردم جهان بايد به کمک زلزله‌زدگان بشتابند. چون هنوز صداي آدم‌ها از زير آوارها شنيده مي‌شود. ما اينجاييم... زمستان است و سرما زمهرير. در برخي از شهرهاي زلزله‌زده بر سر آوارها برف مي‌بارد يکسر و سرد...