عابديني: متعلق به ايران هستم و روزي برمي‌گردم

روزبه دلاور
مجتبي عابديني، اسطوره شمشيربازي كشورمان بعد از خداحافظي ناگهاني با تيم ملي شمشيربازي مدتي است كه كارش را به عنوان مربي آغاز كرده. اين شمشيرباز ايراني سابقه كسب عنوان چهارمي المپيك ريو را در كارنامه دارد كه بالاترين موفقيت ورزشي اين رشته در كشور ايران به حساب مي‌آيد. عابديني كه تجربه همكاري با تيم ملي تركيه را هم دارد مدتي است به عنوان يكي از نفرات كادرفني تيم ملي سوئد مسووليت جوانان شمشيرباز اين كشور را برعهده گرفته است. او جديدترين نخبه ورزشي ايران است كه به نوعي مهاجرت كرده. با عابديني كه در دوران مربيگري هم مثل دوران بازيگري روياهاي زيادي در سر دارد درباره ترك ايران و شرايطش در سوئد و بازگشت احتمالي به وطن گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد. 
  براي شروع، از خداحافظي با پيراهن تيم ملي بگوييد. آيا نمي‌شد ادامه دهيد؟ 
هيچ‌وقت دوست نداشتم از تيم ملي خداحافظي كنم و هميشه دوست داشتم براي تيم ملي ايران بجنگم و تمام تلاشم را كردم تا بهترين نتيجه را بگيرم تا شمشيربازي ايران را به دنيا معرفي كنم. خدا را شكر مي‌كنم ‌چون فكر مي‌كنم‌ موفق هم شدم و دل مردم عزيز كشورم را شاد كردم. درباره سوال شما بايد بگويم بستگي به شرايط داشت كه اين تصميم را گرفتم. 
  براي بسياري از مردم خداحافظي شما ناراحت‌كننده بود از اين جهت كه اسطوره شمشيربازي مي‌توانست بازهم ادامه دهد و افتخار كسب كند. براي آنها چه پيامي داريد؟ 
ناراحت هستم چون غم و ناراحتي مردم را حس مي‌كنم نسبت به خداحافظي‌ام و از آنها عذرخواهي مي‌كنم. اما قلبم، جسم و روحم براي تيم ملي مي‌تپد.


  افرادي هم تصميم شما براي خداحافظي را به پناهندگي در كشور ديگر ربط دادند. البته در پيج شخصي خود اين خبر را تكذيب كرديد. تصميم‌تان در اين مورد همان هست كه قبلا گفتيد؟ 
شيطنت‌هايي انجام مي‌شود و من همه اين صحبت‌ها را تكذيب مي‌كنم. در ۲۵ سالي كه شمشيربازي كردم فقط هدفم اين بود كه براي ايران بجنگم و نيازي به چنين كاري نداشتم و نخواهم داشت.
  به عنوان يك ايراني مربي تيم ملي سوئد شديد كه به شما تبريك مي‌گوييم. اين پيشنهاد چه زماني به شما رسيد؟ 
ممنونم. پيشنهادات زيادي از كشورهاي مختلف داشتم و مدتي هم با تيم ملي تركيه كار كردم. اما براي پاسخ دادن به سوئد ۶ ماه شرايط را بررسي كردم و الان ۲ ماهي مي‌شود كه در تيم ملي نوجوانان و جوانان اين كشور مربيگري مي‌كنم. 
  شرايط شمشير بازي در آن كشور به لحاظ امكانات و استعداد چطور است؟ 
سوئدي‌ها در اسلحه اپه جزو كشورهاي موفق هستند آنها مثل ساير كشورها در حال سرمايه‌گذاري هستند براي رشته شمشيربازي در رشته فلوره و سابر. سوئد براي فلوره هم يك مربي ايتاليايي جذب كرده است.
  از شما به عنوان مربي چه انتظاراتي دارند؟
بنده را به عنوان مربي سابر استخدام كردند تا در زمينه استعداديابي همكاري داشته باشيم. حدود ۶۰ استعداد را شناسايي كرديم و‌ مشغول كار كردن با آنها هستيم. امكانات خوبي هم ‌در زمينه‌هاي مختلف مثل بدنسازي در اختيارمان قرار دادند. انتظار آنها از من كسب نتايج خوب است و در آينده كسب مدال را دارند البته كه سوئدي‌ها از من برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت و ميان‌مدت و بلندمدت خواستند و شرايط را درك مي‌كنند ‌كه رسيدن به موفقيت نياز به زمان دارد. 
  عابديني در دوران مربيگري هم مثل دوران بازي موفق خواهد شد؟ چه اهدافي را در مربيگري دنبال مي‌كنيد؟ 
دوران مربيگري دوران خوبي است! يك مربي مثل يك معلم مي‌ماند و من تمام تلاشم را مي‌كنم تا مربي خوبي باشم. پارسال مربي  نوجوانان و جوانان كشورمان در مسابقات ازبكستان بودم‌ كه توانستيم در آن مسابقات يك مدال نقره و يك برنز به دست بياوريم. امسال همراه با سوئد در مسابقات قهرماني اروپا هستم.
  روزي به عنوان مربي به ايران برمي‌گرديد؟ آينده نزديك يا دور؟ 
هرچه كه موفقيت ايران بيشتر باشد من بيشتر خوشحال مي‌شوم و افتخار مي‌كنم. چون تمام وجودم از شمشيربازي كشورمان است. خيلي سخت بود بخواهم مربي تيم ديگري شوم اما به هر شرايط يا دليلي رفتم.‌ من متعلق به ايران هستم و شرايط جور باشد روزي برمي‌گردم و همانطور كه شمشيربازي ايران را به دنيا معرفي كردم در عرصه پايه‌ها هم كمك مي‌كنم تا جوانان كشورمان مدال كسب كنند. 
  اگر صحبت خاصي مانده، بفرماييد.
از مردم ‌تشكر مي‌كنم. يك عذرخواهي به مردم دارم كه در اين مدت بسيار به بنده لطف داشتند و نمي‌توانستم پاسخ آنها را بدهم. به اميد روزهاي خوب.