بنيه قوي مردمي نظام حجت را بر همه مسوولان و علما تمام كرده است

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز پنجشنبه در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري، اين مجلس رفيع و بسيار مهم را نماد درهم‌‌ آميختگي «جمهوريت» و «اسلاميت» خواندند و با اشاره به حضور بي‌بديل، حياتي و مستمر مردم در صحنه‌هاي گوناگون گفتند: بنيه قوي مردمي نظام، ثروتي ملي است كه خداوند با آن، حجت را بر علما و همه مسوولان نظام تمام كرده است و همه بايد در حفظ و افزايش اين سرمايه عظيم، بي‌وقفه تلاش كنيم.
ايشان با تبريك حلول ماه مبارك شعبان و اعياد بزرگ و شادي‌آفرين آن، مجلس خبرگان را نماد حقيقي مردم‌سالاري ديني دانستند و افزودند: اين مجلس در پرتو تحقق كاملا سالمِ مردم‌سالاري، منتخب مردم است ضمن اينكه متشكل از علماي دين است و جوهره ديني نظام را نشان مي‌دهد.
رهبر انقلاب، جايگاه، اهميت و حساسيت مجلس خبرگان را بالاتر از هر مركز و مجموعه‌اي در نظام برشمردند و گفتند: اين مجلس، هم تعيين‌كننده رهبري و هم با مراقبت‌هاي خود، تضمين‌كننده وجود و استمرار شرايط رهبري است كه چنين جايگاه عظيمي، وظايف سنگيني را متوجه اعضاي خبرگان مي‌كند و هيچ اهمالي در اداي اين وظايف، در درگاه پروردگار پذيرفته نيست. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اهتمام خبرگان در رسيدگي به مسائل گوناگون كشور را مطالبه رهبري و موضوعي درست دانستند و در عين حال گفتند: مهم‌تر از همه‌ مسائل، پرداختن و اهتمام جدي به وظايف دروني و بيروني اعضاي مجلس خبرگان است.
ايشان استمرار فعاليت هيات تحقيق مجلس خبرگان در رسيدگي و مراقبت از «حفظ شرايط رهبري و انجام وظايف مندرج در قانون اساسي و ديگر وظايف قطعي رهبري» را بسيار مهم خواندند و افزودند: مهم‌ترين وظيفه رهبري، رصد و حفظ حركت كلي و حركت بخش‌هاي مهم نظام در جهت انقلاب است تا زاويه‌اي از مسير اصلي پيش نيايد و انقلاب اسلامي مثل انقلاب‌هاي ديگر منحرف نشود.


رهبر انقلاب تبيين منطقي، مستدل و مستمر جايگاه مجلس خبرگان براي افكار عمومي به خصوص براي نسل جوان را ديگر وظيفه اعضاي اين مجلس دانستند و افزودند: تبيين صحيح جايگاهِ تعيين‌كننده مجلس خبرگان، مردم را با شوق و اشتياق به پاي صندوق‌هاي راي در انتخابات اين مجلس مي‌آورد؛ البته اعضاي اين مجلس، شأنيت علمايي نيز دارند كه وظايف سنگين ديگري را متوجه آنها مي‌كند.
رهبر انقلاب، دشمني‌ها با مجلس خبرگان را از جنس دشمني با اصل جمهوري اسلامي خواندند و گفتند: بعضي دشمني‌ها با جمهوري اسلامي مربوط به مسائل سياسي و مواضع آن در قبال موضوعي مانند فلسطين است اما بعضي دشمني‌ها با ذات نظام است، چراكه اين نظام در مقابل افراد معتقد به نسخه غرب كه با هر‌گونه دخالت دين در مسائل اجتماعي مخالفند يا در برابر سردمداران ليبرال دموكراسي كه پشت پرچم دروغين آزادي و دموكراسي، نقشه سلطه و غارت منابع دنيا را كشيده‌‎اند، ايستاده و با قرار دادن «مردم‌سالاري و آزادي» در كنار «دين» نقشه آنها را به‌هم زده است.
ايشان تبيين علت اصلي دشمني‌ها براي مردم را ضروري دانستند و افزودند: با تبيين اين علت اصلي، ديگر كسي نبايد در فضاي مجازي و غير از آن، بگويد جمهوري اسلامي براي خود دشمن مي‌تراشد زيرا اين ذات مردم‌سالاري ديني است كه موجب ابطال نقشه‌هاي بدخواهان و عامل دشمني آنها است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، شأن دوم اعضاي مجلس خبرگان را «شأن علمايي» آنها برشمردند و گفتند: بنيه مردمي قوي جمهوري اسلامي و ارتباط و اتكاء مردم و نظام به يكديگر، ثروتي ملي، حقيقتي غيرقابل كتمان و بي‌نظير يا لااقل كم‌نظير در دنيا است كه جلوه‌هاي آن در ماجراي كرونا و به ميدان آمدن مردم، كمك‌هاي مومنانه و همچنين حضور و تلاش‌هاي مردم در كمك به آسيب‌ديدگان حوادث طبيعي حقيقتا حيرت‌انگيز است. ايشان راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال را تجلّي ديگري از بنيه مردمي قوي نظام خواندند و خاطرنشان كردند: در كجاي دنيا مشابه چنين اجتماع عظيمي براي يك امر سياسي وجود دارد كه مردم با اين كثرت و تنوع جمعيت و سلايق، از پيران قدخميده تا نوجوانان نورسيده، چهل و چند سال پشت سر هم و در شرايط آب و هوايي غالب سخت، هر سال در صحنه حاضر شوند؟ اين پشتوانه و بنيه مردمي قوي نظام است كه البته ما به آن عادت كرده‌ايم و شايد عظمت آن را خوب درك نكنيم.
رهبر انقلاب افزودند: حضور مردم، حجت الهي را بر ما مسوولان و علما تمام كرده است و اينكه فقط به اين ثروت ملي افتخار كنيم، كافي نيست بلكه بايد اين ثروت را مستمرا حفظ و زياد و به وظايف خود در اين زمينه عمل كنيم.
ايشان نقش دين و علما را در شكل‌گيري اين‌گونه حركت‌هاي ملي و انقلابي، مهم و بي‌بديل برشمردند و خاطرنشان كردند: در انقلاب اسلامي هم امام خميني به عنوان يك عالم ديني و مرجع تقليد نقش‌آفرين بود كه توانست به پشتوانه ميراث هزارساله علماي دين و اعتماد و اعتقادي كه در مردم به آنها شكل گرفته بود، ملت را از تهران تا روستاها و شهرهاي دوردست با شعار واحد به حركت درآورد كه اين كار از هيچ حزب و شخصيت سياسي ديگري ساخته نبود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ثروت عظيم و تهديدزداي حضور و بنيه مردمي براي نظام را حياتي دانستند و گفتند: علما فارغ از داشتن يا نداشتن مسووليت دولتي، براي حفظ اين سرمايه عظيم وظايف سنگيني دارند كه مهم‌ترين آن جهاد تبيين است، ضمن اينكه «تقوا، صداقت، پاكدستي، پرهيز از موارد شبهه‌ناك، انگيزه خدايي و دعوت كردن با عمل نه فقط با زبان» مردم را دلگرم و خاطرجمع مي‌كند.
ايشان علما را به ارتباط با جوانان و دانشجويان و حضور در مراكز دانشجويي سفارش كردند و گفتند: با حرف نو، بيان نو و منطق نو، با جوانان گفت‌وگو و گره‌هاي ذهني آنها را باز كنيد البته در برابر شبهاتي هم كه پاسخ آنها را نمي‌دانيم، بگوييم نمي‌دانم يا بايد بررسي كنم.
رهبر انقلاب، تشكيل حلقه‌هاي معرفتي از فضلاي جوان و پُرشمار و صاحب‌فكر در شهرهاي مختلف با محوريت علماي بزرگ و اعضاي مجلس خبرگان را گامي ديگر براي ارتباط موثر با جوانان خواندند و افزودند: از شبهه هم نبايد رنجيد و همچنانكه مرحوم شهيد مطهري خودش شبهه و پاسخ آن را كشف مي‌كرد، بايد براي مواجهه با شبهه آماده شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: شبهات مانند تحريم‌ها است و موجب مطالعه و فكر و تحقيق براي پاسخگويي مي‌شود همانطور كه تحريم‌ها ما را وادار كرد در مسائل مختلفي مانند دفاعي، درماني و سلامت به دستاوردهاي جديدي دست يابيم كه اگر تحريم‌ها نبود، مطمئنا اين پيشرفت‌هاي فني و صنعتي وجود نداشت.
ايشان سوال‌ها و شبهه‌هاي جوانان را نيازمند بيان منطقي و اقناعي دانستند و گفتند: مراقب باشيم حرف سست و بي‌منطق نزنيم كه البته وظيفه پشتيباني فكري مجموعه‌هاي جوان و افراد صاحب فكر، برعهده حوزه علميه قم و ساير حوزه‌هاي علميه است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنان‌شان با تاكيد بر ضرورت اميدآفريني، سياست مستمر دشمن را يأس‌آفريني خواندند و با اشاره به نامه يك گروه سياسي در سال ۱۳۶۹ به يكي از مسوولان كشور گفتند: يك سال پس از رحلت امام بزرگوار، آن گروه در نامه‌اي سرگشاده و سراسر يأس‌آفرين نوشت كشور و ملت به لبه نابودي و ويراني رسيده است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: كساني كه خودشان و شخصيت‌شان در معرض نابودي و ويراني است، همه‌چيز را از اين زاويه مي‌بينند اما در مقابل، كساني كه دل و ذهني پُر از اميد دارند، اميدوارانه به مسائل و تحولات نگاه مي‌كنند كه اميدواريم خداوند همه ما را موفق بدارد كه با اين نگاه و به پشتوانه لطف الهي و حضور مردمي، به وظايف خود با جديت و بدون خستگي و سستي عمل كنيم.
در ابتداي اين ديدار، حجت‌الاسلام والمسلمين رييسي نايب‌رييس مجلس خبرگان رهبري، به بيان‌ گزارشي از سه بخش كاري يازدهمين اجلاس رسمي اين مجلس پرداخت.
«انتخابات اعضاي هيات‌رييسه، كميسيون‌ها و هيات انديشه‌‌ورز»، «جلسات جداگانه با حضور فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران درباره تحولات منطقه و وزير اقتصاد درباره موضوعات معيشتي» و همچنين «بحث درباره دغدغه‌هاي فرهنگي، اقتصادي و تحليل اغتشاشات پاييز در نطق‌هاي پيش از دستور ۱۴ تن از اعضاي اين مجلس»، محورهاي گزارش آقاي رييسي بود.