بم ؛ شهري كه در آن فوتبال زنان اولويت مردم است

علي ولي‌اللهي
تيم خاتون بم و سرمربي آن يعني خانم مرضيه جعفري از هر نظر خاص هستند. خاتون بم 9 بار قهرمان ليگ برتر ايران شده است كه يك ركورد دست نيافتني به حساب مي‌آيد. اين تيم آخرين قهرماني خود را روز چهارم اسفند جشن گرفت. مرضيه جعفري سرمربي خاتون نقش بسزايي در اين قهرماني‌‌ها داشته و هم‌اكنون پرافتخارترين مربي زن ايراني است. او امسال تيمش را بدون باخت و تنها با 5 گل خورده به جام قهرماني رساند. جدا از اين سرنوشت خاتون و خود مرضيه جعفري بسيار شبيه به هم است. همان‌طور كه تيم خاتون از ويرانه‌هاي شهر بم بعد از زلزله و درحالي كه بسياري از فوتباليست‌هاي دخترش را از دست داده بود سربلند كرد، خانم جعفري نيز بعد از اينكه دو بار داغدار نزديك‌ترين عزيزانش شد، توانست بار ديگر زندگي‌اش را از نو بسازد. اين فضا باعث شده تيم بم رابطه بسيار قوي با مردم شهر داشته باشد و همان‌طور كه خود خانم جعفري مي‌گويد بم تنها شهري در ايران است كه در آن تيم زنان در اولويت مردم قرار دارد، نه تيم مردان. با مرضيه جعفري بعد از آخرين قهرماني‌اش با تيم خاتون به گفت‌وگو نشستيم. 
  سطح ليگ امسال نسبت به سال گذشته چطور بود؟
امسال از لحاظ كيفي سطح ليگ خيلي بالاتر از سال گذشته بود. تعداد تيم‌ها كمتر بود و بازيكنان هم پخش شده بودند در تيم‌هاي مختلف. به اين دليل از لحاظ كيفي امسال شرايط بهتري بود. برگزاري ليگ به صورت منظم هم تاثير زيادي داشت. طبق زمان‌هايي كه سازمان ليگ و خانم ناظمي تعيين كرده بودند مسابقات به انجام رسيد. اين به نظرم در كيفيت ليگ امسال تاثير داشت.
 فاصله تيم‌ها كم شده بود ولي شما مقتدرانه قهرمان شديد. در مورد شرايط تيم خودتان بگوييد. 
بله ما خدا را شكر توانستيم عنوان قهرماني را به دست بياوريم چون هدف تيم ما اين بود كه دوباره جام را به بم بياوريم. همه اعضاي تيم همدل بودند و مديرعامل تيم هم همه تلاشش را كرد و تمام چيزهايي كه من به عنوان سرمربي نياز داشتم دراختيار من گذاشت و با اين شرايط خدا را شكر  با همت بچه‌ها و كمك خداوند توانستيم به آن چيزي كه مي‌خواستيم دست‌پيدا كنيم. ولي درمورد اينكه مي‌گوييد شما بدون باخت قهرمان شديد هم بايد تاكيد كنم كه سطح مسابقات واقعا نسبت به سال‌هاي گذشته بالاتر بود. 
 البته در اواخر ليگ نظم مسابقات به خاطر انصراف برخي تيم‌ها به‌هم ريخت. قبول داريد؟
اينكه قطعا. اين در روند آماده‌سازي تيم ما در طول ليگ هم تاثير گذاشت. تاثير منفي هم داشت. ما بازي‌هايي داشتيم كه تيم روبه‌روي‌مان حاضر نمي‌شد و ما هفته بعدش بايد با يك تيم رقيب مستقيم بازي مي‌كرديم. قرار است اين مشكل حل شود و از سال آينده اگر تيمي انصراف بدهد از بازي از جدول حذف شود. فكر كنم اين تاثير داشته باشد در منظم شدن مسابقات.
 راز موفقيت شما چيست؟ 
من فكر مي‌كنم مديريت در فوتبال حرف اول و آخر را مي‌زند. حالا اگر نگوييم حرف اول و آخر دست‌كم مي‌توان گفت تاثير خيلي زيادي دارد. آن مديريت اگر در تيم باشد و تيم بتواند در هر شرايطي مسيرش را ادامه دهد اهميت دارد. به هر حال ما 9 سال قهرمان شديم و به نظرم در اين مسير مديريتي كه در راس مجموعه وجود داشته اثر گذاشته و اينكه من خودم شخصا به عنوان مربي نگاهم به قله آن كاري است كه انجام مي‌دهم. اين توي ذهن بچه‌ها هم شكل گرفته و همه بچه‌ها هميشه به كمتر از قهرماني فكر نمي‌كنند. 
 به مردم بم اشاره كرديد. رابطه مردم شهر با خاتون چگونه است؟
اين را من هميشه گفتم كه شايد در همه شهرها تيم آقايان اولويت داشته باشند نسبت به زنان. اما در بم اين‌طور نيست. مردم بم يكي از چيزهايي كه خيلي به آن علاقه دارند و براي‌شان مهم است، تيم فوتبال‌شان است. خيلي از همشهري‌هايم وقتي با آنها صحبت مي‌كنم با اينكه آنها را نمي‌شناسم به من مي‌گويند دلخوشي ما اين تيم است. مي‌گويند وقتي تلويزيون را روشن مي‌كنيم يا خبري مي‌بينيم يا در اينستاگرام نگاه مي‌كنيم و متوجه مي‌شويم خاتون قهرمان شده يا بازي را برده ناخودآگاه لبخند روي لب‌هاي ما مي‌آيد و خوشحال مي‌شويم. مردم بم يك حس عجيبي به اين تيم دارند و روي اين تيم حساسند و براي‌شان مهم است. اين را من خودم به چشم ديدم. براي من به عنوان يك بمي اين خيلي مهم است كه خوشحالي مردمم را ببينم. يكي از دلايلي كه دوست دارم تيم هميشه موفق باشد و نتيجه بگيرد و قهرمان شود وجود مردم و خوشحالي مردم بم است. 
 گردش مالي فوتبال زنان به نسبت شرايط اقتصادي بهتر شده؟ از لحاظ سطح دستمزدها و... 
در كل كه من فكر مي‌كنم فوتبال زنان جزو رشته‌هايي است كه بيشتر از ساير رشته‌هاي زنان درآمد دارد. اين بيشتر هم شده است امسال، ولي اينكه تمام تيم‌هاي ليگ برتر اين وضعيت را داشته باشند، نيست. نصف تيم‌هاي ليگ ما اين هزينه را انجام مي‌دهند ولي در مجموع فكر مي‌كنم شرايط بد نيست. 
 يعني مي‌تواند بهتر شود؟ راهكار شما براي بهتر شدن چيست؟
تنها تيم ليگ كه دارد خصوصي هزينه مي‌كند تيم ماست. خود دكتر اسماعيلي مديرعامل ما از هزينه شخصي دارد اين تيم را ساپورت مي‌كند. قطعا تيم‌هايي نظير سپاهان و سيرجان كه از بخش دولتي هستند كار راحت‌تري دارند. اگر اسپانسرهاي خصوصي ورود پيدا مي‌كنند دولت بيايد و حمايت كند. مثلا از مديرعامل ما ديگر ماليات نگيرد. نه اينكه از فردي كه دارد در فوتبال زنان هزينه مي‌كند باز ماليات بگيرد. خب اين بد است. قطعا ممكن است مديرعامل بعد از مدتي دلسرد شود. من فكر مي‌كنم اگر دولت بيايد و كمك كند در بخش خصوصي و يك آيتم‌ها و پوئن‌هاي مثبتي درنظر بگيرد اوضاع بهتر هم مي‌شود. 
 پخش بازي‌ها هم بي‌تاثير نيست.
قطعا تاثير مي‌گذارد. اين خيلي باعث مي‌شود كه اسپانسرها ورود پيدا كنند. اين كار بايد بالاخره انجام شود. البته ما پخش اينستاگرامي بازي را شروع كرديم ولي اميدوارم اوضاع بهتر شود. 
 امسال تيم‌هايي داشتيم كه سرمايه‌گذاري خوبي كردند مثل سپاهان كه رقابت نزديكي هم با شما داشت. از اين رقابت بگوييد. 
سپاهان تيم خوبي است. هميشه خوب بوده. از لحاظ مالي هم هزينه مي‌كند. سپاهان در رشته‌هاي مختلفي هم اين كار را مي‌كند. فكر مي‌كنم كار خوبي است كه آنها دارند هزينه مي‌كنند و رقيب ما هم بود. شهرداري سيرجان هم همين‌طور. ولي باز هم تاكيد مي‌كنم سپاهان به همراه چند تا تيم ديگر هستند كه در بخش دولتي هستند و اين‌چنين هزينه مي‌كنند. ولي دولت هم بايد بيايد از بخش خصوصي حمايت كند اگر مي‌خواهد اين روند ادامه پيدا كند. 
 برنامه شما براي فصل آينده چيست؟ در بم مي‌مانيد؟ آيا پيشنهادي داريد؟
پيشنهاد كه هر سال بوده ولي اولويت خودم هميشه اين بوده كه در شهر خودم بمانم. حالا ببينيم خدا چه مي‌خواهد.
 در سال آينده شما و تيم‌تان نماينده ايران در ليگ قهرمانان آسيا هستيد. در دوره گذشته عملكرد به نسبت خوبي داشتيد. چطور مي‌شود اين عملكرد را بهتر كرد؟
ما سال گذشته تجربه خيلي خوبي در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا كسب كرديم و اينكه تيم ما فوتبال بازي كرد و سطح فوتبال ايران را نشان داد. ولي خب حالا از تجربه سال قبل استفاده مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم آن تجربه را به كار بگيريم و نماينده شايسته‌اي براي ايران باشيم. يك‌سري بازيكن را احتمالا تغيير مي‌دهيم تا به آن چيزي كه شايسته بانوان ايراني هست دست پيدا كنيم.
  ليست ورود و خروج تيم مشخص شده؟
دارم كارهايش را انجام مي‌دهم. هنوز كامل نشده ولي در حال كار روي آن هستم.