600 هزار جوان در جشنواره‌ای به نام سردار

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین:اختتامیه سومین جشنواره رفیق خوشبخت ما در سالن همایش‌های منطقه آزاد اروند برگزار شد. جوانان شرکت‌کننده در این جشنواره با شوروشوق خاصی در کنار مدیران ستادی و مدیران عامل جمعیت‌های هلال‌احمر سراسر کشور حاضر بودند. جوانانی که با شرکت در این جشنواره به مرور سبک زندگی سردار قاسم سلیمانی پرداخته بودند تا به ترویج جلوه‌های ناب اخلاق و بشردوستی مکتب شهیدسلیمانی که متناسب با زیست‌بوم جمعیت هلال‌احمر است و همچنین ترویج نگاه انساندوستانه شهیدسلیمانی میان جامعه و جوانان اقدام کنند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در این همایش با بیان اینکه منش‌ ورفتار شهیدسلیمانی منطبق با اصول و اهداف بشردوستانه نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بود از این شهید به عنوان عزیزییاد کرد که خدمات ارزنده و زیادی را به کشور عرضه داشته است:«امسال بیش از ۶۰۰ هزار نفر در دومین جشنواره رفیق خوشبخت ما  شرکت کرده‌اند و بیش از ۵۰ هزار اثر در این جشنواره پذیرفته شده که نشان‌دهنده اهداف والای هلال‌احمر است.»

پیرحسین کولیوند در ادامه با تاکید بر ترویج رفتار شهیدسلیمانی در جامعه، احترام به انسان‌ها و حفظ کرامت آنها را یکی از اهداف جمعیت هلال‌احمر ایران برشمرد و گفت شهیدسلیمانی در این مسیر هم قدم‌های زیادی را برداشت و هم جان‌واموالش را فدا کرد:«شهیدسلیمانی در مسیر تحقق اهداف دیگر جمعیت هلال‌احمر نیز موفق عمل کرده است؛ از تلاش در برقراری دوستی‌وصلح پایدار بین ملت‌ها گرفته تا برقراری احترام متقابل بینآنها.  او با منش خود نه‌تنها در دوران حیاتش بلکه بعد از شهادتش هم برای برقراری صلح‌ودوستی تلاش کرد.»



او از سردار سلیمانی به عنوان نماد صلح‌طلبی دنیایاد کرد و با بیان اینکه امروز دشمن از شهیدسلیمانی بیشتر نگران است تا زمانی‌که  او را برای ارتقای صلح‌ودوستی به شهادت رساند. تلاش برای تسکین آلام‌بشرییکی از ویژگی‌های شخصیتی سردارسلیمانی بود که این ویژگی را در عرصه‌های مختلف شاهد بوده‌ایم.

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمرحمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها که جزو اهداف اصلی نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است توسط سردار سلیمانی احیا شده و هیچ‌کس نمی‌تواند نقش او را در این مسأله نادیده بگیرد، حتی دشمنان سردار سلیمانی هم نمی‌توانند این اقدام را مخدوش کنند:«امروز نام شهیدسلیمانی، جهانی شده است.کسی که  گرفتاری و گرسنگی را برای خودش انتخاب می‌کرد، آرامش و کنار خانواده‌بودن و امنیت و صلح را برای مردم می‌خواست. این مسائل را باید در هلال‌احمر ارج نهیم.»

کولیوند در ادامه با اشاره به جنگ فرهنگی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی، میدان مبارزه اصلی با دشمن را خانه‌های مردم ایران معرفی کرد:«امروز باید در رسانه‌ها و فضای مجازی تمام توان‌مان را برای نمایش عظمت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی‌بگذاریم تا عظمت ایران را به رخ جهانیان بکشیم.»

به گفته کولیوند جشنواره رفیق خوشبخت ما مربوط به نگاه‌ها و رفتارهای شهیدحاج‌قاسم سلیمانی و منطبق با اهداف و اصول جمعیت هلال‌احمر است و حاضریم این تجربه را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم:«تا روزی که در جمعیت هلال‌احمر باشم با نگاه‌های حق‌طلبانه و بشردوستانه حرکت خواهم کرد. تمام اقدامات هلال‌احمر منطبق با مکتب حاج‌قاسم و رفیق خوشبخت ماست. ما این مسیرهای خدمت را با تمام توان ادامه می‌دهیم.»

ترویج فرهنگ بشردوستی در جشنواره رفیق خوشبخت ما

یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر همدر مراسم اختتامیه دومین جشنواره رفیق خوشبخت ما که با اشاره به حضور 600 هزار نفری جوانان در این جشنواره و پذیرش 54 هزار اثر ارسالی به آن است استقبال از یک جشنواره را کم‌سابقه توصیف کرد:«‌در اولین سال برگزاری جشنواره رفیق خوشبخت ما ۴۰ هزار اثر هنری ارسال و ۶۰ هزار نفر مشارکت کردند. امسال بیش از ۵۴ هزار اثر هنری به این جشنواره ارسال شده است. معتقدیم مشارکت بیش از ۶۰۰ هزار نفر از اعضا و جوانان در این جشنواره بستری برای ترویج فرهنگ بشردوستی است.»

او با اشاره به تاکیدات رهبری در مستندسازی از قضایای دفاع مقدس و انتقال آنها به نسل جوان، این اقدامات را مبنای شناخت جوانان از خود دانست:«‌عرصه‌های دفاع مقدس را نباید فراموش کرد.خاطره درخشان روزهای بزرگ دفاع مقدس باید با قوت و قدرت بیشتر باقی بماند. باید تا می‌توانیم این اقدامات را در عرصه فرهنگ به نمایش بگذاریم که اگر به جمع‌آوری خاطرات دفاع مقدس روی نیاوریم، دشمن این میدان را از ما خواهد گرفت و اینیک خطراست.به همین منظور جشنواره رفیق خوشبخت ما را برای امدادرسانی و با محوریت حاج قاسم سلیمانی در این سرزمین برگزار کردیم. پیام این اقدام این است که راهبرد جمعیت هلال‌احمر مبتنی بر امدادگری است.»

به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر برنامه‌های سال آینده جمعیت،  برگزاری رویداد بزرگ صلح‌وامنیت و راه‌اندازی دبیرخانهصلح‌و‌امنیت در دانشگاه‌های کشور، مراکز امور جوانان و ترویج روحیه گفت‌وگو و تفاهم مبتنی بر کرامت انسانی در جامعه با محوریت شهیدحاج‌قاسم سلیمانی است:«شاخص‌ترین اقدامات هلال‌احمر در جشنواره رفیق خوشبخت ما، آزادسازی زندانیان، تجهیز کتابخانه، کمک به بیماران‌ونیازمندان است. در تلاش هستیم با سیاستگذاری‌ای که اتفاق افتاده رویدادهای بزرگ صلح‌وامنیت را راه‌اندازی کنیم. حاج‌قاسم سلیمانی نماد بزرگ صلح‌ودوستی بود که در شرایط سخت‌ودشوار در میدان حضور پیدا می‌کرد و مشغول خدمات‌رسانی به مردم ستمدیده می‌شد.»

امیدونشاط را باید در نسل جوان تقویت کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر هم در این مراسم حاضر بود و در کنار جوانان هلال‌احمرییادوخاطره سردار دل‌ها را گرامیداشت. او با تاکیدبر تبیین جایگاه سردار شهید سلیمانی در میان مردم ایرانی اسلامی و آزادیخواهان،مکتب این شهید را الگوی مناسبی برای جوانان ایران اسلامی‌برشمرد:«شجاعت و بصیرت نسبت به‌ توطئه‌های دشمن از ویژگی‌های بارز سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی بود.»

او در ادامه با اشاره به تعاملات اجتماعی سردار سلیمانی با جوانان، بر اهمیت تقویت امیدونشاط در ایران اسلامی‌به‌ویژه در میان جوانان تاکید کرد:«دشمنان ایران اسلامی می‌خواهند جوانان این کشور را نسبت به آینده ناامید و مأیوس سازند. به همین منظور باید در سازمان جوانان هلال‌احمر تلاش، که امید را در جامعه تقویت کنیم.» بنا به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب این مهم در پرتو کار و تلاش، جاری خواهد شد.

استقبال کم‌نظیر جوانان از جشنواره «رفیق خوشبخت ما»

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر هم در اختتامیه جشنواره جوانان «رفیق خوشبخت ما» ارائه  ‌۵۴ هزار اثر در ۲۰ رشته با موضوع سبک زندگی سردار حاج‌قاسم سلیمانی را یک اتفاق بزرگ و ستودنی برشمرد:«تعداد آثار رسیده به دبیرخانه دومین جشنواره رفیق خوشبخت ما، نسبت به دوره قبلی آن ۳۰ درصد افزایش داشته‌است. این نشان‌دهنده بصیرتی است که جوانان ما از مکتب شهیدسلیمانی آموخته‌اند.»

سعید اوحدی با بیان اینکه شهدا برای ما چراغ‌های هدایت هستند، به خصوص الگوهایی چون سردار شهید قاسم سلیمانی که تمام عمر بابرکت خود را صرف خدمت به میهن و ملت کرد، افزود:‌«اکنون مکتب حاج‌قاسم، در مقابل سیل خروشان مشکلات و کارشکنی‌های دشمن ایستاده است.»