همه انسان‌ها شوق زندگی دارند

 سفراي اروپايي در تهران، در يک سالگي تجاوز روسيه به اوکراين، بيانيه مشترکي منتشر کرده اند.
  اين بيانيه، حاوي نکات اصولي و درستي است، از جمله محکوميت تجاوز به مرزها و تماميت ارضي کشورها، نکوهش کشتار غيرنظاميان و تخريب زيرساخت ها ، تاکيد بر لزوم حمايت از آوارگان و ... .
ما نيز بر اين باور هستيم که آنچه روس ها انجام داده اند، نقض  آشکار قواعد و مقررات بين المللي است چه آن که در عصر جديد، قشون کشي به کشوري مستقل و ضميمه کردن بخشي از آن به خاک خود، به طرز فاجعه باري خطرناک و مخالف منشور ملل متحد و روح همزيستي جمعي جهانيان است.
سفراي اروپايي در بيانيه مشترک خود همچنين نوشته‌اند: «ما هر گونه حمايت نظامي از جنگ تجاوزکارانه و غيرقانوني روسيه عليه اوکراين را غيرقابل قبول مي دانيم. فروش تسليحات و ساير موارد کمک رساني و يا کمک به کشوري که ناقص قوانين بين المللي مي باشد، به عنوان نقض قوانين بين المللي به شمار مي رود. چنين تسليحاتي که پهپاد را نيز شامل مي شود، به طرز بي رويه اي توسط روسيه عليه غيرنظاميان و زيرساخت‌هاي اوکرايني استفاده شده و منجر به رنج و ويراني مضاعف مي‌شود.»


با توجه به اين بخش از بيانيه که اي بسا هدف اصلي سفراي اروپايي مقيم تهران نيز همين قسمت بود است، دو سوال از جنابان ايشان مي کنيم و اميدواريم بتوانند جواب قانع کننده اي دستکم براي تاريخ داشته باشند:
1 - جنگي که عراق عليه ايران در سال 1359 خورشيدي آغاز کرد، آيا مصداق تجاوز به تماميت ارضي يک کشور مستقل و نقض مقررات بين المللي بود يا خير؟ قطعاً بود کما اين که سازمان ملل نيز عراق را به عنوان آغازگر جنگ معرفي کرد.
اگر کمک تسليحاتي به کشوري که ناقص قوانين بين المللي است، نقض قوانين بين المللي به شمار مي رود، پس کمک هاي بي وقفه  کشورهاي اروپايي و نيز آمريکا به رژيم متجاوز صدام در جنگ 8 ساله، مصداق بارز نقض مقررات بين المللي است که از فشنگ معمولي تا بمب هاي شيميايي و انواع تانک و هواپيما را در اختيار بغداد قرار دادند تا به کشتار 8 ساله مردم، اشغال شهرها و تخريب زير ساخت هاي ايران بپردازد.
آيا اروپايي ها به استناد همين بيانيه، اذعان به همکاري در تجاوز به ايران دارند و حاضرند سهم خود براي جبران آسيب هاي اين جنگ را به ايران بپردازند؟
2 - نه بر اساس شعار و آرمان و ... که طبق قطعنامه‌هاي سازمان ملل، هم اکنون بخش هاي زيادي از فلسطين در اشغال اسرائيلي هاست و قواي متجاوز صهيونيست، مدام در حال کشتار مردم فلسطين و تخريب خانه و اشغال بخش هاي ديگري از سرزمين مادري آنها هستند. اصلاً چرا از سفراي اروچا در تل اويو نمي پرسيد در همين يک ماه اخير چند کودک فلسطيني توسط سربازان اسرائيلي کشته شده اند؟
اگر کمک به متجاوز، شراکت در تجاوز است چرا اروپايي ها به حکومت متجاوز اسرائيل کمک مي کنند؟
آيا حملات مکرر هواپيماها و پهپادهاي اسرائيلي به لبنان، تجاوز به تماميت ارضي يک کشور نيست؟ و آيا اروپايي ها در کنار اسرائيل نيستند؟
آيا لشکر کشي حکومت عربستان به يمن و بمباران بي وقفه شهرها، خانه ها و زير ساخت هاي اين کشور فقير و کشتار گسترده غيرنظاميان يمني، مصداق تجاوز و نقض مقررات بين المللي و جنايت هست يا خير؟ اگر هست -که هست- چرا اروپايي ها با کمک به رياض، شريک تجاوز شده اند؟
کساني که براي ديگران نسخه مي پيچند که نبايد در کنار متجاوزان باشند، بهتر است ابتدا از دوستان متجاوز خودشان دوري کنند و بعداً به توصيه هاي انساني و حقوقي بسپردازند.
تاکيد مي کنيم که هدف اين نوشتار، تطهير تجاوزگري روس ها نيست. روسيه با هر متر و معياري که در نظر بگيريم متجاوز و ناقض مقررات بين المللي است و کشتار انسان ها، به ويژه غير نظاميان، عين جنايت عليه بشريت است.  سخن اين جاست که آيا قواعد بين المللي، فقط براي حمايت از اروپايي ها وضع شده است و هنگامي که نوبت به مردم آسيا و آفريقا مي رسد، مي توان با سکوت از کنارشان گذشت و حتي در کنار ناقضان آن قرار گرفت؟
سفراي محترم و محترمه اروپايي در تهران!
اگر مرزهاي اوکراين محترم است - که هست - مرزهاي ايران و فلسطين و لبنان و يمن و ... محترم است؛ اگر خون مردم اوکراين محترم است - که هست - خون ايرانياني که 8 سال با کمک شما بر زمين ريخته شد نيز محترم است و خون ساير انسان‌ها. مي دانيد آقايان و خانم هاي سفير؟ مشکل شما دقيقاً مشکل همان ژنرال آمريکايي است که سال ها بعد از جنگ ويتنام، در پاسخ به خبرنگاري که پرسيده بود چطور مي توانسته هزاران ويتنامي و از جمله غير نظاميان را در سرزمين خودشان بکُشد؟ گفته بود: آنها شوق زندگي نداشتند!
اين نکته ساده را بفهميد: همه انسان ها شوق زندگي دارند، از اوکراين و فرانسه و آمريکا تا ايران و يمن و فلسطين و همه جاي ديگر.