وزیر اقتصاد: پشت‌پرده اختلالات بازار ارز شناسایی شده است

جلسه علنی دیروز شنبه (ششم اسفند) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و رئیس‌مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک و تهنیت فرا رسیدن میلاد با برکت امام حسین‌(ع) و روز پاسدار به ملت شریف ایران اسلامی و پاسداران جان برکف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: سپاه پاسداران چشم و چراغ ملت ایران و ضامن امنیت و آرامش این آب و خاک و مایه دلگرمی مستضعفان سراسر جهان است.
وی افزود: سپاه پاسداران همواره در حوادث و بلایا از قبیل سیل و زلزله و هر جایی که مردم به کمک نیاز داشته‌اند نه فقط در قالب یک نیروی نظامی بلکه همچون یک سازمان عظیم اجتماعی بدون فرق قائل شدن میان افراد به یاری آحاد ملت شتافته و بار مشکلات را از روی دوش مردم برداشته است.
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موفقیت‌های پاسداران شجاع، مؤمن و متعهد سپاه عصبانیت دشمنان ایران و دشمنان امت اسلامی را برانگیخته است و مکر و حیله سلطه‌گران را به خودشان برگردانده است. هر برگه از تاریخ غرورآفرین سپاه پاسداران به خون دلیرمردانی آغشته است که از جان و مال خود در راه دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی گذشته‌اند و خط سرخ مقاومت را زنده نگه داشته‌اند.
قالیباف تأکید کرد: به پاسداران غیور انقلاب اسلامی افتخار می‌کنیم و قدردان رشادت و ازخودگذشتگی یکایک آنها هستیم.


وی همچنین ولادت حضرت عباس‌(ع) و روز جانباز را به عموم جانبازان پاکباز و سرافراز کشورمان و به ویژه نمایندگان جانباز تبریک و تهنیت گفت.
قالیباف در آغاز جلسه علنی نوبت صبح دیروز همچنین درباره جلسه غیرعلنی مجلس اظهار داشت: با توجه به اهمیت مسائل ارزی در کشور که لازمه یک هماهنگی جدی و قوی بین دولت و مجلس برای سامان دادن این بازار است، مجلس با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی جلسه غیرعلنی داشت.
وی اظهار داشت: به جمع‌بندی‌های خوبی در این جلسه رسیدیم. ان‌شاءالله با هماهنگی شکل گرفته و اقدامات و حرکت‌های دولت بر این مشکل فائق خواهیم آمد.
گزارش وزیر اقتصاد
از پشت‌پرده اختلالات بازار ارز
محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز درباره جلسه غیر علنی مجلس اظهار داشت: در این جلسه دولت گزارش‌هایی به نمایندگان مجلس در رابطه با بازار ارز کشور ارائه داد و سپس چند تن از نمایندگان و همچنین نماینده‌هایی از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه در این‌باره صحبت کردند و سؤالاتی را مطرح کرده که تیم اقتصادی دولت به آن پاسخ دادند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی بیان داشت که با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا قیمت واقعی دلار نیز در آن سامانه درج شده است و آن قیمت‌هایی که در فضای مجازی و در جاهای دیگر وجود دارد غیر واقعی است.
وی ادامه داد: آقای خاندوزی وزیر اقتصاد نیز گزارش‌هایی به نمایندگان مجلس ارائه داد و بیان داشت که پشت‌پرده اختلالات بازار ارزی شناسایی شده و به زودی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی تکلیف این افراد را مشخص خواهند کرد.
میرتاج‌الدینی در پایان گفت: قرار شد که مجلس و دولت جلسات مشترکی درباره بازار ارزی سکه و طلا و همچنین وضعیت اقتصادی کشور برگزار کنند و دولت نیز از مشورت‌های اقتصادی مجلس در راستای ثبات‌‌سازی اقتصاد استفاده کنند.
تدابیر دولت برای کنترل بازار ارز؛
تشکیل کمیته‌ مشترک دولت و مجلس
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر نیز درباره جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس‌، گفت: مطابق با مباحث مطرح‌شده در این جلسه باید گفت که فضای روانی شدیدی بر بازار ما حاکم شده و بر پارامترهای واقعی اقتصاد غلبه کرده است. یعنی به‌جای مباحث حقیقی و اقتصادی بیشتر بعد روانی کارها را جلو می‌برد.
نقدعلی تاکید کرد: دولت تدابیری چون تشکیل بازار مبادله ارزی را انجام داده است و تصمیماتی هم برای بازگرداندن دلارهای ناشی از صادرات فولاد و پتروشیمی اتخاذ شده است که این کارها برای کنترل بازار ارز است. همچنین مقرر شد کمیته مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و تدابیر لازم برای کنترل بازار ارز به صورت هماهنگ بین مجلس و دولت در نظر گرفته شود.
مشکلات بازار ارز
ناشی از مشکلات مالی و اقتصادی نیست
سید نظام موسوی نماینده مردم تهران و عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم در بیان جزئیات جلسه غیر‌علنی نمایندگان با مسئولان دولت درباره مسائل ارزی گفت: در این جلسه دولتمردان گزارش‌هایی درباره سیر مسائل مربوط به ارز مطرح کردند و تأکیدشان بر این بود که آنچه امروز در عرصه تحولات ارزی شاهد هستیم، ناشی از کمبود ارز در کشور و یا مشکلات ارزی در حوزه صادرات و واردات نیست. حرف آنان این بود که ما مشکل مالی و اقتصادی در این زمینه نداریم و مسائل دیگری باعث تلاطمات بازار ارز شده است.
موسوی گفت: دولتمردان می‌گویند که ما از نظر مالی و اقتصادی مشکلی نداریم که البته آمارها هم این موضوع را نشان می‌دهد و حتی رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس هم به آن اذعان کرد. موید این مسئله آن است که میزان فروش نفت ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ورود ارز ناشی از صادرات نفت به کشور هم تسهیل شده است و ذخایر ارزی بانک مرکزی هم به‌اندازه کافی است.
تراز تجاری کشورمان
وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته دارد
وی گفت: تراز تجاری کشورمان هم وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته دارد، چرا که سال گذشته حدود سه میلیارد تراز تجاری ما منفی بود اما الان مشکل تراز تجاری در حوزه صادرات و واردات نداریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عمده نگاه دولت آن است که بخش عمده مشکلات ما در حوزه ارز مربوط به مسائل انتظاری و جنگ ترکیبی دشمن است و آنان از طریق تعیین نرخ‌های ساختگی و غیرواقعی در بازار ارز به دنبال ایجاد تلاطم اقتصادی در کشورمان هستند.
وی ادامه داد: تأکید دولتمردان بر این بود که این مسائل انتظاری باعث می‌شود وضعیت بازار ارز متلاطم شود چرا که برخی از عناصر که عمدتاً در خارج از کشور هستند، یک سری نرخ‌های غیرواقعی را در بازارهای غیررسمی ارز مطرح می‌کنند و باعث این تلاطم‌ها می‌شوند. در واقع افراد متعددی در داخل و خارج از کشور از طریق مداخلات مخرب باعث تلاطم بازار ارز می‌شوند که دستگاه‌های امنیتی با برخی از آنان برخورد کرده و حساب‌های آنان را بسته‌اند.
موسوی تأکید کرد: همچنین رئیس‌بانک مرکزی هم یک‌سری مسائل را مطرح کرد و گفت سیاست‌های گذشته و مباحث مربوط به تحریم و عدم اشراف بانک مرکزی بر تراستی‌ها وجود داشته و الان مشکل در حال رفع شدن است. همچنین رئیس ‌بانک مرکزی گفت ما به دنبال آن هستیم که اشراف کاملی بر کل مسائل ارزی کشور در سطح مطمئنی داشته باشیم و بازار را کنترل کنیم.
دولت چند بحران را پشت سر گذاشته است
موسوی گفت: معاون اول رئیس‌جمهور هم تأکید کرد که دولت تاکنون چندین بحران از جمله کرونا را پشت‌سر گذاشته است. همچنین دولت در آغاز به کار خود کشور را با وضعیت اقتصادی نامطلوبی تحویل گرفت که فروش نفت مطلوب نبود اما این بحران را رد کردیم، بحران بعدی هم جنگ ترکیبی دشمن در ماه‌های گذشته بود که آن را پشت سر گذاشتیم. طبق گفته دولتی‌ها تمهیداتی ‌اندیشیده شده که بحران‌های ارزی را هم پشت سر بگذاریم و دولت اجازه نمی‌دهد معیشت مردم دچار مشکل شود و اقدامات کلانی برای ایجاد منابع درآمدی جدید در دستور کار دولت است که تأثیر زیادی بر کنترل بازار ارز خواهد داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طبق مباحث مطرح شده در این جلسه، وضعیت وارد شدن ارز به کشور هم شرایط خوبی دارد. جلسات متعددی با بخش‌های صادراتی کشور مخصوصاً فولادی‌ها و بخش پتروشیمی برگزار شده است تا ورود ارز آنان به سامانه مبادله ارزی تسهیل شود و به نوعی فعالیت شود که این سامانه به عنوان تعیین‌کننده نرخ اصلی ارز تثبیت شود. بازارهای غیر رسمی ارز که مبادلات چندانی هم در آن صورت نمی‌گیرد، جعلی و غیر رسمی است و اهمیت چندانی در اقتصاد کشور ندارد. همه مسئولان و دستگاه‌ها باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که نرخ ارز واقعی آن چیزی است که در سامانه مبادلات ارزی می‌آید و نباید به سامانه‌های غیر رسمی و جعلی توجه شود.
برگزاری اولین جلسه بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۲
در مجلس
روز گذشته همچنین اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی گزارش تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور برگزار شد.
در جریان بررسی جزئیات بودجه سال آتی نمایندگان سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۴۰ درصد تعیین کردند.
در این جلسه سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی و خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها نیز از سوی نمایندگان مشخص شد.
مخالفت مجلس با افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان قیر رایگان به دستگاه‌های اجرایی، مجاز شدن بانک مرکزی به فروش ارز، مصوبه‌ حمایتی برای سهامداران خرد در بازار سرمایه، موظف شدن بانک‌های دولتی به فروش اموال مازاد، تعیین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در بورس با هدف فرزندآوری، تعیین سقف ۳۰ میلیارد یورویی برای تسهیلات خارجی و صدور مجوز شرکت‌های دولتی به انتشار اوراق مالی تا سقف ۱۰ همت از دیگر مصوبات نخستین جلسه بررسی لایجه بودجه توسط نمایندگان ملت بود.