بازی با مرگ شهرام عبدلی از خط قرمز تا آسوده باش

شهرام عبدلی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون روز گذشته یک هفته پس از دست و پنجه نرم کردن با مرگ، بر اثر عوارض ناشی از عارضه مغزی در مشهد درگذشت. عبدلی برای ایفای نقش در سریال «آسوده باش» به شهر مشهد رفته بود که پیش از رفتن مقابل دوربین، دچار عارضه مغزی شد و در طول هفته گذشته همچنان در کما بود.
این بازیگر که برخلاف دیگر همکارانش علاقه‌ای به حاشیه‌آفرینی و زیست غوغاسالارانه نداشت سابقه حضور در فیلم‌های سینمایی «نفس‌های آرام»، «ماه‌گرفتگی»، «یکی برای همه»، «قصه دل‌ها» و «دختری در قفس» را دارد. وی روز گذشته بعد از به سرانجام نرسیدن روند درمان و پس از انجام چند عمل جراحی دار فانی را وداع گفت.
این هنرمند فقید سینما و تلویزیون کشورمان پیشینه فعالیت و بازی در مدیوم تئاتر را هم داشت و اخیراً در نمایش «پنچری» در سالن شهرزاد هم روی صحنه رفته بود. اولین سریالی که عبدلی با نقش‌آفرینی در قالب یک شخصیت ضد قهرمان به مخاطبان معرفی شد سریال پر سر و صدای «خط قرمز» به کارگردانی قاسم جعفری بود. جعفری که برای اولین بار با ساخت سریال‌هایی مانند «خط‌قرمز» و «شب آفتابی»، شهرام عبدلی را به دنیای تصویر معرفی کرد، در بخشی از متنی که در اختیار رسانه‌ها قرار داده، درباره نحوه انتخاب شهرام عبدلی در سریال «خط‌قرمز» می‌نویسد: «شهرام را اول بار نشسته روی نیمکت‌های سنگی دور تئاتر شهر دیدم. عاشق بازیگری بود و سینه‌چاک تئاتر. انتخابش کردم برای نقش بسیار بسیار کوتاهی در سریال همسفر که در میان انبوه بازیگران ریز و درشت سریال به دلیل کوتاهی نقش دیده نشد، ولی نگاه همراه با خشم او درهمان چند پلان کوتاه در ذهنم ماند تا سریال خط قرمز. صدایش کردم شد ضدقهرمان سریال. دوست داشت در همان سریال گلیمش را از آب بیرون بکشد... همه تلاشش را کرد و شد ضدقهرمان دوست داشتنی خط قرمز. خودش به نقش اضافه کرد و کم کم بیننده با او همذات‌پنداری کرد و در دل مخاطبان جا گرفت.
روزی که قرار شد سکانس مرگ او را فیلم بگیریم، زیر بار نرفت و دو روز خودش را در اتاقی حبس کرد و اصرار داشت تا ته قصه بماند و زود کشته نشود. راهی نبود جز راضی کردن او برای روبه‌رو شدن با مرگ... قرار بود شهرام حقیقت‌دوست چشم در چشم، او را با گلوله‌ای بکشد. بغض داشت و می‌گفت در حق این شخصیت ظلم شده. اصرار از من و انکار از او. گفتم آنقدر در سریال شخصیت مهمی هستی که حاضرم در صحنه‌ای که جنازه‌ات را می‌برند خودم زیر برانکاردت را بگیرم. شهرام به قربانگاه رفت و من او را تا آمبولانس حمل جنازه‌اش بردوش کشیدم.»


هادی مرزبان، کارگردان شناخته شده عرصه تئاتر که در دو نمایش «پایین گذر سقاخانه» و «بازار عاشقان» با عبدلی همکاری داشته است، در رابطه با همکاری با این بازیگر فقید می‌گوید: «در نمایش «پایین گذر سقاخانه» در نقش یک جاهل روی صحنه رفت و بازی‌اش درخشان بود. از همان جا در تئاتر جهشی کرد. در نمایش «بازار عاشقان» هم نقش رئیس دادگاه را ایفا کرد. شهرام عبدلی جزو بازیگرانی بود که خیلی خوب حرف کارگردان را درک می‌کرد و به گروه و مناسبات گروهی تئاتر احترام می‌گذاشت. او جزو بازیگرانی بود که در همکاری با او خیلی راحت بودم و حالا به جای خالی‌اش فکر می‌کنم، به همسرش فکر می‌کنم که خیلی جوان است و دو بچه‌اش که هنوز کوچک هستند.»
مرکز هنر‌های نمایشی اعلام کرد در صورت مهیا بودن شرایط پیکر این هنرمند ساعت ۱۰ صبح امروز (۷ اسفندماه) از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت قطعه بهشت زهرا بدرقه می‌شود.