مزایای هفته‌های کاری 4 روزه به روایت آمار

 پژوهشگران دانشگاه کمبریج با کمک   اندیشکده اتونومی با ۶۱ شرکت و سازمان در انگلیس برای کاهش ۲۰ درصدی ساعات کاری طی یک آزمایش شش ماهه همکاری کردند. نحوه اجرای این کاهش در مجموعه‌های متنوعی از صنایع، از رستوران‌ها گرفته تا شرکت‌های فناوری اطلاعات و مالی متفاوت بود اما اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها پس از چهار روزه شدن هفته‌های کاری خود همان اهداف بهره‌وری را حفظ کردند که قبل از شروع این آزمایش داشتند و البته در قبال این کاهش ساعت کاری، دستمزد یا مزایای کارکنان را کاهش ندادند.
 
 کاهش 71 درصدی فرسودگی‌شغلی و استرس
این گزارش جدید که به تازگی توسط اندیشکده اتونومی منتشر شده، نشان داد که کاهش ساعت‌های کاری به طور قابل توجهی موجب  بهبود رفاه حال کارکنان شده است، به طوری که ۷۱ درصد از کارمندان سطوح پایین‌تری از فرسودگی شغلی و ۳۹ درصد سطوح پایین‌تری از استرس را نسبت به قبل از آزمایش گزارش کرده‌اند. همچنین کاهش ۶۵ درصدی ایام بیماری و نقاهت و کاهش ۵۷ درصدی جابه جایی کارکنان در شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل دیده می‌شود. در بخش دیگری از نتایج این پژوهش آمده است که چهار روز کار در هفته «مزایای روانی گسترده‌ای» دارد و به‌ویژه سبب آرامش روحی کارکنان می‌شود.
 افزایش درآمد با 4 روز کار در هفته


همچنین گزارش شده که کسب ‌و کارهای شرکت‌کننده در برنامه هفته‌های کاری چهار روزه علاوه بر بهبود آمار کارمندان، به طور متوسط۴/۱درصد افزایش درآمد را ثبت کردند. دکتر «دیوید فرین»، دانشیار پژوهشی در گروه جامعه شناسی دانشگاه کمبریج در بیانیه‌ای با اعلام نتایج این مطالعه گفت: «ما واقعاً از این نتایج دلگرم می‌شویم چرا که نشان می‌دهد هفته‌های کاری چهار روزه از یک رویا به یک سیاست واقع‌گرایانه با مزایای متعدد توسط شرکت‌ها تبدیل شده است.»
 تلاش موثرتر کارکنان در ساعات کاری کمتر
این مطالعه جدید بزرگ ترین پژوهش در نوع خود است که ۲۹۰۰ کارمند در ۶۱ شرکت را بررسی کرده است. پروفسور «برندان برچل» پژوهشگر دانشگاه کمبریج که این تحقیقات را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «قبل از انجام این آزمایش، بسیاری این سوال را داشتند که آیا ما شاهد افزایش بهره‌وری در قبال جبران کاهش زمان کار خواهیم بود یا خیر. حالا می‌بینیم که همین‌طور است و این دقیقاً همان چیزی است که ما دریافتیم. بسیاری از کارمندان بسیار مشتاق بودند که خودشان به اهداف مشخص شده دست یابند. بدین ترتیب جلسات طولانی، بسیار کوتاه یا کاملاً کنار گذاشته شد. کارکنان تمایل کمتری به اتلاف وقت و از دست دادن زمان داشتند و فعالانه به دنبال فناوری‌هایی بودند که بهره‌وری آن ها را بهبود می‌بخشد». در حالی که مطالعات مشابه در آمریکا و ایرلند نتایج مشابهی را گزارش کرده‌اند، این مطالعه جدید انجام شده در انگلیس
 بزرگ ترین مطالعه انجام شده در این زمینه و همچنین اولین موردی است که شامل مصاحبه‌های گسترده با شرکت کنندگان است. بنابراین نتایج آن از لحاظ علمی، قابل اتکاتر است. گفته می‌شود از ۶۱ شرکت شرکت کننده در این آزمایش، ۵۶ شرکت قصد دارند با چهار روز، کار در هفته را ادامه دهند و ۱۸ شرکت گفته‌اند تغییر سیاست دایمی را در این باره اعمال کرده‌اند.
برای نوشتن این مطلب از «ایسنا»
کمک گرفته شده‌است