مسمومیت سریالی دختران عمدی است

آرمان امروز- سرويس جامعه:‌ مسموميت سريالي دانش‌آموزان ادامه دارد و حالا پاي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي نيز به ميان آمده و اين امر مُهرتاييدي بر عمدي بودن اين امر است. اين مسموميت‌ها در مدارس دخترانه از نهم آذر ماه در قم آغاز شده و تاکنون صدها دانش‌آموز در 60 مدرسه اين شهر که عمدتاً مدارس متوسطه اول و دوم دختران بوده، دچار مسموميت شده‌اند.  همچنين مسموميت‌هاي سريالي دانش‌آموزان از دوم اسفند ماه به شهر بروجرد در استان لرستان گسترش يافت و در اين روز دست‌کم 20 دانش‌آموز دبيرستان دخترانه احمديه بروجرد با علائم مسموميت به بيمارستان منتقل شدند. در تازه‌ترين موارد، ديروز نيز خبر مسموميت 50 دانش‌آموز دختر ديگر در بروجرد و انتقال آنها به بيمارستان منتشر شد. روز شنبه نيز دست‌کم 48 دانش‌آموز دختر ديگر در شهرهاي بروجرد و قم به‌دليل مسموميت راهي بيمارستان شدند. در اين شرايط  فرماندار بروجرد گفت: تعدادي از دانش‌آموزان مدرسه 15 خرداد اين با علائم سرگيجه و حالت تهوع به مراکز درماني اعزام شدند. مسلم مرادي سلامت دانش‌آموزان را اولويت اول دانست و افزود: پزشکان متخصص معاينات کامل را براي بهبود کامل دانش‌آموزان انجام مي‌دهند تا مشکل خاصي براي سلامت اين عزيزان به وجود نيايد. علت مسموميت دانش‌آموزان توسط گروه‌هاي متخصص با در نظر گرفتن ابعاد مختلف در حال بررسي است و به محض مشخص شدن، به صورت شفاف به اطلاع مردم خواهد رسيد.
تاييد تلويحي عمدي بودن مسموميت
در اين شرايط معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، عمدي‌بودن عامل مسموميت‌هاي سريالي دانش‌آموزان دختر برخي مدارس کشور را که از آذرماه شروع شده، به شکل تلويحي تاييد کرد. يونس پناهي در يک نشست خبري در مشهد گفت: «پس از مسموميت چندين باره دانش‌آموزان در مدارس قم مشخص شد افرادي دوست داشتند که تمامي مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطيل شوند.» البته وي توضيحي درباره اين‌که «اين افراد» چه کساني مي‌توانند باشند، ارائه نکرد و اين امر شائبه‌هاي آن شب‌نامه ها را به‌نوعي پررنگ مي‌کند!. معاون وزير بهداشت اين مسموميت‌ها را ناشي از ترکيبات شيميايي در دسترس و عفوني و قابل انتقال به ديگران نيست و گفت: «دانش‌آموزان مسموم‌شده نياز به درمان تهاجمي ندارند و ايجاد استرس و اضطراب در اين دانش‌‌آموزان منجر به طولاني‌شدن روند بهبودي مي‌شود.» اين در حالي است که به‌‌رغم درخواست والدين و حتي برخي نمايندگان مجلس، هنوز هيچ گزارشي از نتيجه بررسي موضوع منتشر نکرده‌اند. با اين حال پدرام پاک آيين، سخنگوي وزارت بهداشت اعلام کرد: «نتايج قابل استنادي درباره علل بيروني مسموميت دانش آموزان در قم در دسترس نيست. درباره مسمويت تعدادي از دانش آموزان در قم، به نتايجي دست يافته‌ايم و از جمله محرز است که اين مسموميت‌ها منشأ ويروسي يا ميکروبي ندارد و همچنين عوارض آن زودگذر بوده است. درباره علل بيروني اين مسموميت‌ها هنوز نتايج قابل استنادي در دسترس نيست.»
فقط از سه طريق مسموميت به وجود آورد


در اين شرايط ايرج خسرونيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي ايران به «آرمان امروز» مي‌گويد: «مسموميت‌هاي دسته جمعي، فقط در سه مورد رخ مي‌دهد، استفاده از آب آلوده، غذا يا انتشار گاز در يک محيط سربسته. ممکن است آب مدرسه آلوده باشد، يا وسيله‌اي به داخل لوله بخاري بگذارند که باعث ايجاد گاز شود و از طريق بخاري به داخل کلاس‌ها منتشر گردد. همچنين بوفه مدارس خوراکي‌هاي مسموم را به دانش آموزان بدهد. اينکه گفته مي‌شود اين امر فقط در مدارس دخترانه رخ مي‌دهد و ما ميکروب يا ويروسي نداريم که در مقابل پسران مصونيت داشته باشد، پس شائبه عمدي بودن اين اتفاق را بيشتر مي‌کند. هر مسموميتي علائم خود را دارد ولي معمولا با علائم حالت تهوع، سرگيجه و بي‌حالي يا در برخي موارد بي‌حالي، ضعف، مشکلات تنفسي و گرفتگي عضلات شروع مي‌شود و اگر بيمار به بيمارستان مراجعه نکند، دچار بيهوشي مي‌شود.  خسرو نيا در پاسخ به اين سوال که در روزگار فعلي و با اين حجم از تکنولوژي، چطور نمي‌توان تشخيص داد که اين منشاء يا علت اين بيماري از کجاست؟ مي‌گويد: «شايد علت آن را مي‌دانند و اعلام نمي‌کنند ولي با اين پيشرفت نمي‌توان بيماري را تشخيص نداد.»
ورود وزارت اطلاعات به ماجرا
پس از ماه‌ها بالاخره کميسيون آموزش مجلس به اين موضوع ورود کرده و عليرضا منادي سفيدان گفته است: «وزراي آموزش و پرورش، بهداشت و اطلاعات در رابطه با مسموميت دانش آموزان در کميسيون آموزش حاضر مي‌شوند» بنا به گفته رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به خبرگزاري دانشجو: «از اول ماجراي مسموميت دانش آموزان قمي، کميسيون آموزش مجلس پيگير قضيه بوده است. به زودي از وزراي آموزش و پرورش، بهداشت و اطلاعات دعوت خواهيم کرد تا در کميسيون حاضر شوند. ممکن است کساني که در جبهه اغتشاشات به اهداف خود نرسيدند، به دنبال ضربه زدن به آموزش دانش آموزان به خصوص دختران ما باشند.» پيش‌تر حجت الاسلام، محمدجعفر منتظري دادستان کل کشور هم از احتمال عمدي‌بودن اين مسموميت‌ها خبر داده بود. 25 بهمن، نفيسه مرادي، دانش‌پژوه دکتري علوم قرآن و حديث دانشگاه الزهرا، گفته بود: «تمرکز اين وقايع بر مدارس دخترانه ظن خرابکاريِ منبعث از ديدگاه‌هاي طالباني را تقويت مي‌کند.» سامه يح نجف‌آبادي، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، هم روز يک‌شنبه هفتم اسفند تأييد کرد که «وزير اطلاعات وارد اين پرونده شده، ولي متاسفانه گزارشي به مجلس داده نشده است.» او نيز همچون برخي ديگر از مقام‌ها بر عمدي‌بودن اين مسموميت‌ها تاکيد کرد.