دورهمی تجزیه‌طلبانه کومله در آلمان

عبدالله مهتدی، سرکرده گروهک تروریستی کومله در نشستی به نام «ژن، ژیان، ئازادی» در شهر بن آلمان با تعدادی دیگر از فعالان تجزیه‌طلب دور هم جمع شدند. اولین نکته جالب توجه این نشست این بود که کل سخنرانانِ سمیناری که به نام «زنان» بود، «مرد» بودند.
از سویی گروهک کومله که در آشوب‌های پاییز امسال – در مناطق کردنشین- نقش پررنگی داشت و اعضای آن، علاوه بر آشوب خیابانی، به شکنجه و قتل نیرو‌های حافظ امنیت هم اقدام کرده بودند، تعارفات سیاسی را کنار گذاشته و در همه تجمعات خود با پرچم اقلیم کردستان حضور می‌یابد و ابایی از بیان هدفش برای تجزیه ایران ندارد. مهتدی در این نشست اعتراف کرد که بسیاری از آشوب‌ها و اغتشاشات در شهر‌های کردنشین از سوی مرکز همکاری احزاب کردستان ساماندهی شده بود. سرکرده کومله با ادعای اینکه «ما دنبال فدرالیسم هستیم و آن را کتمان نمی‌کنیم و برای آن تلاش خواهیم کرد»، در حاشیه این نشست در مصاحبه با BBC گفت هنوز خیلی از احزاب و جریانات اپوزیسیون حاضر نیستند هویت‌های اتنیکی (قومی) و فرهنگ و زبانی را به‌رسمیت بشناسند.
مهتدی از بنیانگذاران گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب کومله است که چندین عملیات تروریستی را علیه رزمندگان جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ سازماندهی کرد. از جمله جنایات این گروه، انفجار بمب در رژه نیرو‌های مسلح در مهاباد بود که طی آن ۱۲ نفر از کودکان و زنان به شهادت رسیدند و ۴۰ نفر از مردم بی‌گناه زخمی شدند.