اسرائیل الگوی قضایی عباس عبدی؟!

عباس عبدی، روزنامه‌نگار با سابقه اصلاح‌طلب، در گفت‌وگویی از اسرائیل به عنوان یک «جامعه مدرن» نام برده که در آن، دیوان عالی بسیار مورد اعتماد بوده، تا جایی که اعراب ساکن اسرائیل (البته منظور عبدی اعراب ساکن فلسطین اشغالی است) از میان نهاد‌های «حکومت اسرائیل» بالا‌ترین اعتماد را به دیوان عالی قضایی دارند.
در سایت اصلاح‌طلب جماران به نقل از عبدی آمده است: «مطلبی را درباره حکومت اسرائیل می‌خواندم. اعرابی که در اسرائیل هستند، بیشتر از همه به دیوان عالی اسرائیل اعتماد دارند. دیوان عالی یعنی بالا‌ترین مرجع قضایی اسرائیل و اتفاقاً نتانیاهو به دنبال آن است که اختیارات دیوان عالی را محدود کند. این به معنای آن است که در جوامع مدرن (!)، بالا‌ترین مرجع قدرتشان نهاد‌های قضایی است. چرا؟ به این دلیل که آن‌ها استقلال دارند و استقلالشان نیز حفظ می‌شود. به محض آنکه بین مردم به عنوان یک طرف قرارداد و حکومت طرف دیگر قرارداد اختلافی به وجود می‌آید، مرجع رسیدگی به اختلافات دستگاه قضایی آنهاست. دستگاه قضایی اسرائیل با همه قوانین احتمالاً تبعیض‌آمیز، آن قدر استقلال دارد که اعراب اسرائیل به نهاد قضایی بیشترین اطمینان را دارند تا سایر نهادها.»
سفیدسازی از یک جنایتکار یا شخصیت منفی، با برشمردن برخی نقاط قوت احتمالی (چه واقعی و چه کاذب) روی خواهد داد. چنانکه مثلاً اصلاح‌طلبان همین کار را در مورد مفسدان اقتصادی همچون مه‌آفرید خسروی یا آشوبگرانی که حتی مرتکب قتل شده بودند یا جاسوس‌های دوتابعیتی انجام می‌دادند. در چنین مسیری، حتی برای شمر و یزید هم می‌توان نقاط قوتی یافت!
گذشته از این، عبدی منبع مطالعاتی خود را بیان نکرده است. علاوه بر این، اعتماد اعراب فلسطینی به دیوان عالی قضایی رژیم صهیونیستی از سر اجبار است. وقتی به آن سیستم و حاکمیت تن داده‌اند، گریزی از آن ندارند. ضمن آنکه عبدی اگر کمی منابع اطلاعاتی‌اش را گسترش دهد، درخواهد یافت که از قضا، دادگاه‌های همین سیستم قضایی اسرائیل حکم تخریب خانه‌های مردم فلسطین را می‌دهند و اشغال خانه دیگری و حکم تخریب منازل مردم، نمی‌تواند در یک جامعه واقعاً مدرن وجود داشته باشد. عبدی می‌توانست هر حکومت دیگری را برای نمونه استقلال قضایی مثال بزند و به عنوان الگو معرفی کند. اما مدل موضع‌گیری او نشان داده که بر لجبازی با جمهوری اسلامی تلاش دارد و سعی کرده با عبور از خط قرمز‌های نظام، صهیونیست‌ها را به رخ جمهوری اسلامی بکشد، اما متوجه نبوده که چه لکه ننگی بر سابقه روزنامه‌نگاری خود انداخته است.