آینده‌ام در داوری فدای نام خلیج‌ فارس

  روز و شب‌های زیادی را با تلاش و پشتکار به تمرینات سخت و طاقت‌فرسا پرداخته بود تا بتواند در معتبرترین سطح از مسابقات فوتبال‌ساحلی در جهان حاضر شود، اما سکوت فیفا برابر گستاخی  دراستفاده از یک واژه جعلی به جای نام خلیج همیشه فارس، آن‌قدر او را برآشفت که بدون لحظه‌ای درنگ و شک یا تردید در دلش، تصمیم به انصراف از قضاوت رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۳ دبی گرفت. «ابراهیم اکبرپور»، داور فسایی فوتبال که به‌عنوان داور بین‌المللی رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۳ فوتبال ساحلی هم انتخاب شده بود، در صفحه شخصی‌اش اعلام کرد که به دلیل استفاده رئیس فیفا از نام جعلی به جای خلیج‌فارس از قضاوت در این رقابت‌ها انصراف داده است. یک کاربر شبکه‌های‌اجتماعی هم در پستی پربازدید درباره این اتفاق نوشت: «وقتی اسم ایران و خلیج همیشگی فارس از آینده شغلی و درآمد دلاریت با ارزش‌تر باشه، می شی «ابراهیم اکبرپور»، داور بین‌المللی فوتبال ساحلی که از قضاوت رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۳ دبی به‌ دلیل استفاده از نام جعلی انصراف داد.» در پرونده امروز زندگی‌سلام با این داور درباره دلایل این تصمیم‌اش، واکنش‌ها و ... گفت‌وگویی داشتیم.
این انصراف
 اولین قدم من است

آقای «اکبرپور»، تصمیم بسیار سخت اما تحسین‌برانگیزی گرفتید، لطفا خودتان درباره‌اش توضیح بدهید: «من سال‌ها تلاش کرده بودم تا به این جایگاه برسم و شانس قضاوت در جام‌جهانی را داشته باشم. این آرزوی هر داوری است که در این سطح، قضاوت کند، اما بعد از استفاده از واژه‌ای مجعول به جای عنوان تاریخی خلیج همیشه فارس در رقابت‌های جام ملت‌های کشورهای عربی، آن چه برای من خیلی آزاردهنده بود، سکوت فدراسیون فوتبال کشورمان، هیئت رئیسه و مجمع بود. من مدتی منتظر بودم تا واکنشی از سمت آن‌ها اتفاق بیفتد اما دیدم هیچ اتفاقی نیفتاد و این موضوع برای من به عنوان یک ایرانی، خیلی دردآور بود. واقعا برایم خیلی سخت بود که با فیفا به این شکل ادامه بدهم و در برابر این رفتار و تصمیم اشتباه‌شان سکوت کنم. بنابراین ترجیح دادم اقدامی انجام دهم تا دینی را که به آب و خاکم دارم،ادا کرده باشم اما این آخرین قدم من در این مسیر نیست. من تازه راهی را شروع کرده ام و این راه را ادامه خواهم داد و تا زمانی که به هدف اصلی خودم نرسم، از این مسیر خارج نمی‌شوم. فیفا نه تنها باید دست از این کار اشتباه بردارد بلکه باید از ملت ایران عذرخواهی کند تا این روند اصلاح شود.»
واکنش ایرانی‌ها
 دردم را تسکین داد

او درباره واکنش‌ها و بازخوردها از سمت مردم بعد از اعلام این تصمیم می‌گوید: «کشور ما سرزمینی است که از منظرهای مختلف مانند نژادی، قومی، سیاسی، مذهبی و ... متکثر است و ما با همه گرایش‌های مختلف در حوزه‌هایی که عرض کردم، یک نقطه اشتراک مهم داریم. همه ما زیر یک اسم و یک پرچم جمع شده‌ایم و آن هم «ایران» است. همه ایرانی‌ها در هر کجای دنیا با هر گرایش و عقیده و آداب‌و‌رسوم و ... درباره آب و خاک این مرز و بوم تعصب دارند و حساس هستند. من هم جدا از آن‌ها نیستم. بنابراین واکنش‌ها به این تصمیم تقریبا یکدست بود یا حداقل چیزی که من دیدم، همه‌اش مثبت بود. همه این موضوع را تحسین و تمجید کردند. وقتی که این تصمیم من با اقبال عمومی مواجه شد، یک جورهایی درد و ناراحتی که این چند وقت در سینه‌ام بود، کم شد و تسکین پیدا کرد.»
این قضاوت را ذلت می‌دانستم
از او می‌پرسم :ظاهرا با این تصمیم‌تان از درآمد دلاری چشم‌پوشی کردید چون حضور در مسابقات جام‌جهانی دستمزد خوبی داشته است که می‌گوید: «رقم دلاری دستمزدم اصلا برایم مهم نیست و دوست ندارم درباره‌اش صحبت کنم ولی آن چه از همه این مسائل مهم‌تر است، غرور خدشه‌دار شده هم‌میهنانم است که خیلی برایم مهم بود. خودم هم این رفتار فیفا را توهین‌آمیز می‌دانستم بنابراین احساس کردم ادامه دادن این کار یعنی قضاوت در مقدماتی جام‌جهانی ذلت محسوب می‌شود و انصراف دادم.»


عشق من فقط به خلیج‌فارس نیست، به ایران است
می‌خواهم کمی صریح‌تر با این داور بین‌المللی حرف بزنم. به او می‌گویم که همه ما عاشق خلیج‌فارس هستیم اما ...، خودش خیلی زود متوجه منظورم می‌شود و می‌گوید: «ببینید، عشق من فقط به خلیج فارس نیست، من به تمام ایران، جای جای ایران و ایرانی‌ها عشق می‌ورزم. به آب و خاک و تاریخ و فرهنگ کشورم و از همه مهم تر مردم فهیم و سربلند ایرانی افتخار می‌کنم. من باید این اقدام را انجام می‌دادم. درباره این که عشقم به خلیج‌فارس از کجا می‌آید، باید بگویم که این عشق درون دل همه ایرانی‌ها هست. این که بقیه ورزشکارها و افراد تریبون‌دار دیگر و ... تحت تاثیر چه ملاحظاتی هستند و سکوت می‌کنند، قابل احترام است اما عشق به ایران، عشق به میهن و عشق به خاک این جا مقوله و مفهومی است که به این سادگی‌ها نمی‌توان درباره آن توضیح داد یا صحبت کرد. شما به لحاظ تاریخی وقتی تاریخ ایران را می‌خوانید، می‌بینید که همواره ایرانی‌ها برای این آب و خاک و فرهنگ کشورمان مبارزه کردند و جنگیدند. به همین دلیل است که ایران یک کشور کهن و بافرهنگ است و همچنان پابرجا مانده و این مبارزه همچنان ادامه خواهد داشت. نه این که فقط من باشم، قبل از من هم بوده، نسل‌های بعد از من هم خواهد بود و شما خواهید دید. خدا را شکر که امروزه به واسطه فناوری و آگاهی، کیفیت میهن‌پرستی ما ایرانی‌ها افزایش پیدا کرده است.»
دوستانم می‌گویند با این تصمیم آینده‌ام نابود شد اما...
از او درباره واکنش مسئولان می‌پرسم که آیا تا امروز کسی با او تماسی داشته و حرفی زده یا نه؟ «اکبرپور» می‌گوید: «من واکنش خاصی از مسئولان ندیدم. تا این لحظه فقط مسئول دپارتمان داوری با من تماس گرفته و علت تصمیم را جویا شده و من دلایل خودم را به ایشان اعلام کردم، تا این لحظه هیچ تماسی درباره تکذیب یا تایید این تصمیم از سمت مسئولان با من گرفته نشده و همین سکوت مسئولان برای من ناراحت‌کننده بود و هست. اما سرانجام باید یک نفر می‌آمد، پیش‌قدم می شد و در یک تورنمنت بین‌المللی یک تصمیم جدی می‌گرفت. خیلی از دوستانم به من گفتند که با این تصمیم، خودت را قربانی کردی، برای همیشه از داوری در سطح بین‌المللی کنار گذاشته خواهی شد، این فرصت برایت دیگر پیش نخواهد آمد و آینده خودت برای تدریس یا نظارت در فیفا را از دست دادی و ... . به هر حال من انگیزه‌ای داشتم و از نظر من حرمت آب و خاک کشورم به مراتب بالاتر از این است که آینده داوری‌ام یا بودنم در ورزش فدای آن بشود. اصلا این مسائل برای من قابل مقایسه نیست. اسم خلیج فارس یک مفهوم بسیار گران‌بهاست که نمی‌شود با چیز دیگری آن را مقایسه کرد.»
داور اولین مسابقه رسمی فوتبال ساحلی کشور هستم
از او درباره حساس‌ترین مسابقه‌ای که به قضاوت پرداخته، می‌پرسم که می‌گوید: «من داور ملی فوتبال هم هستم اما از وقتی که این رشته نوپا یعنی فوتبال ساحلی وارد کشور ما شد، من در اولین دوره حاضر بودم و اتفاقا اولین بازی رسمی فوتبال ساحلی را که زیر نظر فدراسیون فوتبال برگزار شد ، من قضاوت کردم و سال‌ها از این موضوع می‌گذرد. این دوره هم من برای مسابقات انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا انتخاب شدم. مسابقات جام‌جهانی سال آینده در کشور امارات و دبی برگزار خواهد شد. مسابقات جام‌جهانی فوتبال ساحلی، هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و من دوره قبلی در کشور روسیه حضور داشتم. تا حالا مسابقات مختلفی را قضاوت کرده ام، چه در مسابقات بین قاره‌ای که دو بار رده‌بندی آن را سوت زدم و چه مسابقات المپیک بازی‌های ساحلی که افتتاحیه را قضاوت کردم. هر مسابقه حساسیت‌های خاص خودش را دارد و البته بعضی مسابقات حساسیت بیشتری داشت ولی یکی از بازی‌هایی که خودم دوست داشتم و برایم هیجان‌انگیزتر بود، مسابقه حساس روسیه و پاراگوئه در جام‌جهانی بود که سال گذشته آن را قضاوت کردم.»
توضیحات «اکبرپور» در صفحه شخصی‌اش
این داور بین‌المللی فوتبال در صفحه اینستاگرامش نوشت: «هم میهنان گرامی‌ام، اکنون که این متن را می‌نویسم بیش از ۲۳ سال است که از شروع داوری من در رشته فوتبال در شهرستان فسا می‌گذرد. از 17 سالگی که داوری را شروع کردم لبریز بودم از انگیزه و آرزوهای بزرگ، بگذریم که این سال‌ها چگونه گذشت، اما به تازگی دعوت نامه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای شرکت در مسابقات انتخابی جام‌جهانی 2023 در قاره آسیا دریافت کرده‌ام، مسابقات جام‌جهانی سال آینده در شهر دبی و در کنار سواحل خلیج همیشه فارس برگزار خواهد شد. شایان ذکر است در جام‌جهانی قبل که در کشور روسیه برگزار شد به عنوان یکی از ۴ سهمیه آسیا و البته جوان‌ترین آن ها حضور داشتم، با توجه به این که در بین هشت داور جوان جام جهانی هم بودم و با در نظر گرفتن فرمت برگزاری مسابقات جام‌جهانی فوتبال ساحلی که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، دست کم شانس حضور در سه جام جهانی دیگر را برای خود قائلم. من از سال 2012 میلادی در فهرست داوران فیفا بوده‌ام و در تورنمنت‌ها و مسابقات بین‌المللی فراوانی حضور داشتم و همواره سعی داشتم که نماینده‌ای شایسته برای میهن عزیزم ایران باشم. اما اکنون که سازمانی بزرگ و بین‌المللی مانند فیفا که باید نماد بی‌طرفی و سازمان دهی شرافتمندانه رویدادهای بین‌المللی در جهت نزدیک تر کردن مردمان جهان به یکدیگر باشد، در عالی‌ترین سطح مدیریتی خود اقدام به تحریف تاریخ و تاریخ فروشی می‌کند( تحریف نام خلیج همیشه فارس)، سازمانی بزرگ و بین المللی که به طور آشکار دچار انحراف شده است، انحرافی که ادامه آن بسیار منزجر کننده و شرم‌آور خواهد بود چرا که پس از تاریخ فروشی باید منتظر تصمیمات و انحرافات زشت و غیر اخلاقی بیشتری از سوی این سازمان باشیم، بنابراین دیگر برای من عنوان داور بین المللی بودن در این ساختار تاسف آور فیفا نه تنها افتخارآمیز نخواهد بود بلکه بی‌اعتنایی به تاریخ و فرهنگ کشور عزیزم ایران و هم میهنانم است. بنابراین به عنوان عضوی از خانواده فوتبال ایران، با توجه به این که مدیران ارشد فدراسیون فوتبال ایران در مقابل گستاخی‌های مکرر و آشکار فیفا به شکلی ذلیلانه و خفت بار دچار انفعالی وطن‌فروشانه شده‌اند ، ما در خانواده فوتبال و ورزش و هم‌میهنانم منتظر واکنش مناسب از سوی رئیس هیئت رئیسه یا مجمع فدراسیون فوتبال بودیم.»
قصد خودنمایی نداشتم
«اکبرپور» درباره چالش‌های داوری در فوتبال ساحلی هم می‌گوید: «قطعا کسی که یک بار در فوتبال ساحلی قضاوت کرده باشد، می‌داند که بسیار سخت است. به ویژه که در این رشته، تبعیض زیاد داشتیم و نگاه عادلانه‌ای به فوتسال و فوتبال‌ساحلی در برابر فوتبال نبوده است. دشواری هم بسیار زیاد بوده. ما خانواده داورهای فوتبال ساحلی حدود 100 نفر هستیم که سال‌ها در کنار هم همه این سختی‌ها را تحمل کردیم و این رشته را به این‌جا رساندیم. با خیلی از کم و کاستی‌ها در کنار فدراسیون بودیم ولی الان احساس می‌کنم سکوت در برابر فیفا، نتیجه عکس می‌داد. شرافت، وجدان و غیرت ایرانی‌ام اجازه نداد ساکت باشم. خلیج فارس یک واقعیت تاریخی است، یک نام جغرافیایی تاریخی است که عجین شده با تاریخ و فرهنگ و نام ایرانی‌ها و ایران زمین. حالا این که این روزها دلارها علیه این نام زیبا و واقعیت تاریخی هزینه می‌شود، قطعا نمی‌تواند انکار کننده و پوشاننده این واقعیت تاریخی باشد. تا ایرانی‌ها هستند، خلیج فارس هم هست و ما هستیم و از تاریخ و فرهنگ کشورمان دفاع می‌کنیم. ان‌شاءا... باز هم برای من فرصتی پیش بیاید تا از نام و خاک کشورم به خوبی دفاع کنم. این را هم باید بگویم که ابدا قصد خودنمایی و دیده‌شدن نداشتم چون این شیوه به آن هدف منجر نمی‌شود و فرصت برای خودنمایی با تصمیم‌های بی‌دردسرتری می‌توانست محقق شود. می‌توانستم بمانم و ادامه بدهم اما من ناراحت بودم از بی‌عدالتی و جسارتی که توسط یک نهاد بین‌المللی به نام فیفا اتفاق می‌افتاد. این اتفاق من را افسرده می‌کرد و یک حس ناامیدی در من شکل گرفته بود که ادامه این ورزش حرفه‌ای را برایم دشوار کرده بود. من باید این حرکت را انجام می‌دادم تا پیش وجدان خودم به آرامش برسم».
داوری فوتبال‌ساحلی
روی شخصیت تاثیر می‌گذارد

او درباره وضعیت فعلی خودش، این‌که چند ساعت در روز تمرین می‌کند و تاثیر فعالیت در این ورزش روی شخصیت افراد می‌گوید: «اکنون در عمان هستم. میزان تمریناتم بستگی دارد که در دوره آماده‌سازی باشم یا نه. در این دوره تا روزی 3 ساعت در روز تمرین دارم اما وقتی از تورنمنت دور هستیم، در حد یک ورزشکار نیمه حرفه‌ای باید تمرینات‌مان را پیگیری کنیم تا آمادگی بدنی‌مان را حفظ کنیم. اما قبل از مسابقات باید تمرینات سنگینی داشته باشیم. کلا کار قضاوت روی شخصیت افراد تاثیر می‌گذارد و داوری شرایط خاص خودش را دارد و نیاز به ویژگی هایی مثل شرافت و شجاعت دارد. اگر بخواهید بی‌طرف باشید باید همواره اصول و کرامت‌های اخلاقی را به خودتان یادآوری کنید تا موفق باشید. چون شما می‌خواهید قانون را عادلانه اجرا کنید، یک‌سری ویژگی‌های شخصیتی مثبت در شما تقویت می‌شود و باید بیشتر مراقب باشید تا رفتارهای اشتباه‌تان به حداقل برسد.»