الاکلنگ دلار

به گزارش شهروند آنلاین؛ قیمت غیررسمی دلار که توسط دلالان در فضای مجازی تعیین می‌شود، صبح دیروز تا 60هزار و 50 تومان نیز بالا رفت، اما در تلاطم‌های عصرگاهی بازار ارز حدود 4 هزار تومان کاهش یافت؛ اگرچه این روند پایدار نبود و بار دیگر در ساعات پایانی روز گذشته مجددا با افزایش روبه‌رو شدو تا کانال58 هزار تومان بالا آمد.
این در حالی است که دلار در مرکز مبادله طلا و ارز که نیازهای واقعی و فارغ از سفته‌بازی را در قالب ۶۲ سرفصل خدماتی پوشش می‌دهد، به نرخ ۴۲هزار و ۶۸۰ تومان عرضه می‌شود.خرید و فروش ارز با قیمتی بالاتر در بازاری که نزدیک به ۱۰درصد حجم کل معاملات ارزی کشور را به خود اختصاص می‌دهد، بزرگ‌ترین هشدار درباره دامی است که دلالان و سوداگران ارزی برای صید ماهیان کوچک بازار پهن کرده‌اند.تحولات نرخ ارز در بازار غیررسمی از قانون مشخصی پیروی نمی‌کند و براساس نظر کارشناسان پیش‌بینی می‌شود نرخ‌های بالا پایدار نباشد و با تداوم ریزش نرخ بازار غیررسمی به نرخ‌های رسمی نزدیک شود.کارشناسان بارها درباره ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازار ارز هشدار داده‌اند؛ بازاری بی‌رحم که ثابت کرده می‌تواند اندوخته سال‌ها زندگی افراد را یک‌شبه بر باد دهد.

چرا امروز ارز کاهشی شد؟

هر چند بازار غیررسمی دلار تاثیری در انجام مبادلات رسمی ندارد، اما یکی از دلایلی که باعث شده فشار تقاضا در بازار غیررسمی افزایش پیدا کند، تقاضا از سوی واردکنندگانی است که در صف ثبت سفارش دریافت دلار مرکز مبادله قرار دارند، اما همزمان دلار خود را از بازار غیررسمی خریداری می‌کنند، با این برآورد که پس از دریافت ارز از بازار مبادله، در صورت نیاز دلار خود را در همان بازار غیررسمی تبدیل به ریال کنند. درواقع برخی واردکنندگان برای جلوگیری از تاخیر ورود کالای خود یا با نیت کسب سود از سوداگری دلار، سبب افزایش تقاضا در بازارغیررسمی می‌شوند که همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در این بازار است. البته جنبه‌های روانی اثرگذار در افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی و همچنین تلاش آمریکا برای ایجاد اختلال در روند ورود دلار از مبادی سنتی را نیز نباید نادیده گرفت.
با این حال، بانک مرکزی به منظور کاهش تقاضای کاذب بازار غیررسمی با استناد به دستوررئیس‌جمهوری مبنی بر هماهنگی همه دستگاه‌ها با بانک مرکزی و همچنین عرضه مناسب ارز پتروشیمی‌ها در مرکز مبادله ارز، معادل 700میلیون دلار، درهم وارد بازار کرد و توانست علاوه بر عمق‌بخشی به بازار مرکز مبادله، جو افزایشی قیمت دلار در بازار غیررسمی را تا حدودی بشکند.
پیگیری‌ها نشان می‌دهد روند مداخله بانک مرکزی ادامه خواهد داشت و با توجه به برخی اتفاقات در هفته آتی، بانک مرکزی در حال آماده‌سازی شرایط برای عمق‌بخشی مناسب‌تر به بازار رسمی و همچنین بازارسازی مناسب در بازار غیررسمی است.

خرید در شرایط موجود منطقی است یا نه؟

التهاب بازار طلا و ارز اتفاق جدیدی نیست و تجربه نشان داده قیمت طلا و ارز در دوره‌هایی که رشد هیجانی داشته، به شکل معناداری کاهش یافته است.



بازار ارز این روزها ملتهب است و همه توجه‌ها به نرخ‌هایی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود. در هر جای شهر که باشید افراد خبر از افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها می‌دهند و به یکدیگر توصیه‌می‌کنند برای حفظ ارزش سرمایه خود، آن را به دلار تبدیل کنند. اما لازم است افراد توجه داشته باشند که خرید در شرایط موجود منطقی است یا نه؟
نوساناتی که این روزها در بازار ارز شاهد آن هستیم از سال ۱۳۹۷ شروع شد و قیمت دلار از حدود ۳۷۰۰ تومان به ۴۹۰۰ تومان رسید. این روند طی این سال‌ها همچنان ادامه داشت و در ابتدای ۱۴۰۱ قیمت‌ها به ۲۷هزار تومان و در پایان آبان‌ماه به ۳۵هزار و ۴۷۰ تومان رسید.رشد قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال شتاب بیشتری گرفته و برخی مردم را تشویق به خرید سکه و ارز می‌کند. اما سوال اینجاست که آیا بازار ارز و طلا صعودی باقی خواهد ماند؟ تجربه نشان داده قیمت ارز و سرمایه در دوره‌هایی که رشد هیجانی داشته، به شکل معناداری کاهش یافته است. نمونه آن سال ۹۹ است که قیمت دلار از ۳۲هزار تومان در مهرماه به ۲۲هزار تومان در دی‌ماه بازگشت.
علاوه بر تجربه کاهش قیمت دلار طی هفته‌ها و روزهای گذشته، مسئولان و دست‌اندرکاران از جمله مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی هفته گذشته تاکید کرد که فرآیند تجاری کشور کاملا شفاف است، وضعیت تجارت کشور بهبود یافته است و نرخ‌هایی که اعلام می‌شود کاملا حباب است.
شیوا راوشی، مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی، با اشاره به رشد ۳۰درصدی تامین نیازهای ارزی واردات نسبت به سال گذشته گفت: «نمونه مشابه بازار ارز کنونی را در بازار سهام مرداد ۹۹ شاهد بودیم، بنابراین باید از رفتارهای هیجانی و واکنش به این وقایع پرهیز کرد تا متضرر نشویم.»

ریزش قیمت دلار دور از انتظار نیست

تاکید بر پرهیز از رفتارهای هیجانی در بازار ارز مختص به مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی نبود. امیر هامونی، مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، نیز بر این امر اذعان داشت و گفت: «منابع به حد کافی در اختیار داریم و نیازهای واقعی پاسخ داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که برخی با نگاه سفته‌بازانه ورود کنند.»
هامونی تصریح کرد: «سرمایه‌گذاران و متقاضیان ارز که تقاضای آنها رسمی و مولد نیست، احتیاط زیادی کنند و نوسانات این روزها را در نظر گیرند، زیرا احتمال نوسانات کاهشی و منفی‌شدن بازار بسیار زیاد است.»
او درمورد کاهش قیمت ارز در آینده توضیح داد: «یکسری با نگاه سفته‌بازانه وارد بازار ارز می‌شوند که توصیه می‌کنم به نوسانات نرخ بازار ارز توجه کنند. فعلا بنا نیست تقاضاهای سفته‌بازی را پاسخ دهیم، اعتقادی هم به آن نداریم، زیرا معتقدیم در بازار واقعی و مالی که اشتغالزا باشد، سرمایه‌گذاری انجام شود. یکی از راهبردهای اساسی بانک مرکزی این است که هدفمند این کار را انجام دهد و در حوزه تالار حواله هم به همین شکل است، فرآیندها نیاز به ارتقا دارد و باید تسهیل شود تا ارز مورد نیاز واردکننده از طریق ارز حاصل از صادرات که صادرکننده عرضه می‌کند، تامین و تخصیص داده شود و به چرخه اقتصادی برگردد.»
هامونی ادامه داد: «گواهی سپرده ارزی از مدت‌ها پیش راه‌اندازی شده و اکنون در شعب بانک‌ها مورد فروش و عرضه قرار می‌گیرد که امیدواریم بتوانیم با کمک بانک مرکزی آن را در مرکز مبادله آوریم و شاهد انجام معاملات گواهی سپرده ارزی باشیم.»
او اظهار کرد: «ارز مسافری برای اولین‌بار از طریق خودپردازهای بانکی در فرودگاه‌های بین‌المللی به مسافر داده می‌شود که اقدامی نوین به حساب می‌آید. ان‌شاءالله از همین هفته ۳۰۰هزار ربع‌سکه در مرکز مبادله به صرافی‌ها عرضه می‌شود و به مشتری‌ها و متقاضیان تا حداکثر پنج ربع سکه برای هر کدملی عرضه خواهد شد.»
هامونی درباره تاثیر این مرکز بر بازار گفت: «تاثیر دوگانه‌ای خواهد داشت. جداسازی نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰ که قبلا برای کالاهای اساسی (دارو و تجهیزات پزشکی) اعلام شده از نرخ‌هایی که می‌تواند براساس عرضه و تقاضا برای کالاهای غیراساسی کشف شود، یک تاثیر آن بوده است. این کار روند را شفاف می‌کند و عرضه‌ها را سنگین‌تر کرده است. در این مدت شاهد حجم معاملات بسیار خوبی در بازار بوده‌ایم و بر عرضه ارز پتروشیمی، فولاد، معادن و مس تاثیر مستقیم گذاشته است.»

//انتهای پیام