سرمایه کسب و کارها آب می‌رود

آرمان امروز- مجتبي کاوه: کاسبي يا همان کسب وکار، ساده به نظر مي رسد و معنايي جز خريد کالا و فروش آن با درصدي سود به متقاضيان ندارد اما اگر در کشوري زندگي کنيد که ثبات اقتصادي از آن رخت بربسته، حتي ساده ترين فعاليت هاي اقتصادي هم به مساله اي بغرنج تبديل مي شود. اين اتفاقي است که اين روزها و در حالي که صاحبان کسب وکار به بازار شب عيد دل بسته اند، شاهد وقوع آن هستيم و بسياري از کسبه خرد و کلان نمي‌دانند در برابر عدم اطمينان و نوسان‌هاي اقتصادي که در هفته‌هاي اخير اوج گرفته چه بايد بکنند؟ به بيان ديگر، آيا معقول و منطقي است که اجناس خود را با دلار به نرخ روز به فروش برسانند يا بهتر است دست نگه دارند و از گران شدن کالاها با افزايش تورم و نرخ دلار سود ببرند؟ ضمنا اگر کالاي خود را به فروش برسانند آيا مي‌توانند دوباره همان کالا را تامين کنند يا اگر کالا قابل تامين بود مي توانند با قيمتي که در بازار کشش و تقاضايي براي آن وجود داشته باشد، آن را به فروش بگذارند؟ اين وضعيت بغرنج موجب شده است که بخشي از کسب وکارها بازار شب عيد بسيار کم رونق و سردرگمي را پيش رو داشته باشند.و شاهد آب شدن تدريجي سرمايه کسب و کارها باشيم.
 
دروغ هايي که مجبوريم به مشتريان بگوييم
يکي از فعالان اقتصادي درباره وضعيت بازار شب عيد و مشکلاتي که نوسان هاي دلار براي کسبه ايجاد کرده است به «آرمان امروز» مي گويد: بازار کسب وکار در حوزه کاري ما - کابينت سازي - به شدت به هم ريخته است. قراردادهايي که سه هفته قبل بسته شده و 50 تا 70 درصد پول آن هم به عنوان پيش پرداخت دريافت شده، کار آنها اکنون آماده تحويل است اما نمي توانيم تحويل بدهيم چون اگر تحويل بدهيم بايد 30 درصد الباقي را دريافت کنيم که صرفه ندارد. با مشتريان مذاکره مي کنيم و مي‌گوييم نوسان شديد دلار سود کار را از بين برده و بايد 30 تا 40 درصد اضافه پرداخت کنند اما مشتري با استناد به قرارداد و پيش فاکتوري که داده ايم زير بار نمي رود.  مجبوريم دروغ بگوييم که کار آماده نشده و قيمت مواد اوليه بالا رفته که مشتري را به نوعي وادار کنيم مبلغ افزايش قيمت را قبول کند. وي در پاسخ به اين پرسش که مبلغ افزايش قيمت در سه هفته اخير حدودا چقدر بوده است، مي گويد: به عنوان مثال در يک سري کابينت که حدود 250 ميليون قيمت داشته در عرض سه هفته قيمت 30 تا 40 ميليون افزايش داشته و به همين نسبت اگر قيمت بيشتر باشد افزايش قيمت هم بيشتر است. علت افزايش قيمت هم اين است که قيمت ام دي اف و رويه به صورت روزانه با دلار محاسبه مي شود. يکي از مشکلاتي که با آن مواجه ايم شکايت مشتريان از خلف وعده در قرارداد است که کار را براي ما سخت مي کند چرا که بخشي از وقتمان را هم بايد در دادگاه و پاسگاه باشيم.


 
کالا نفروشيم بهتر است!
يکي ديگر از فعالان اقتصادي که در زمينه قطعات کامپيوتر فعاليت مي کند درباره وضعيت بازار به «آرمان امروز» مي گويد: بازار قطعات کامپيوتر الان در وضعيتي قرار دارد که اگر کالا نفروشيم خيلي بهتر است. علت اين است که نمي دانيم بعد از فروش کالا قدرت جايگزيني داريم يا نه. در واقع تامين کالا در حال حاضر با دلار 57 هزار توماني کاملا زير سوال است. به حال ما هم تامين کنندگاني داريم و هر روز با آنها در تماس هستيم. تجار و بازرگاناني که با آنها سر وکار داريم هر روز در تحويل کالا تعلل مي کنند. آينده براي آنها که بزرگان واردکننده قطعات کامپيوتري هستند مبهم است و طبعا براي ما هم کاسب خرد هستيم آينده مبهم‌تر است. وضعيت ما در يک کلام به اين شکل است که اگر کالا نفروشيم بهتر است چون جنس ما در انبار با افزايش قيمت دلار گران مي شود و استرس کمتري هم داريم. البته اين وضعيت را نمي توان براي طولاني مدت ادامه داد. متوقف کردن کسب وکار به هر حال تا حدي امکان پذير است و بايد جنس تبديل به پول شود و دوباره پول به کالا تبديل شود. مسئولان اقتصادي بايد فکري به حال دلار بکنند وگرنه با اين توقفي که در کارايجاد شده براي پرداخت هزينه هاي ثابت مثل اجاره و دستمزد کارمندان به مشکل برخورد مي کنيم.
 
بازار مسکن مثل شب عيد سال قبل قفل شد
اهالي کسب و کار مسکن امسال هم مثل سال قبل بازار شب عيد ندارند. فروش مسکن اين روزها به کمترين حد رسيده است و کسي حاضر نيست آپارتمان بفروشد. به گفته مشاوران املاک، خريدار در بازار کم و بيش وجود دارد اما فروشنده کم و ناياب است. يکي از مشاوران املاک درباره شرايط اين روزهاي بازار ملک به «آرمان امروز» مي گويد: کاملا قابل پيش بيني بود که امسال هم مثل سال قبل شب عيد بازار مسکن قفل مي شود. وقتي دلار در سه هفته از 42 هزار تومان به نزديک 60 هزار تومان مي رسد هيچکس فروشنده نيست و همه مالکان و بساز و بفروش ها به ما گفته اند فعلا دست نگه داريم و تا پايان فروردين مشتري براي ملک آنها نبريم. برخي سازندگان که به اصطلاح روي خاک پيش فروش مي کنند حاضرند به قيمت نزديک به قيمت فعلي قرارداد ببندند در حالي که پيش فروش بايد حدود 30 درصد زير قيمت روز باشد. سازندگاني هم که اين کار را انجام مي دهند مشکل نقدينگي دارند و با پول مشارکت کنندگان بساز و بفروشي مي کنند وگرنه در بازاري که آينده اش تضمين شده است هيچکس پيش فروش نمي کند.
 
بازار موبايل از دلار 57 هزار توماني شوکه است
يکي از فعالان بازار موبايل درباره وضعيت اين روزهاي اين بازار به «آرمان امروز» مي گويد: قيمت گوشي هاي پرتقاضا در سه هفته اخير حدود 20 تا 25 درصد افزايش داشته است. تعجب آور است که در رسانه ها گفته مي شود بازار موبايل به صورت روزانه فعال است و کالاها احتکار نمي‌شوند. شما وقتي نمي دانيد فردا دلار چه قيمتي خواهد داشت قادر به فروش نيستيد. اسم اين کار که احتکار نيست.
 
اولويت مردم خريد خوراک است نه لباس
يک فروشنده لباس که در راسته لباس فروش‌هاي بازار مغازه دارد، هم درباره وضعيت کسب وکار شب عيد خود مي‌گويد: کدام مشتري؟ هر کسي براي خالي نبودن عريضه قيمت مي‌پرسد و مي‌رود، مردم الان بيشتر به فکر خريد مايحتاج خوراکي شان هستند تا به فکر خريد کفش و لباس. مرتضي مي‌افزايد: انگار نه انگار شب عيد است، هميشه اين وقت سال خيابان پر بود از آدم، مردم مي‌آمدند و مي‌رفتند و خريد مي‌کردند، اما حالا ديگر کسي نمي‌تواند يک شلوار بچه گانه را با قيمت 400 هزار تومان بخرد. ترجيح مي‌دهد با اين پول يک کيلو گوشت بخرد. کسي براي خريد لباس و کفش به بازار نمي‌آيد. اين فروشنده مي‌گويد: ما هم دست و دلمان به فروختن اجناس نمي‌رود، معلوم نيست اين جنسي را که الان به اين قيمت مي‌فروشيم سال بعد بايد به چه قيمتي تهيه کنيم و در مغازه بگذاريم. خلاصه که نه ما دل و دماغ فروختن داريم و نه مشتري پول خريدن.